چاپ خاطرات جانباز روشندل ارتش
کد خبر: 3702775
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹

چاپ خاطرات جانباز روشندل ارتش

گروه ادب ــ کتاب «چهره ماندگار ایران‌نژاد در آیینه انقلاب» درباره خاطرات جانباز روشندل ارتش، امیر محمد ایران‌نژاد است که در عملیات والفجر 10 به درجه جانبازی از ناحیه دست،‌ سینه و دو چشم نائل شد.

چاپ خاطرات جانباز روشندل ارتش

به گزارش ایکنا؛ کتاب «چهره ماندگار ایران‌نژاد در آیینه انقلاب» به کوشش بتول صفاری و اصغر بحرانی به زیور طبع آراسته شد. این اثر به کوشش سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی منتشر شده است.

کتاب حاضر شامل مجموعه زندگی‌نامه، شرح رشادت‌ها،‌ خاطرات جبهه و خدمات امیر سرلشکر محمد ایران‌نژاد است. وی از جانبازان هشت سال دفاع مقدس بوده و 75 درصد جانبازی دارد.

در مقدمه ناشر می‌خوانیم: سال‌های متمادی از پایان هشت سال جنگ تحمیلی می‌گذرد و امروز جانبازان نزد مردم جایگاه بسیار رفیعی دارند، به نحوی که وقتی نامی از جانبازان به میان می‌آید،‌ مردم به یاد ایثار، فداکاری و ولایت‌مداری می‌افتند. اما آیا واقعاً توانسته‌ایم ارزش واقعی این قهرمانان را به نسل بعد از جنگ منتقل کنیم؟

مشکلات ایثارگران حرف تازه‌ای نیست و موضوعی است که بارها درباره آن شنیده و خوانده‌ایم. امام خمینی(ره) در وصیت‌نامه الهی و تاریخی خود به مسئولان تاکید بسیار کرده‌اند که نگذارند پیشکسوتان ایثار و شهادت در پیچ و خم‌های زندگی فراموش شوند. امروزه زندگی، پیشرفت، امنیت و آزادی حاکم در جامعه ما ایرانیان به بهای خون و جانبازی مردان و زنان بزرگی است که آن گاه که امام و مقتدای او فرمان جهاد می‌دهد،‌ از تمامی دلبستگی‌های زندگی دست می‌کشد و با سلاح ایمان و معنویت به ستیز با دشمنان اسلام و دفاع از اهداف و ارزش‌های متعالی اسلام می‌پردازد.

اگرچه جانفشانی یک جانباز به هیچ عنوان از نظر مادی قابل جبران نیست،‌ اما باید این نکته را به یاد داشت که وجود ایثارگران نعمتی است که خداوند در کشور ما قرار داده است. وطن اسلامی ما نام مردانی را بر لوح افتخارات خود ثبت کرده است که در گرماگرم نبرد،‌ بدن‌های پاک خود را سپر بلای مردمان کشور خویش کردند و درفش مردانگی را با سلحشوری برافراشتند و از بی‌کرانه عرش، ستاره‌های عزت را چیدند و در ژرفانی سینه خویش به ودیعت گذاشتند.

جانبازان فقط در میدان‌های نبرد پیشتاز نبوده‌اند. امروز در تمام صحنه‌ها، جانبازان و ایثارگران با قدرت به فعالیت مشغول هستند و حتی در برخی عرصه‌ها از دیگران نیز گوی سبقت را ربوده‌اند. آنان در عرصه‌های فرهنگی،‌ در مقابل شبیخون دشمن صف‌های مستحکمی هستند و آثار عمیق و شگرفی در جامعه بر جای گذاشته‌اند.

به جرئت می‌توان گفت که آثار فرهنگی و هنری جانبازان به نحوی باورنکردنی تحول فرهنگی ایجاد می‌کند و به سادگی جان مخاطب را متاثر می‌کند. آنان هم در جبهه‌ها نبرد هشت سال دفاع مقدس درخشیدند و حماسه آفریدند و هم در عرصه هنر و فرهنگ، از جمله این مردان مرد، امیر محمد ایران‌‌نژاد از ارتش جمهوری اسلامی است. وی که جانباز 75 درصد است، پس از جنگ به سایه‌سار روی نیاورد و حیات مقدس خویش را با مدیریت جهادی در جبهه خدمت‌رسانی به دیگر هموطنان و تقویت بنیه علمی و فرهنگی کشور صرف کرد.

مولف این اثر نیز در طلیعه کتاب چنین نوشته است: جانبازی زمینه عروج و اهتزاز روحی جانباز را فراهم می‌کند تا او پله‌های کمال و ترقی را با سرعت طی کند و به جایی برسد که همه مبارزان راه حق برای وصول آن به جهادی بی‌وقفه روی آورده‌اند. جانباز نزد حضرت حق محبوب است. وی حتی پس از کسب مقام جانبازی به مجاهدت و مقاومت خود ادامه می‌دهد و عشق حقیقی،‌ بهار راستین و سرور جاودان در وجود او نهادینه شده و تبلور آن در خلق و خوی و رفتار جانباز به خوبی دیده می‌شود.

اکثر جانبازان با مشارکت در فعالیت‌های جمعی و اجتماعی، ضمن حفظ روحیه خود موجب جلب توجه اقشار جامعه به ارزش‌های به جای مانده از دوران دفاع مقدس که اینک در قالب ایثارگری،‌ فرهنگ و آلایش در جامعه وجود دارد می‌شوند.

جانباز نشانه روشنی است بر سر راه صعود نسل جوان به قله‌های افتخار. دلیل اینکه امروز می‌بینیم که جامعه جوانان ما در تمام عرصه‌های فرهنگی، هنری و علمی کشور گوی سبقت را از دیگر رقبای خارجی خود ربوده‌اند، توجه به فرهنگ والای ایثارگری است.

ایران‌نژاد در سال 1339 متولد شد و در رشته علوم و مدیریت تحصیل کرد و مدرک کارشناسی گرفت. وی در خانواده‌ای مذهبی و مکتبی پا به عرصه وجود گذاشت. از همان اوان کودکی پایبند مقدسات مذهبی و دینی بود و در مجالس مذکور شرکت فعالانه داشت. با توجه به جوانی با شرکت در تظاهرات خیابانی نقش فعالی در روشن کردن اذهان همسن و سالان خود و به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی داشت.

وی به دلیل استعداد وافر و فعالیت‌های خارق‌العاده‌ای که داشت، مورد توجه فرماندهان وقت قرار گرفت و همین موضوع سبب شد تا دوره‌های تخصصی نظامی مورد نیاز ارتش را بگذراند. ایران‌نژاد در سال 66 که فرمانده گردان تکاور لشکر 88 بود،‌ همزمان با عملیات والفجر 10 در منطقه عملیاتی سومار بر اثر اصابت ترکش‌های خمپاره از ناحیه دست، سینه و هر دو چشم مجروح شد. وی پس از اعزام به مشهد و تهران و عدم بهبودی،‌ برای معالجه عازم آلمان شد که در آنجا نیز بهبودی حاصل نشد و اکنون از ناحیه دو چشم نابیناست.

«چهره ماندگار ایران‌نژاد در آیینه انقلاب» به بهای 120 هزار ريال، شمارگان هزار نسخه و در 265 صفحه منتشر شده است.

انتهای پیام

captcha