بودجه فرهنگ راضی‌کننده نیست/ ستاد اقتصاد مقاومتی در دولت هماهنگ‌تر عمل کند
کد خبر: 3583752
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۷
لاریجانی:

بودجه فرهنگ راضی‌کننده نیست/ ستاد اقتصاد مقاومتی در دولت هماهنگ‌تر عمل کند

گروه سیاسی: رئیس مجلس شورای اسلامی، عصر دوشنبه در نشست خبری خود با بیان اینکه از بودجه فرهنگ راضی نیستم، تصریح کرد: ضیق منابع ما را به اینجا رساند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آخرین نشست خبری علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در سال 65، عصر امروز، دوشنبه 23 اسفندماه، در تالار شهید مدرس برگزار شد.
علی لاریجانی در ابتدای نشست به ارائه گزارشی از مهم‌ترین مصوبات مجلس در قالب لایحه بودجه و لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس پرداخت و گفت: یکی از مشکلات کشور، فاصله نرخ سود تسهیلات و سپرده‌های بانکی است که به ضرر تولیدکنندگان است و مجلس تلاش کرد این فاصله کاهش یابد که البته باید سازوکارهای مختلفی دنبال شود تا تولید ملی از فضای بهتری برخوردار شود.
رئیس مجلس اضافه کرد: در رابطه با کاهش وابستگی اداره کشور از نظر بودجه به نفت در قانون برنامه آمده که در سال 1400 این وابستگی نباید بیش از 20 درصد باشد.
لاریجانی با بیان اینکه در کشور یک طرح آمایش سرزمینی کلان نداریم، تصریح کرد: به همین دلیل مدیران ملی از ریزه‌کاری‌های مناطق مختلف به خوبی استانداران و مدیران منطقه‌ای اطلاع ندارند، لذا تصمیم گرفتیم که 30 درصد اعتبارات تملک‌دارایی باید مربوط به استان‌ها باشد.
وی اختصاص سه درصد درآمدهای حاصل از گاز و نفت به مناطق نفت‌خیز، تعیین سقف برای بدهی‌های دولت، ایجاد سازوکارهای شفاف برای مقابله با فساد، واگذاری اختیارات قانونی به بانک مرکزی جهت برخورد با مؤسسات مالی و اعتباری متخلف با کمک قوه قضائیه و نیروی انتظامی، توجه به بخش کشاورزی و روستاها، فراهم نمودن امکان دسترسی ساده روستائیان به خدمات الکترونیکی دولت در بخش‌های سلامت، آموزش، کشاورزی و بانکی، حمایت از بخش صنعت ... را از مهم‌ترین مصوبات مجلس در قالب بررسی لایحه برنامه ششم توسعه و بودجه سال آینده عنوان کرد.
رئیس مجلس اضافه کرد: در بخش حمایت از ایثارگران، مجلس تصویب کرد که تسهیلات مسکن به 50 هزار نفر از ایثارگران فاقد مسکن با سود 4 درصد اختصاص یابد و بر اساس مصوبه دیگر نمایندگان، 10 درصد از وام اشتغال بانک‌ها نیز به ایثارگران اختصاص می‌یابد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: درباره حقوق‌های نجومی باید گفت که مجلس کار را جدی پیگیری کرد و دیوان محاسبات حقوق 100 هزار نفر از مدیران را بررسی کرد که 397 نفر اضافه‌برداشت داشتند که نهایتا بین 10 تا 12 نفر در بازگرداندن این مبالغ مقاومت کردند. کار بعدی ما ریشه‌یابی علل رخ‌دادن این اتفاق بود. ما سه بخش پرداختی داریم؛ حقوق، مزایای مستمر و مزایای غیر مستمر. تاکنون حقوق و مزایای مستمر سقف داشته و در این دو بخش تخلفی صورت نگرفته است بلکه تخلفات در قسمت مزایای غیرمستمر بود که ما در مجلس تلاش داشتیم برای این بخش سقف بگذاریم.
رئیس مجلس با بیان اینکه سقف بودجه 6/5 درصد افزایش یافت که عمدتا مربوط به بخش عمرانی است، اظهار کرد: 30 درصد بودجه عمرانی به استان‌ها اختصاص یافت و هزار میلیارد تومان به آبیاری نوین و هزار میلیارد تومان به آبرسانی روستاها تخصیص یافت. همچنین صد میلیون دلار با اجازه رهبر معظم انقلاب از صندوق توسعه ملی برای مقابله با ریزگردها اختصاص یافت.
وی درباره هدفمندی یارانه‌ها نیز تصریح کرد: این قانون سمت‌ و سوی خوبی پیدا کرد و مقرر شد افراد برخوردار از هدفمندی استفاده نکنند و افراد آسیب‌پذیر تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد تا 20 درصد حقوق و دستمزد به آن‌ها کمک شود.
در بخش بعدی این نشست خبری، رئیس مجلس در پاسخ به یک پرسش انتخاباتی، تصریح کرد که مصلحت نمی‌‌دانم در مسائل انتخاباتی ورود پیدا کنم.
خبرنگاری درباره بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب درباره ملموس نبودن نتایج اقتصاد مقاومتی در زندگی مردم و اینکه تا چه میزان این انتقادات متوجه مجلس و دولت است، سؤال کرد و از لاریجانی شنید: گزارش مجلس در این ارتباط ارائه شد؛ کاری که از دست ما برمی‌آید را ارائه کردیم. در دولت هم ستادی تشکیل شده و باید حرکتی که شروع شده را حمایت کنیم تا در سال‌های بعد پررونق‌تر ادامه یابد. 
روابط ایران و مصر و پیوستن این کشور به ائتلاف ایران و روسیه، محور سؤال بعدی بود که رئیس مجلس در پاسخ آن گفت: مصر و ایران دو کشور با سابقه تمدنی قوی در منطقه هستند و از یک رشدیافتگی خوب برخوردارند و همیشه توجه به این بوده که روابط دو کشور منطقی باشد. بعد از کمپ دیوید نقصی در روابط ایجاد شد ولی شرایط امروز در منطقه تغییر کرده است؛ ما از هر اقدامی در توسعه روابط استقبال می‌کنیم.
وی اضافه کرد: مصر کشوری مهم در حل و فصل مسائل منطقه‌ای است اما گام‌های برداشته شده منتج به یک روابط عمیق نشده است.
لاریجانی همچنین درباره میزان تأثیر اقتصاد مقاومتی در معیشت مردم و خلأهای قانونی در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: خلأ‌های قانونی زیادی نداریم. چند قانون از جمله بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع تولید در این ارتباط تصویب شده است. مشکل در اجرای قانون است؛ ستاد اقتصاد مقاومتی در دولت گام‌های خوبی برای انجام این قانون برداشته است، برخی از کارخانه‌ها که تعطیل شده بودند، مجدد راه افتاده‌اند، اما رکود همچنان وجود دارد.
رئیس مجلس ادامه داد: در سال‌های 91 و 92، با تشنجات اقتصادی شدیدی مواجه بودیم مانند تورم 40 درصدی که الان نداریم که این امر نشان می‌دهد کار شده است. به استان‌های مختلف که سفر می‌کنم، مشخص است که مدیران در حال تحرک هستند. تمرکز حکمرانان همچنان باید بر روی مسائل اقتصادی باشد تا برخی از مسائل را حل کنیم.
خبرنگاری با اشاره به جایگاه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس، درباره علت انفعال مجلس در تعیین سفرای ایران در برخی از کشورها از جمله عراق، سوریه و یمن سؤال کرد که لاریجانی در پاسخ گفت: باید مسئله پیگیری و زودتر در این ارتباط اقدام شود اما در مورد این کشورها، مشکل ما نداشتن سفیر نیست و به اندازه کافی راه‌های ارتباطی وجود دارد. البته آقای امیرعبداللهیان هم هستند.
رئیس مجلس همچنین در ادامه با بیان اینکه در زمینه ایفای نقش نظارتی مجلس برای حل مشکل سرمایه‌گذاران، آنقدر که انتظار بوده، مجلس موفق عمل نکرده، تصریح کرد: متأسفانه برای کسی که قصد سرمایه‌گذاری دارد، آنقدر مقررات دست و پا گیر وجود دارد که عملا وقت فرد را می‌گیرد.
محور سوال بعدی هم اقتصاد مقاومتی و نارضایتی رهبر معظم انقلاب بود که رئیس مجلس در این ارتباط تصریح کرد: درباره عملکرد دولت باید قائل به تفکیک باشیم؛ در بعضی زمینه‌ها خود عمل شده و برخی موارد ضعیف. به طور مثال در حوزه کشاورزی خوب عمل شده و در برخی امور خودکفا شده‌ایم. در نفت گام‌های خوبی برداشته شده و در وزارت بهداشت هم اتفاقات خوبی افتاده است.
وی درباره عادی‌سازی روابط برخی کشورها با رژیم صهیونیستی با هدف تضعیف جبهه مقاومت، تصریح کرد: شاید در تصور برخی کشورها چنین چیزی بوده، اما بعید می‌دانم موفق شوند. دقت در سخنان نتانیاهو در دیدار با پوتین، بسیار مهم است؛ اینکه «نمی‌گذاریم صلح در منطقه باشد مگر با پذیرش شروط اسرائیل» حرف مهم نتانیاهو بود، لذا سران برخی کشورها باید هوشیار باشند.
رئیس مجلس در پاسخ به پرسشی درباره حساس شدن نبرد در سوریه و حضور نیروهای ائتلاف به سرکردگی آمریکا به سوریه به بهانه مقابله با داعش گفت: حتما تحولاتی در حال وقوع است. امیدواریم ترامپ اشتباه پیشینیان خود در منطقه را مرتکب نشود. ترامپ از این دخالت‌ها انتقاد می‌کرد و باید حواسش باشد که آن‌ها را تکرار نکند.
لاریجانی درباره روابط ایران و آمریکا و برنامه ایران برای پاسخ به تهدیدات ترامپ، با بیان اینکه بین تصورات ذهنی افراد و اقدامات عملی آنها تفاوت وجود دارد، اظهار کرد: صحنه منطقه، صحنه سختی است و کسانی که به صحنه می‌آیند، مراعات کنند که پابرهنه وارد صحنه نشوند. البته اینکه روش عقلایی برای مبارزه با تروریسم داشته باشیم، خوب است.
رئیس مجلس، سؤال خبرنگاری درباره دستاوردهای اقتصادی برجام را اینگونه پاسخ داد: یکسری رفتارها شیطنت‌آمیز و است و آنطور که انتظار می‌رفت سرمایه‌گذاری انجام نشده اما حدود 9 میلیارد دلار عملیاتی شده است؛ شاید زیاد نباشد ولی خوب است. هم باید زمینه های داخلی برای سرمایه‌گذاری فراهم شود هم دیپلماسی اقتصادی فعال شود؛ صحنه، صحنه رقابت و گاهی شیطنت است.
وی همچنین درباره شاخص‌ترین اقدام دولت، اظهار کرد: در برخی زمینه‌ها مثل کشاورزی، بهداشت، نفت و سیاست خارجی خود عمل شده و در برخی زمینه‌ها باید سریع‌تر عمل شود. ستاد اقتصاد مقاومتی در دولت در آینده باید هماهنگ‌تر باشد و در موارد کلان نگاه پخته‌تری داشته باشد.
رئیس مجلس یادآور شد: برجام در کلیت خود در زمان خودش، تصمیم درستی بود و منافعی هم برای ما داشته است. البته ممکن است در برخی قسمت‌ها باید با دقت بیشتری تصمیم‌گیری می‌شد.

لاریجانی در پاسخ به سؤالی درباره گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از اقتصاد مقاومتی و انتقاد نسبت به عدم ارائه گزارشی از سوی دولت در این باره گفت: ستاد اقتصاد مقاومتی دولت مصوباتش را برای ما می‌فرستد. در مورد اجرای اقتصاد مقاومتی باید به شرایط دولت نگاه کرد. باید دید وضعیت کشور در سال‌های 91 و 92، تنش‌های تورمی و بدهی‌های دولت چگونه بود. دولت وارث این بدهی‌هاست و حل این مسائل ساده نیست. دولت تلاش کرد شرایط بین‌المللی را برای سرمایه‌گذاری فراهم کند و تا حدی هم توانست. از طرف دیگر دولت تا حدی نیز موفق به کنترل تورم شد. لذا معتقدم جا دارد به تعبیر رهبر معظم انقلاب چند سال مجاهدانه در اقتصاد کار و فعالیت صورت گیرد تا از این وضعیت عبور کنیم.

وی درباره نمره‌ای که به دولت می‌دهد نیز اظهار کرد: من در کسوت معلمی نیستم. اما نمره دولت از متوسط بهتر است.

لاریجانی درباره حذف ماده 38 برنامه ششم در مجمع تشخیص که درباره ساماندهی حقوق مقامات و مدیران بود گفت: تصمیم مجمع تشخیص مانع ورود مجلس نیست و مجلس می‌تواند بعدا راهکار دیگری ارائه دهد. البته نظر مجمع هم بر نداشتن سقف حقوق نبود بلکه مجمع اعتقاد داشت که باید یک قانون جامع در این باره وجود داشته باشد. ناراحتی من واقعا این بود که چرا در این باره با این ادبیات نسبت به مجلس به عنوان رکن مردم‌سالاری صحبت شد.

تأکید همیشگی جمهوری اسلامی ایران بر روابط دوستانه با همسایگان و دستاورد سفر رئیس‌جمهور به کویت و عمان و وزیر خارجه به قطر سؤال دیگری بود که لاریجانی در پاسخ به آن اظهار کرد: ما با همسایگان خود براساس سیاست‌مان مشی مسالمت‌آمیز، برادرانه و دوستانه داریم، هر چند آنها در برخی موارد با ما بد رفتار کرده باشند. اما بنای ما براساس سنت دینی داشتن روابط برادرانه است.

وی افزود: سفر رئیس‌جمهور نیز به عمان و کویت سفر خوبی بود و باعث شکل‌گرفتن فهم درستی از ایران گردید.  

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره شدت یافتن درگیری‌های ارمنستان و آذربایجان در منطقه قره‌باغ و ظرفیت ایران برای حل این مسئله، گفت: منطقه ظرفیت یک حرکت داغ را ندارد و این برای هر دو کشور مضر است و امیدواریم در شرایط فعلی به تشنج دامن زده نشود و ما هم ظرفیت‌های مختلف را به کار خواهیم گرفت.

لاریجانی در پاسخ به سؤالی در خصوص دغدغه رهبر معظم انقلاب نسبت به مقوله فرهنگ  و بی‌توجهی برنامه ششم به این مسئله گفت: در برنامه ششم به حوزه فرهنگ فصلی اختصاص داده شده است. البته لایحه دولت در این حوزه ضعیف بود و تنها 3 ماده داشت که در مجلس بسط یافت. در کل به بخش فرهنگ باید توجه بیشتری شود. من از بودجه 96 در حوزه فرهنگ خیلی راضی نیستم اما ضیق منابع ما را به اینجا رساند.    

حضور تفنگداران امریکایی در شمال سوریه و هماهنگی آمریکا با ایران در این باره سؤال بعدی بود که رئیس مجلس در پاسخ به آن عنوان کرد: هیچ هماهنگی وجود ندارد. مصلحت آنها نیز این نیست که اینگونه ورود کنند. منفعتی  برای ما در سوریه جز این نیست که مردم سوریه خودشان سرنوشت‌شان را تعیین کنند و کشورشان را اداره نمایند. ما مخالف تحمیل عقیده به مردم کشورها هستیم و مشی ما از اول انقلاب هم این بوده است.

وی ادامه داد: ایران از راهبرد خیلی منطقی بهره می‌برد و با متانت پیش می‌رود. اگر مردم سوریه بر سرنوشت خود حاکم شوند و گرگ‌های تروریست از آنجا خارج گردند ما منفعت دیگری در سوریه نداریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره هشدارهای وزارت امور خارجه، صداوسیما و برخی رسانه‌ها به مردم درباره سفر نکردن به ترکیه به دلیل حملات تروریستی گفت: امیدواریم مشکلات تروریستی ترکیه کاهش یابد. ما مجبوریم برای صیانت از مردم خود هشدارهایی بدهیم. انتظار داریم مواضع دولت ترکیه از آراستگی برخوردار باشد. برخی مواضع گذشته در سطح روابط همسایگی نبود و ایران با خویشتنداری در این رابطه عمل کرد.

لاریجانی درباره اصرار ایران برای برقراری روابط مجدد با عربستان با توجه به جرائم عربستان در یمن، حمایت از گروه‌های تروریستی و فاجعه منا و همچنین اقدامات ایران در مجامع بین‌المللی برای اتمام جنگ در یمن گفت: ما مسلما پیگیر پایان جنگ در یمن هستیم. زیرا این یک جنگ فراگیر با یک ملت است.در یمن یک نسل‌کشی در جریان است و لذا به غایت در این باره حساس هستیم. امیدواریم عربستان پس از دو سال جنگ بلاوجه رفتارش را درست و اصلاح کند. به نفع عربستان نیست که به عنوان یک کشور مهم منطقه چنین چهره‌ای از خود به وجود آورد.

وی با بیان اینکه داشتن روابط دوستانه با کشورهای اسلامی مشی ثابت جمهوری اسلامی است گفت: مسئله منا برای ما ایجاد ناراحتی کرد و لذا ملاحظاتی داریم که باید در ان چارچوب روابط‌مان شکل بگیرد.

لاریجانی در پاسخ به سؤالی درباره حضور مدیران دو تابعیتی در مجلس و دولت گفت: در مجلس مدیر دو تابعیتی نداریم. در دولت نیز باید وزارت اطلاعات گزارش رسمی ارائه دهد و ما هم این را خواسته‌ایم و هنوز گزارشی درباره وجود مدیران دوتابعیتی در دولت از وزارت اطلاعات نداریم.

لاریجانی در این نشست به سؤالاتی در خصوص مشکلات صندوق‌های بازنشستگی سازمان تأمین اجتماعی و تجمعات افراد در بیرون مجلس و پیگیری مشکلات آنها نیز پاسخ داد.    
captcha