وظایف دولت در ارتقاء، تعالی و مقاوم‌سازی فرهنگی مشخص شد
کد خبر: 3560501
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳
آغاز بررسی فصل فرهنگ، هنر و ورزش لایحه برنامه ششم/

وظایف دولت در ارتقاء، تعالی و مقاوم‌سازی فرهنگی مشخص شد

گروه سیاسی: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به لایحه برنامه ششم توسعه وارد فصل فرهنگ، هنر و ورزش شد که در گام اول، ماده 107 را به تصویب رساند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز، شنبه، 18 دی‌ماه در جریان رسیدگی به لایحه برنامه ششم توسعه وارد فصل فرهنگ، هنر و ورزش شدند و اولین ماده این فصل را به تصویب رساندند.

در ماده 107 این لایحه آمده است: به منظور ارتقاء، تعالی، مقاوم‌سازی فرهنگی، بسترسازی فرهنگی و دستیابی به سیاست ابلاغی برنامه و اهداف سند چشم‌انداز نظام و اجرای سند مهندسی فرهنگی مبنی بر تحقق توسعه متناسب با مقتضیات فرهنگی و متكی بر حفظ و ارتقاء ارزش‌های اسلامی، انقلابی و ملی و مردم‌سالاری دینی، اصول و فضائل اخلاقی و كرامت و حقوق انسانی، هویت و انسجام ملی و ایفای نقش كارآمد، اثربخش و متعالی نهادها و تشكل‌های مردمی در این عرصه و همچنین حمایت از تولیدات و محصولات فرهنگی، مذهبی و هنری فاخر، صنایع دستی و میراث فرهنگی ملموس و ناملموس و تقویت ظرفیت آن در تعاملات بین‌المللی و نیز ارتقاء جایگاه و منزلت سرمایه انسانی در عرصه‌های فرهنگی اجتماعی و اصحاب فرهنگ، نخبگان و پیشكسوتان فرهنگ و هنر كشور و «نیروهای مؤمن به انقلاب اسلامی» و احیاء موقوفات و پاسداشت منزلت امامزادگان و تقویت و توسعه نهادهای فرهنگی ـ مذهبی در طول سال‌های اجرای برنامه:

1 ـ دولت مكلف است با همكاری قوه قضائیه تمهیدات قانونی لازم مربوط به تسهیل فرآیند صدور مجوز و بازنگری و كاهش ضوابط و مقررات محدود كننده تولید و نشر آثار فرهنگی و هنری و ایجاد امنیت لازم برای تولید و نشر آثار و اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری دارای مجوز را تا پایان سال اول اجرای قانون برنامه پیش‌بینی نماید.

2 ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط مكلفند با رعایت سیاست‌های كلی و قانون اجرای سیاست‌های كلی اصل 44 فهرست مجوزها و تصدی‌گری فرهنگی و هنری قابل واگذاری به بخش خصوصی و تعاونی و سازمان‌های مردم نهاد را كه تا پایان سال اول تعیین می‌شود در طول سال‌های اجرای قانون برنامه واگذار نمایند.

تبصره ـ آیین‌نامه این بند شامل شیوه تعیین فهرست مذكور و نحوه واگذاری و فروش با پیشنهاد سازمان و همكاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

3 ـ دولت مكلف است تا پایان سال اول اجرای برنامه با مشاركت سازمان صدا و سیما و وزارت ورزش و جوانان، تمهیدات قانونی لازم در خصوص نحوه تقسیم درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را پیش‌بینی نماید.

4 ـ سازمان اوقاف و امور خیریه مكلف است با همكاری سازمان، وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌ها و سازمان ثبت اسناد و املاک كشور نسبت به صدور و اخذ اسناد موقوفات و تبدیل بقاع متبركه به قطب‌های فرهنگی اقدام نمایند.

5 ـ دولت مكلف است تمهیدات لازم را نسبت به توسعه فرهنگ كتابخوانی با اولویت كتابخانه‌های روستایی در مناطق كمتر توسعه‌یافته، بر اساس طرح آمایش سرزمین و نیازهای منطقه‌ای با رویكرد تشویق و جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تعاونی در تولید كتاب و محصولات فرهنگی و سایر كالاهای فرهنگی و هنری، تا پایان سال اول اجرای قانون برنامه با نرخ رشد سالانه (پنج درصد) 5% مطابق قانون بودجه سنواتی نسبت به وضعیت موجود در طول اجرای برنامه اقدام نماید.

6 ـ دولت و شهرداری‌ها و سازمان آب و فاضلاب مكلفند با ارائه تعرفه فرهنگی و یا پروانه ساختمان در زمینه آب و برق و گاز، حمل و نقل و پست، با استفاده از كاربری فرهنگی در فضاهای مسكونی از كتابفروشان، ناشران و مطبوعات كه دارای مجوزهای قانونی لازم هستند حمایت كنند.

تبصره ـ آیین‌نامه اجرایی موضوع این بند توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همكاری وزارت مسكن و شهرسازی، نیرو و كشور تدوین و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

7 ـ دولت مكلف است به منظور حمایت از حقوق پدیدآورندگان آثار فرهنگی، هنری و امنیت شغلی اصحاب فرهنگ و هنر و مطبوعات و قلم، بسترسازی برای حضور بین‌المللی در عرصه‌های فرهنگی، هنری و تنظیم مناسبات و روابط میان اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با امور فرهنگی و هنری اقدام‌های ذیل را به عمل آورد:

الف ـ تمهیدات قانون لازم جهت امنیت شغلی اصحاب فرهنگ و هنر و استقرار نظام صنفی بخش فرهنگ پس از طی مراحل قانونی.

ب ـ بازنگری و اصلاح قوانین مطبوعات و تبلیغات نظام جامع حقوقی مطبوعات و رسانه‌ها و تبلیغات جهت طی مراحل قانونی.

captcha