برای زنان آسیب دیده‌ اجتماعی دعا می‌کنم
کد خبر: 3525719
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۴
معاون وزیر بهداشت عنوان کرد:

برای زنان آسیب دیده‌ اجتماعی دعا می‌کنم

گروه سلامت: معاون بهداشتی وزارت بهداشت در نشست خبری هفته دولت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اقدامات این وزارتخانه برای زنان تحت تأثیر آسیب‌های اجتماعی گفت: برای این زنان دعا می‌کنم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، علی اکبر سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری تشریح اقدامات این معاونت در هفته دولت در پاسخ به پرسش ایکنا مبنی بر اقدامات این وزارتخانه در رابطه با ارائه خدمات بهداشتی به زنان آسیب دیده‌ اجتماعی اظهار کرد: این سؤال چالش برانگیزی است متأسفانه برخی از رسانه از پاسخ‌های ما جو سازی می‌کنند به همین دلیل من ترجیح می‌دهم به این سؤال پاسخ ندهم.

وی افزود: عنوان آسیب دیده‌ اجتماعی یا تحت تأثیر آسیب‌های اجتماعی نیز عنوان درستی نیست این زنان کسانی هستند که رفتار‌های پرخطر جنسی داشته و دچار آسیب‌های گوناگونی شده‌اند.

سیاری اظهار کرد: ما برای این‌ زن‌ها دعا می‌کنیم که هرچه زودتر بهبود یابند و این بهترین کار ما است، هرچند مسئله آسیب‌های اجتماعی مسئله مهمی بوده و مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است با این وجود نهادهای مختلفی دست‌اندرکار این کار هستند که وزارت بهداشت خدمات درمانی و بهداشتی را بر عهده دارد.

وی در ادامه با اشاره به مسئله بیماری‌های واگیر اظهار کرد: در حال حاضر هدف گذاری پنج ساله وزارت بهداشت شناسایی 90 درصد از مبتلایان به HIV و سپس درمان آنها است.

معاون وزیر بهداشت افزود: برنامه استراتژیک HIV در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تصویب شده و تاکنون 170 پزشک برای ارائه خدمت به مبتلایان آموزش‌ دیده‌اند.

سیاری ادامه داد: یکی دیگر از کارهای انجام شده وزارت بهداشت در کنترل بیماری‌های واگیر پیش‌گیری از شیوع بیماری‌های HIV و هپاتیت است که در این راستا تاکنون 350 نفر از زندانیان کشور را در سال گذشته بر علیه هپاتیت واکسینه کرده‌ایم و قرار است امسال 300 نفر دیگر نیز واکسینه شوند.

وی با اشاره به بیماری‌های غیر واگیر اظهار کرد: این بیماری‌ها در جهان دو زمینه رفتاری شامل دخانیات، تغذیه، کم تحرکی، الکل و عوامل بیولوژیکی شامل فشار خون، چربی، اضافه وزن و چاقی دارند که بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، دیابت و آسم را به وجود آورده و درنهایت منجر به 76 درصد از مرگ‌‌ها می‌شود.

سیاری افزود در ایران عوامل رفتاری را ایرانیزه کرده و شامل اعتیاد، اسید چرب ترانس بالا، کم تحرکی و حوادث ترافیکی است و برای کاهش آنها نیز برنامه‌های مختلفی در وزارت بهداشت در دست اقدام است؛ پیش بینی سازمان بهداشت جهانی این است که تا سال 2025 یا 1404 هجری شمسی 25 درصد مرگ‌های ناشی از این عوامل کاهش یابد.

وی اظهار کرد: استراتژی ما در ایران باید بر روی فرد و جامعه باشد به همین مناسبت باید برای اجرای سند ملی بیمار‌های غیر واگیر زیرساخت‌های مناسبی فراهم کنیم به همین منظور پرونده الکترونیک و نظام نوین مراقبت سلامت را ایجاد کرده‌ایم.

سیاری در ادامه با اشاره به اجرای بندهای مرتبط با وزارت بهداشت در سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغ شده توسط رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: ما تمام تلاشمان این است که سیاست‌های مربوط به سلامت باروری و تحکیم خانواده را اجرا و هر چه زودتر به نرخ جایگزین باروری برسیم.

وی یادآور شد: نرخ باروری تا پیش از اجرای سیاست‌های جمعیتی1.7 بود، در حال حاضر این نرخ به 1.9 رسیده و باید به نرخ جایگزین که 2.1 است برسیم.

captcha