جشنواره امام رضا(ع) در 77 کشور/ مشارکت غیر مسلمانان
کد خبر: 3519651
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۸
ابراهیمی ترکمان خبر داد؛

جشنواره امام رضا(ع) در 77 کشور/ مشارکت غیر مسلمانان

گروه بین‌الملل: رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: 77 کشور امسال مجری چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) هستند.

جشنواره امام رضا(ع) در 77 کشور/ مشارکت غیرمسلمانان
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ابوذر ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی امروز، 12 مردادماه، طی نشستی خبری در این سازمان برنامه‌ها و فعالیت‌های بخش بین‌الملل چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) را تشریح کرد.
وی ابتدا با اشاره به حدیث «دوست هر كس عقل او و دشمنش جهل اوست» از امام رضا(ع) گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری امروز جهالت مدرن در دنیا حاکم شده است. جریان‌های تکفیری که جهان اسلام را با تنش مواجه کرده‌اند، به دلیل گرفتاری در این نوع جهالت، مسلمانان را در آستانه آسیب قرار داده‌اند.
جشنواره از دوره هفتم بین‌المللی شد
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه تاریخچه جشنواره امام رضا(ع) تبیین کرد و افزود: این جشنواره از 14 سال قبل آغاز شد و از جشنواره هفتم به بعد، رویکرد بین‌المللی یافت و مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفت و سبب شد هنرمندان و فرهیختگان علاقمند از کشورهای متعدد با خلق آثار هنری و فرهنگی، سرودن شعر و تألیف کتاب ارادت خود به امام رضا(ع) را ابراز کنند.
ابراهیمی ترکمان تصریح کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزارکننده اصلی جشنواره است و نهادهای دیگری همچون بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، آستان قدس رضوی، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، جامعة المصطفی(ص) العالمیه، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دانشگاه پیام نور و وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت امور خارجه نیز در برگزاری این رویداد همکاری دارند.
اجرای برنامه در 77 کشور/ راه‌اندازی دبیرخانه دائمی
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تشریح خلاصه‌ای از برنامه‌ها و اقدامات جشنواره چهاردهم امام رضا(ع) اظهار کرد: راه‌اندازی دبیرخانه دائمی بخش بین‌الملل جشنواره در اداره کل امور فرهنگی ایرانیان خارج از کشور و انتخاب 77 کشور به عنوان مجری جشنواره برای برگزاری برنامه‌های دهه کرامت در ایام میلاد با سعادت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) از جمله این اقدامات است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: برنامه‌های جشنواره در کشورهای حوزه آسیا و اقیانوسیه و کشورهای اروپایی از جمله اندونزی، اوگاندا، تاجیکستان، بنگلادش، آلمان، تانزانیا، چین، هند، میانمار، ماداگاسکار، مالی و گرجستان اجرا می‌شود.
«گفت‌وگو و عقلانيت در سيره امام رضا(ع)»؛ شعار جشنواره
ابراهیمی ترکمان اظهار کرد: شعار محوری بخش بين‌الملل چهاردهمين جشنواره بين‌المللی امام رضا‌(ع) «گفت‌وگو و عقلانيت در سيره امام رضا(ع)» است و بخش بين‌الملل اين جشنواره در مشهد 21 مرداد افتتاح و آيين اختتاميه این بخش 23 مرداد برگزار می‌شود.
حضور 26 مهمان بین‌المللی
وی بیان کرد: چهاردهمین جشنواره امام رضا(ع) در داخل ایران با حضور 26 مهمان بین‌المللی از 26 کشور برگزار می‌شود و با توجه به این که مشهد مقدس از سوی آیسسکو به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 (دی‌ماه سال 95) انتخاب شده، قرار است مراسم مجمع جهانی خادمان رضوی( از برنامه‌های جشنواره) به جای تهران در مشهد برگزار شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: علاوه بر 26 مهمان خارجی 18 نفر از خادمان فرهنگ رضوی دوره‌های گذشته جشنواره امام رضا(ع) که در حوزه اروپا، آمریکا و آفریقا فعال هستند، از مهمانان این دوره خواهند بود.
ابراهیمی ترکمان با اشاره به ارتباط مستمر سالانه با نمایندگان بومی مجمع جهانی خادمان رضوی یادآور شد: بر این اساس سایت ویژه‌ای برای تعاملات بیشتر مجمع راه‌اندازی شده است که پس از اجلاس سال جاری راه‌اندازی می‌شود.
امسال؛ آغاز فعالیت مجمع خادمان فرهنگ رضوی
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار کرد: سال گذشته مجمع جهانی خادمان رضوی تأسیس شد و امسال این مجمع فعالیت‌هایش را رسما آغاز کرده و در راستای انسجام‌بخشی به خادمان رضوی در سراسر جهان گام بر می‌دارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی آماده‌سازی بسته‌های فرهنگی رضوی و ارسال آن به 45 نمایندگی ایران در خارج از کشور را از دیگر اقدامات بخش بین‌الملل جشنواره چهاردهم امام رضا(ع) برشمرد و گفت: تعیین کارگروه‌های علمی تألیف، ترجمه و نشر آثار رضوی با حضور مؤلفان و مترجمان حوزه بین‌الملل و تبیین نیازمندی‌های فرهنگ رضوی برای ترجمه و چاپ کتبی در خصوص سبک زندگی رضوی با هماهنگی معاونت پژوهشی و مرکز ترجمه و نشر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در دست اقدام است.
توجه ویژه به پژوهشگران فرهنگ رضوی
وی با بیان این‌که در این دوره به پژوهشگران حوزه فرهنگ رضوی توجه ویژه‌ای شده است، تصریح کرد: سعی کرده‌ایم با تشکیل کمیته علمی بخش بین‌الملل، نسخ خطی در زمینه فرهنگ رضوی شناسایی شود. تلاش‌های مناسبی در این راستا با حضور پژوهشگران بین‌المللی صورت گرفته است و امسال شاهد پرداختن به این موضوع خواهیم بود.
ابراهیمی ترکمان در ادامه انتخاب مقالات برتر پیش همایش بانوان مروج فرهنگ رضوی برای چاپ که سال گذشته برگزار شد، آغاز پروژه کتاب‌شناسی امام رضا(ع) توسط مؤسسه «الهدی» وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات و بازچاپ کتاب «امام مهربانی‌ها» به 3 زبان انگلیسی، عربی و فارسی، حمایت از نمایندگی‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور از جمله آلمان، لبنان، جمهوری آذربایجان، اندونزی و تانزانیا که برگزارکننده جشن‌های دهه کرامت هستند، را از دیگر برنامه‌های چهاردهمین جشنواره امام رضا(ع) عنوان کرد.
توزیع فراخوان در خارج از کشور
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به توزیع فراخوان‌های جشنواره در خارج از کشور یادآور شد: استفاده بهینه از ظرفیت فضای مجازی برای تبیین فرهنگ رضوی در سراسر جهان و بهره‌مندی از ظرفیت مبلغان و فارغ التحصیلان بومی جامعة المصطفی(ص) العالمیه به منظور فعالیت تبلیغی در این زمینه نیز در این دوره از جشنواره مورد تأکید قرار گرفته است.
وی در ادامه با بیان این که فرهنگ رضوی در کشورهای همجوار شناخته شده است، گفت: از کشورهای مختلف از جمله آسیای مرکزی و قفقاز آثار خوبی برای جشنواره ارسال شده؛ این در حالی است که قبل از برگزاری این رویداد به صورت بین‌المللی شناخت زیادی از اندیشه رضوی وجود نداشت. من معتقدم جشنواره در معرفی و تبلیغ آموزه‌های امام رضا(ع) موفق عمل کرده است.
بازخوردهای جشنواره
بنا بر این گزارش، نشست امروز سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با جلسه پرسش و پاسخ نیز همراه بود و ابراهیمی ترکمان در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره بازخوردهای جشنواره امام رضا(ع) گفت: این نوع برنامه‌ها سبب شده است فرهنگ رضوی از ایران فراتر رفته و در کشورهای جهان گسترش یابد و آثار متعدد فرهنگی و هنری در این باره تولید، اشعاری سروده و کتاب‌هایی با محوریت امام ررضا(ع) تألیف شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: کسانی که در این جشنواره به عنوان نفرات برتر معرفی می‌شوند، پس از بازگشت به کشورشان با تألیف و ترجمه کتب، سخنرانی و اجرای برنامه‌ برای ترویج و نشر فرهنگ رضوی تلاش کرده و حتی در حوزه جذب زائر برای حرم مطهر امام رضا(ع) پیشگام بوده‌اند.
حضور غیر مسلمانان
ابراهیمی ترکمان در پایان تصریح کرد: در حدیثی از امام رضا(ع) آمده است: «فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا: اگر مردم محاسن کلام ما را بشنوند، قطعا از ما تبعیت می کنند.»؛ اکنون این اتفاق در حال تحقق است و علاوه بر مسلمانان، غیر مسلمانانی از مذاهب مختلف نیز در جشنواره حضور یافته و با ارائه آثاری به آن حضرت ابراز ارادت می‌کنند.
در ادامه این نشست سید جواد جعفری، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) نیز سخنرانی کرد و گفت: امسال این جشنواره نشست به دوره‌های گذشته جهش قابل توجه و اتفاقات بسیار مهم و خوشایندی را شاهد خواهد بود.
مردمی‌بودن، تنوع و فراگیری؛ سه ویژگی جشنواره
جعفری مردمی‌بودن، تنوع و فراگیری را سه ویژگی جشنواره چهاردهم برشمرد و افزود: برنامه‌های متنوعی برای همه اقشار و ذائقه‌ها در این دوره از جشنواره پیش‌بینی شده است.
جعفری با اشاره به توسعه برنامه‌های علمی و دانشگاهی در جشنواره تصریح کرد: 35 دانشگاه مادر وارد عرصه جشنواره شده و به عضویت آن درآمده‌اند و برنامه‌های قابل توجهی در این راستا اجرا کرده‌اند.
بیش از 500 هزار نفر در برنامه‌های رقابتی
مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: در برنامه‌های رقابتی جشنواره که در آن آثار داوری شده و برترین‌ها انتخاب می‌شود، نیز 565 هزار و 256 نفر شرکت داشته‌اند.
وی در پایان یادآور شد: امسال در بخش بین‌الملل در 2400 منطقه جهان شاهد اجرای برنامه خواهیم بود و برنامه‌های این رویداد از 200 منطقه به 2400 منطقه ترقی یافته است.
یادآور می‌شود، برنامه‌های چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) از 14 مردادماه در 31 استان و 77 کشور جهان آغاز می‌شود و تا 24 مرداد ادامه دارد.

captcha