برگزاری ده‌ها جلسه در شورای اقتصاد در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی
کد خبر: 3495726
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱
معاون‌اول رئیس‌جمهور عنوان کرد:

برگزاری ده‌ها جلسه در شورای اقتصاد در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی

گروه اقتصاد: جهانگیری اظهار کرد: دولت به دنبال تک‌رقمی کردن نرخ تورم، همزمان با ایجاد رونق اقتصادی است و تاکنون ده‌ها جلسه در سطح شورای اقتصاد با هدف برنامه‌ریزی برای تحقق اقتصاد مقاومتی برگزار کرده است تا چرخ تولید داخلی در سال 95 به حرکت درآید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از پایگاه‌اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری، امروز شنبه در همایش فرایند قانونگذاری، الزامات و راهکارها که در ساختمان قدیم مجلس برگزار شد، ضمن تبریک به منتخبان مجلس دهم که ازسوی مردم شایستگی شان برای حضور در خانه ملت احراز شده است، ابراز امیدواری کرد با همفکری و همکاری دولت و مجلس جدید، کشور بتواند از تگناهای پیش رو در عرصه های مختلف عبور کرده و شاهد توسعه و پیشرفت کشور باشیم.

وی با بیان اینکه دولت در برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری همه مساعی خود را بکار برد تا انتخابات بصورت مطمئن، قانونی، امن و با حضور همه سلایق و گرایش های فکری برگزار شود، اظهار داشت: ملت ایران هوشمندانه به درخواست رهبر دوراندیش انقلاب برای حضور در پای صندوق های رای پاسخ دادند و حماسه ملی مشارکت را در سراسر کشور به نمایش گذاشتند تا فرایند مردمسالاری در کشورمان بیش از پیش شتاب یابد.

معاون اول رییس جمهور افزود: این انتخابات نشان داد مردم بر سرنوشت خود حاکم هستند و حق خود را بخوبی می شناسند. بدون تردید تشکیل مجلسی که آیینه تمام قد آرای همه ملت باشد گامی بزرگ در راه توسعه ملی است.

دکتر جهانگیری سپس به مشکلات و تگناهای داخلی و خارجی پیش روی دولت تدبیر و امید از زمان استقرار اشاره کرد و گفت: دولت یازدهم در سطح بین المللی توانست با بکارگیری دیپلماسی هوشمند و راهنما قرار دادن تدابیر رهبر معظم انقلاب و پشتیبانی همه قوا در مذاکرات هسته ای به موفقیت دست یابد تا چالش های موجود در این بخش به حداقل کاهش پیدا کند.

وی ضمن قدردانی از حمایت های مجلس و بویژه دکتر علی لاریجانی از دولت در مذاکرات هسته ای، خاطرنشان کرد: رییس مجلس شورای اسلامی با حمایت های شجاعانه و مدبرانه از اجرای برجام که در مقطعی خاص با گذشت از خود انجام شد، زمینه را برای به ثمر رساندن یکی از پیچیده ترین مذاکرات در سطح جهانی را مهیا کردند تا از یک سو حقوق هسته ای ایران به رسمیت شناخته شود و از سوی دیگر تحریم های ظالمانه از پیش پای ملت برداشته شود.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: اهمیت دوران پسابرجام از دوران قبل از آن کمتر نیست و دولت و مجلس نیازمند همراهی هرچه بیشتر برای پاسخگویی به نیازهای کشور در داخل ، منطقه و جهان در این شرایط هستند و باید با نهایت هوشمندی و درایت اولویت های مورد نظر ملت و رهبر معظم انقلاب برای کشور را شناسایی و برای دستیابی به آن برنامه ریزی کنند.

جهانگیری به اولویت قرار گرفتن مساله اقتصاد به عنوان مهم ترین اولویت مد نظر همه مسئولان نظام اشاره کرد و با برشمردن دستاوردهای دولت در بازگرداندن ثبات و آرامش به بازار و مهار تورم، گفت: دولت به دنبال تک رقمی کردن نرخ تورم همزمان با ایجاد رونق اقتصادی است و تاکنون دهها جلسه در سطح شورای اقتصاد با هدف برنامه ریزی برای تحقق اقتصاد مقاومتی برگزار کرده است تا چرخ تولید داخلی در سال 95 بحرکت درآید.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب و مردم در حوزه اقتصاد انتظارات بیشتری از دولت دارند، یادآور شد: اگر رشد اقتصادی کشور به بالای 5 درصد برسد یعنی اقتصاد کشور حرکت خود را آغاز کرده و باید علاوه بر حفظ آن تلاش کرد در بخش های مختلف اقتصاد این اتفاق رخ دهد.

معاون اول رییس جمهور در این زمینه به برنامه ریزی دولت برای افزایش تولید نفت پس از رفع تحریم ها اشاره کرد و گفت: ایران تنها پس از سه ماه از برطرف شدن تحریم ها ظرفیت تولید و فروش خود را به 4 میلیون بشکه رسانده است که این امر باعث تعجب دنیا شده است.

دکتر جهانگیری محدودیت منابع مالی را یکی از چالش های پیش روی دانست و با تاکید بر اعتماد به بخش خصوصی برای اداره بخش های صنعتی و اقتصادی خواستار تدوین تدبیر ساز و کارهای مناسب از سوی دولت ومجلس برای حضور بیش از پیش بخش خصوصی در صحنه اداره اقتصاد کشور شد.

وی مشکلات نظام بانکی کشورنظیر افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی، نداشتن استاندارهای لازم برای همکاری با موسسات مالی دنیا پس از برجام و نرخ سود بالا را برشمرد و گفت: اگر قرار است تولید در این کشور راه بیفتد باید سود بانکی کاهش پیدا کند بنابراین باید همه تلاش کنیم تا این موانع برطرف شود.

معاون اول رییس جمهوراستفاده از منابع مالی خارجی را یکی از راهکارهای رفع محدودیت های مالی برای توسعه کشور ارزیابی کرد و با اشاره به سفر هیات های عالیرتبه سیاسی و اقتصادی به ایران برای همکاری و سرمایه گذاری، اظهار داشت: کشور در بخش نفت و گاز نیازمند دهها میلیارد دلار سرمایه گذاری است و در این باره وزارت نفت طرحی تهیه کرده است که در آن نیاز به 200 میلیارد دلار داریم تا در استفاده از منابع مشترک نظیر پارس جنوبی متضرر نشویم. بنابراین ما مکلفیم که در این خصوص تصمیم بگیریم و در عین توجه به نظر منتقدان، کشور را معطل حرف های بی اساس نکنیم . این تصمیم گیری در صورتی شدنی است که دو قوه در کنار هم بایستند.

دکتر جهانگیری با تشریح دیدگاه های خود درباره کوچک و چابک سازی دولت، بازارهای هدف صادراتی و یکسان سازی نرخ ارزی، بر مقدم بودن منافع کلان نظام و کشور بر منافع گروهی و حزبی تاکید کرد و ابراز امیدواری کرد منتخبان مردم در مجلس دهم با حوصله برنامه ششم توسعه را مورد بازبینی قرار دهند و در هماهنگی و همکاری با دولت برنامه ریزی دقیقی داشته باشند زیرا دولت با برخی تغییرات ومصوبات که در کمیسیون های مجلس انجام داده است موافق نیست.

وی همچنین به مساله سهام عدالت و وضعیتی که برای شرکتهایی که در این طرح واگذار شده اند اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: این شرکت ها که مهمترین شرکت های کشور هستند به لحاظ سرمایه گذاری و تقسیم سود با مشکل روبرو هستند. دولت برای تعیین سرنوشت و پاسخ به انتظار مردم کار دقیقی روی آنها انجام داده است که آماده ایم طرح آن را دراختیار منتخبان مردم در مجلس دهم قرار دهیم.

پیش از سخنان معاون اول رییس جمهور دکتر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهداف برگزاری همایش، شرایط داخلی، منطقه ای و جهانی را تبیین کرد و گفت: این همایش باید علاوه بر آشنایی منتخبان مجلس به یکدیگر و سازوکار و قوانین به افزایش همگرایی ملی به منظور توسعه کشور کمک کند.

دکتر لاریجانی آبادانی و رونق کشور را مساله اصلی ایران دانست و با اشاره به ضرورت بسترسازی برای مشارکت بخش خصوصی در طرح ها به منظور افزایش بهره وری، گفت: ظرفیت های بسیاری برای توسعه کشور وجود دارد که باید با همفکری و برنامه ریزی از آن استفاده کرد.

همچنین آیت الله استادی در سخنانی منتخبان مجلس را به رعایت اخلاق و تقوا و پرهیز از تکبر و غفلت و نیز صیانت از بیت المال توصیه و اظهار امیدواری کرد با حاکم شدن فضای دوستی و همفکری در خانه ملت شاهد حل مشکلات مردم در طول دوران مسئولیت باشیم.

captcha