ابلاغ برنامه جامع انجمن‌های علمی دانشجویان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
کد خبر: 3468760
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۴

ابلاغ برنامه جامع انجمن‌های علمی دانشجویان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم

گروه دانشگاه: برنامه‌های جامع انجمن‌های علمی دانشجویان دانشگاه از سوی معاونت پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ابلاغ شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، حجت الاسلام سید محمد نقیب معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در این خصوص اظهار کرد: انجمن‌های علمی دانشجویان دانشگاه به منظور ایجاد شور و نشاط علمی، تقویت روحیه و بنیه علمی دانشجویان مستعد، حمایت از فعالیت‌های خودجوش علمی و فراهم نمودن زمینه‌های مناسب برای فعالیت‌های جمعی علمی، در دانشکده‌های علوم قرآنی سراسر کشور تشکیل شد.

وی ایجاد زمینه‌های مناسب برای شکوفایی استعداد‌ها، افزایش مشارکت و رقابت دانشجویان در فعالیت‌های علمی جمعی، حمایت از فعالیت‌های علمی دانشجویی و راهنمایی و هدایت دانشجویان در امر آموزش و پژوهش، تعمیق دانش و بینش علمی دانشجویان با بهره‌گیری از توانمندی‌های اعضای هیأت علمی را از مهم‌ترین اهداف این انجمن برشمرد.

نقیب با بیان اینکه آیین‌نامه انجمن‌های علمی دانشجویان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در سال ۱۳۹۲ با دو رکن اساسی تصویب و ابلاغ گردید، اظهار کرد: کمیته حمایت و نظارت بر انجمن‌ها شامل معاونت‌های دانشگاه و همچنین شورای مدیریت انجمن‌ها متشکل از ۳ تا ۵ عضو اصلی (متناسب با تعداد دانشجویان دانشکده) و ۲ عضو علی‌البدل که با انجام انتخابات و کسب اکثریت نسبی آرا برای مدت یک سال انتخاب می‌شوند دو رکن اساسی این آیین نامه می‌باشد.

وی با اشاره به لزوم تقویت انجمن‌های علمی، به بیان فعالیت‌های گذشته در این انجمن‌ها پرداخت و تصریح کرد: مناظره و نقد علمی، هم اندیشی و نشست‌ها و برخی فعالیت‌های کمک آموزشی و انتشار بروشور و نشریات دانشجویی از فعالیت‌های این انجمن در سال‌های گذشته می‌باشد.

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با تآکید بر فعال نمودن بیش از پیش و همچنین توجه بیشتر به این انجمن‌ها، در خصوص فعالیت‌های انجمن‌های علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در سال جدید گفت: برگزاری انتخابات در ۲۰ دانشکده و در ۴ رشته تحصیلی علوم قرآن مجید، تفسیر قرآن مجید، تربیت معلم قرآن مجید، فنون قرائت و کتابت و تلاوت قرآن، تشکیل ۴۷ انجمن و انتخاب ۲۶۱ عضو شامل دبیرهای انجمن‌ها، اعضای اصلی و علی البدل انجمن‌ها از مهم‌ترین اقدامات این معاونت در سال جدید می‌باشد.

وی یکی دیگر از مهم‌ترین فعالیت این معاونت در جهت رشد این انجمن‌ها را تدوین برنامه جامع انجمن‌های علمی دانشجویان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم عنوان کرد و افزود: این برنامه در سه سطح بینشی با هدف مهندسی فکری و ارتقاء توانمندی ذهنی دانشجویان در پاسخ گویی به شبهات، مبنی بر آموزه‌های قرآن کریم، انگیزشی با هدف ایجاد انگیزه و شور و نشاط علمی جهت کسب معرفت و پیشرفت علمی و روشی (مهارتی) با هدف به دست آوردن توانمندی مهارتی مورد نیاز تدوین شده است.

حجت السلام نقیب همچنین در خصوص حوزه‌های فعالیت این انجمن‌ها بیان کرد: سلسله نشست‌های تبیینی، سیر مطالعاتی، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی، برگزاری کلاس‌های تخصصی، نشست‌های انتقادی و مناظره، انتشار مجلات و نشریه‌ها علمی، کارگاه‌های کاربردی همچون آشنایی کاربردی با نرم افزار‌ها، بهره گیری از کتابخانه‌های دیجیتال، اصول و روش‌های برنامه‌ریزی، مدیریت زمان، خلاقیت فنون حل مساله) و... از حوزه‌های تخصصی فعالیت انجمن‌ها می‌باشد.

captcha