سی‌وهشتمین مسابقات سراسری قرآن به کار خود پایان داد
کد خبر: 3462837
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۴
در کرمانشاه؛

سی‌وهشتمین مسابقات سراسری قرآن به کار خود پایان داد

گروه فعالیت‌های قرآنی: مراسم اختتامیه مسابقات سراسری قرآن عصر امروز، پنجم دی‌ماه در کرمانشاه برگزار شد تا این‌گونه پرونده سی و هشتمین دوره آن بسته شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم اختتامیه سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، عصر امروز، پنجم دی‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس، حجت‌الاسلام حسینی‌اراکی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه کرمانشاه و ماموستا ملاقادر قادری، امام جمعه پاوه، آیت‌الله علما، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه و سایر مسئولان استانی و کشوری و قرآن‌دوستان در سالن انتظار کرمانشاه برگزار شد.
این مراسم با تلاوت وحید نظریان، قاری ممتاز کشورمان آغاز شد و در ادامه سیدوحید مرتضوی به اجرای برنامه پرداخت و سپس حجت‌الاسلام حسینی‌اراکی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه طی سخنانی گفت: استان کرمانشاه یک هفته نورانی را پشت سر گذاشت و آیات قرآنی در سراسر شهر نمایانگر بود و پرتوی قرآنی در زندگی مردم موج می‌زد.
وی در ادامه افزود: مردم استان کرمانشاه استقبال خوبی از این مسابقات داشتند و تمام سعیشان بر این بود که با بهره‌مندی از این فرصت به دست آمده آموزه‌های قرآنی را در زندگی خود به کار برند و شکرگذار خداوند باشند.
حسینی‌اراکی با اشاره به بحث اطلاع‌رسانی این دوره از مسابقات اظهار کرد: در این یک هفته بحث اطلاع‌رسانی به شکل خیلی خوبی انجام شد و تمامی اخبار مسابقات لحظه به لحظه در اختیار علاقه‌مندان به قرآن قرار می‌گرفت.
سپس ماموستا ملاقادر قادری، امام جمعه پاوه به سخنرانی پرداخت و به آثار مثبت و تأثیرگذار قرآن بر تمام جامعه تأکید کرد و گفت: براساس آیه «إِنَّ هَـذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ»، قرآن با همین لهجه و زبان ساده‌اش برای تمام بشریت مایه هدایت است.
ماموستا قادری تصریح کرد: حقیقتاً قرآن همیشه اثرگذار بوده است و حتی در غیر انسان و جنیان اثرگذار بوده است چنانکه در قرآن آمده است «قُلْ أُوحِیَ إِلَیَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِّنَ الْجِنِّ فَقَالُوا إِنَّا سَمِعْنَا قُرْآناً عَجَباً». حتی قرآن کریم در جامعه‌های غربی نیز اثرگذار است.
در ادامه کلیپی از قاریان مهاجر الی الله و تیزر معرفی کتاب مهاجر الی الله به سمع و نظر حاضران در جلسه رسید و سپس حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و نماینده ولی‌ فقیه ضمن تشکر از حضور مردم و قرآن‌دوستان و دست‌اندرکاران این دوره از مسابقات گفت: خدا را شاکریم که به این خطه از سرزمین ایران اسلامی دو برکت و نور عطا کرده، نور اهل‌بیت(ع) در ایام اربعین حسینی که عاشقان و زائران اباعبدالله(ع) از این منطقه به زیارت ایشان مشرف می‌شوند و شاهد خدمات مردم کرمانشاه و ایلام به زائران اباعبدالله الحسین(ع) هنگام رفت و برگشت بوده‌ایم و دیگر اینکه خداوند به برکت خدمت به زائران اهل‌بیت(ع) این توفیق را داد که از برکت قرآن و اهل‌بیت(ع) به واسطه برپایی سی‌وهشتمین مسابقات استفاده کنند و قرآن و اهل‌بیت(ع) نور هستند چنانکه در حدیث ثقلین به این امر تأکید شده است.
وی با تشکر از همکاری اصحاب رسانه در جهت پوشش اخبار این دوره از مسابقات، ادامه داد: از تمام افرادی که در برپایی این مسابقه قرآنی و نورانی حضور داشتند تشکر می‌کنم. چنانکه همگان در این مسابقه امتیاز و رتبه دارند و هیچ کس در این حضور نباخته است. چون حضور شرکت‌کنندگان برای قرآن و خواندن قرآن، حفظ قرآن، معارف قرآن و مطرح کردن آیات الهی است و کسی در این میدان بازنده نیست بلکه همه دارای منزلت هستند.
محمدی بیان کرد: اما به ناچار براساس ضوابط تعیین شده باید افرادی به‌عنوان منتخبان و طبق تشخیص داوران انتخاب شوند که این امری غیرقابل اجتناب است. همه این مسابقات قرآن به برکات انقلاب اسلامی، خون شهدا و امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و صبر و تحمل خانواده‌های شهیدان است.
وی اضافه کرد: اگر ما اینجا در امنیت و آرامش و با عزت افتخار مسابقه قرآن را برگزار می‌کنیم به برکت خون شهداست که در مقابل دشمن ایستادن و مدیون صبر و تحمل مادران و همسران و فرزندان شهدا هستیم که عزیزانشان را در راه قرآن فدا کردن که اسلام و قرآن و اهل‌ بیت(ع) بماند و تا از نعمت آنها استفاده کنیم.
در ادامه مراسم رونمایی از کتاب «برای کتاب خدا» با حضور مسئولان انجام شد. سپس از برگزیدگان این دوره از مسابقات در رشته‌های قرائت و حفظ کل به دو صورت مجزا در دو بخش بانوان و آقایان تجلیل به عمل آمد.
همچنین رونمایی از کتابت جزء سی‌ام قرآن طی ایام برپایی مسابقات توسط خوشنویسان استان کرمانشاه و هدیه این دوره از مسابقات به سازمان اسناد ملی، تجلیل از همسر و فرزند ارشد مرحوم استاد ابوالفضل علامی، تجلیل از پیشکوستان قرآنی کشورچون هاشم روغنی، محمدحسین سبزعلی، محمدرضا ستوده نیا و ام‌الفخرعلامه، تجلیل از دو نفر برتر تلاوت‌های معنامحور  سیدمصطفی حسینی از قزوین و صغری خورشیدی از گیلان از دیگر برنامه‌های اختتامیه مسابقات بوده است.
طی این مراسم نیز استان‌های اصفهان، تهران، زنجان، خوزستان و قزوین به ترتیب به عنوان استان‌های برتر قرآنی انتخاب شدند. همچنین گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان محمدحسین کلوشادی، الماسی، سالار کریمی، محمد شعبانی‌فر، علیرضا حقیقی‌پاک و شهیدان رضا و حمیدرضا شاهندل در این مراسم انجام شد.

سعید علی اکبری در رشته حفظ کل از قزوین و عادله شیخی در رشته قرائت تحقیق از مرکزی موفق به دریافت جایزه استاد فقید ابوالفضل علامی شدند این جایزه با نظر داوران به متسابق دارای اخلاق قرآنی تعلق می‌گیرد. همچنین در بازه زمانی برپایی این دوره از مسابقات به سه نفر که پاسخ‌های پیامکی صحیح ارسال کرده بودند جوایزی اعطا شد و کلیپی از روند فعالیت‌های سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن پخش شد.
یادآور می‌شود، سی‌وهشتمین دوره مسابقات قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران از 25 آذرماه تا پنجم دی‌ماه در سه رشته‌های حفظ 10، 20 جزء و ترتیل، اذان و معارف و قرائت و حفظ کل در دو بخش بانوان و آقایان به میزبانی کرمانشاه برگزار شد.
captcha