مشارکت ۸۵ درصدی در آزمون چهاردهم قرآن و عترت وزارت ارشاد
کد خبر: 3453854
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۶

مشارکت ۸۵ درصدی در آزمون چهاردهم قرآن و عترت وزارت ارشاد

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر اداره آموزش معاونت قرآنی وزارت ارشاد از مشارکت ۸۵ درصدی ثبت‌ نام‌کننده‌ها در چهاردهمین آزمون سراسری قرآن و عترت وزارت ارشاد خبر داد.

مرتضی خدمتکار، مدیر اداره آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در مورد چهاردهمین آزمون سراسری قرآن و عترت وزارت ارشاد، گفت: پس از ارزیابی‌های صورت گرفته میزان مشارکت ثبت نام کننده‌ها در این آزمون حدود 85 درصد بوده است که نسبت به سال گذشته با رشد خوبی همراه بوده است.

وی با بیان اینکه این آزمون در بخش شفاهی زیر 12 سال و بر‌اساس زمان‌بندی صورت گرفته در برخی استان‌ها تا آخر هفته جاری ادامه خواهد داشت، افزود: میزان مشارکت در این دوره بسیار خوب بوده است و برخلاف آزمون‌های قبلی که تعداد غایبان زیاد بود، امسال تعداد افراد غایب در آزمون‌ها بسیار اندک بود.

مدیر اداره آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: با پایان یافتن آزمون شفاهی رشته حفظ قرآن گروه سنی زیر 12 سال در این هفته در زمانبندی صورت گرفته و از پیش اعلام شده نتایج آزمون از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت اطلاع‌رسانی در روز 15 آذرماه اعلام خواهد شد.

خدمتکار عنوان کرد: بعد از اعلام نتایج و با پایان یافتن ایام ماه صفر، فعالیت‌های برای تجلیل از برگزیدگان دو آزمون سیزدهم و چهاردهم آغاز خواهد شد. در این همایش نفرات، مؤسسات و کارشناسان برگزیده و استان‌های برگزیده نیز معرفی خواهند شد.
وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود در مورد دلایل و عوامل افزایش تعداد شرکت کنندگان در آزمون چهاردهم، بیان کرد: هر چقدر زمان بیشتر سپری می‌شود، هم مؤسسات مجری و هم مؤسسات مشارکت‌کننده به بلوغ و پختگی می‌رسند و بیشتر خودشان را  با زمان‌بندی‌ها هماهنگ می‌کنند. البته ما نیز در معاونت نیز کار اطلاع‌رسانی را از طریق پیامک با شرکت‌کنندگان داشته‌ایم. لذا به نظر می‌رسد که جمع‌بندی ما این شد که تعداد ریزش‌ها کمتر باشد.

مدیر اداره آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در ادامه در پاسخ به این سوال که تغییرات در آزمون سراسری قرآن تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و قرار است چه زمانی به ثبات برسد، گفت: تغییر همیشه به خودی خود منفی نیست، ‌تغییر اگر باشد در راستای کمال و تکمیل شدن آزمون و بهتر برگزار شدن آن است.

خدمتکار افزود: از سوی دیگر این تغییراتی که صورت می‌گیرد کمتر از پنج درصد است که به نظر می‌رسد توجیه دارد و چندان غیرطبیعی نیست. ما در حال حاضر در حال برنامه‌ریزی هستیم تا در آزمون جدید رشته‌های جدید ایجاد کنیم. ما وضعیت فعلی را رأس کار نمی‌بینیم و نقاط قوت در هر آزمون تثبیت شده و نکات جدیدی که متناسب با زمان و نیازهایی که می‌بینیم اضافه می‌شود.

وی بیان کرد: به عنوان مثال در زمان فعلی در حوزه عترت بحث صحیفه محتوای آن تولید شده و به دست مؤسسات خواهد رسید، این خود یک تغییر است که ما در گذشته در حوزه آموزش صحیفه سجادیه محتوایی نداشته ایم بنابراین این تغییر روبه کمال بوده است، در حوزه آموزش عقاید قرآنی، هیچ محتوا و آموزشی در سطح مؤسسات و مراکز قرآنی ندیده‌ایم، آموزش‌های ما صرفاً در حد آموزش روخوانی، روانخوانی، مفاهیم و حفظ قرآن کریم است.
مدیر اداره آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد اظهار کرد: اینکه این موضوع از یک سو به بحث عترت و از سوی دیگر به بحث عقاید و اخلاق گسترش پیدا کند، ضرورت‌های جامعه امروز است که مخاطب از ما مطالبه می‌کند و ما نیز براساس آن باید تولید محتوا کرده و نیازها را تأمین کنیم. تغییرات در جهت تکمیل کردن کار است که خود می‌تواند یک نقطه قوت باشد و نشان می‌دهد آزمون راکد نیست.
خدمتکار در پایان در پاسخ به این سؤال که باید هر سال شاهد این تغییرات باشیم، گفت: بله، ممکن است که هر سال تغییرات داشته باشیم، البته ما در فرآیند اجرایی تغییر نداشته‌ایم و سازوکار اجرا ثابت است، تغییر اگر باشد در حد اضافه کردن رشته‌های جدید و تغییر محتوای رشته‌ها است. این موضوع نه تنها اشکال ندارد بلکه نقطه قوت آزمون است.

captcha