از نبش قبر طاهره صفارزاده تا ساخت تندیس برای خادم‌القرآن
کد خبر: 3433561
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹
در نشست رسانه‌ای عنوان شد؛

از نبش قبر طاهره صفارزاده تا ساخت تندیس برای خادم‌القرآن

گروه ادب: در نشست خبری جایزه علمی ادبی طاهره صفارزاده از موضوعاتی چون تصمیم‌گیری برای انتقال پیکر این خادم‌القرآن به سیرجان،‌ ساخت تندیس وی و ... سخن به میان آمد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، رضا اسماعیلی، دبیر سومین دوره جایزه ادبی علمی طاهره صفارزاده، در نشست رسانه‌ای این جایزه با بیان اینکه در این دوره نیز از یک بانوی فرهیخته پژوهشگر به عنوان بانوی فرهنگ کشور تجلیل می‌شود، گفت: طاهره صفارزاده امروز یک چهره جهانی ادبی است که آوازه‌اش در کشورهای دیگر نیز پیچیده.
اسماعیلی با تاکید بر اینکه صفارزاده به معنای واقعی کلمه شاعر بود، افزود: وی حکیم، صاحب شعور انسانی و فرهیخته بود که میان عقل و عشق پیوند ایجاد کرد.

دبیر سومین دوره جایزه ادبی علمی طاهره صفارزاده با اشاره به اینکه در مراسم اختتامیه این جایزه از دو شاعر و دو صاحب مقاله نیز تجلیل می‌شود، گفت: امسال نسبت به سال گذشته استقبال بیشتری از جایزه صفارزاده شده و 150 شعر و 25 مقاله پژوهشی، همچنین هشت پایان‌نامه به دبیرخانه جایزه رسیده است.

انتشار «شناخت‌نامه»
وی افزود: به مناسبت برگزاری سومین دوره جایزه علمی ادبی طاهره صفارزاده به همت انتشارات پارس کتاب، «در ستایش بیداری» شامل شعر شاعران درباره صفارزاده در 200 صفحه به چاپ دوم رسید. همچنین شاعران کشورهای دیگر به شعرخوانی و سخنرانی درباره صفارزاده در مراسم اختتامیه می‌پردازند. نماهنگی نیز از زندگی صفارزاده تهیه شده که در همان مراسم به نمایش درمی‌آید. ضمن اینکه به زودی کتاب «شناخت‌نامه» درباره زندگی و شخصیت طاهره صفارزاده توسط انتشارات سوره مهر منتشر می‌شود.
اسماعیلی تاکید کرد: طاهره صفارزاده بی‌تکلف کار کرد و حتی حاضر به دریافت یک جایزه ادبی هم نشد. وی با قلاب شعر به دنبال خدمت بود نه کسب مال و مقام دنیا.
همچنین در این نشست خبری علی داوودی، مدیر دفتر شعر حوزه هنری در سخنانی با تاکید بر اینکه صفارزاده در هویت و ادبیات انقلاب اسلامی جریان‌سازی بزرگ بود، گفت: وی به عنوان یک بانو با دلسوزی‌‌ها و دغدغه‌های مادرانه جریان شعر انقلاب را پیش برد و به بسط اندیشه‌های دینی پرداخت.
داوودی تصریح کرد: صفارزاده ضمن اینکه شاعری اندیشمندی بزرگ و انقلابی بود، همواره مایه مباهات نسل‌های بعدی خواهد بود.

گلایه برادر صفارزاده از هیئت موسسان
 در این نشست، جلال صفارزاده، برادر طاهره صفارزاده در سخنانی به گله‌مندی بازماندگان این شاعر از هیئت موسسان و تولیت امامزاده صالح(ع) پرداخت و گفت: در زمان وفات خواهرم به دلیل ارادت ویژه وی به امامزاده صالح درخواست کردیم اجازه دهند در امامزاده دفن شود که از ما 800 میلیون ریال درخواست کردند. به ناچار تصمیم گرفتیم وی را در ابن بابویه دفن کنیم که از سوی دفتر مقام معظم رهبری قبری را در زیرزمین حرم امامزاده اهدا کردند. ولی با گذشت سال‌ها از این جریان تولیت امامزاده بدون هماهنگی با ما بانوی دیگری را در طبقه دوم قبر طاهره دفن کرده که بی‌حرمتی به مقام وی محسوب می‌شود و تاکنون پیگیری ما برای انتقال پیکر صفارزاده به سیرجان، زادگاه وی بی‌نتیجه مانده است.


صفارزاده ادامه داد: در نظر داریم پس از انتقال پیکر طاهره و دفن در سیرجان، کتابخانه مرجع و مرکز فرهنگی طاهره صفارزاده را در جوار آرامگاهش ایجاد کنیم.
همچنین علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با تاکید بر اینکه طاهره صفارزاده چهره بزرگ شعر معاصر و قرآن‌پژوهی سرشناس بود، گفت: برخی ترجمه‌های صفارزاده کتاب درسی دانشگاهی شده است. وی در کنار شاعری یک مترجم، محقق و استاد نیز بود که اولین بار اندیشه ایجاد حوزه هنری انقلاب اسلامی در ذهن وی جرقه زد.
قزوه ادامه داد: صفارزاده بی‌تکلف زندگی کرد و یادم است اسعدی، مسئول برگزاری مراسم چهره‌های ماندگار من را واسطه کرد که خواهرم را مجاب کند که جایزه را بپذیرد، ولی وی قبول نکرد و گفت تا وقتی فقر در جامعه هست این جایزه‌ها را نمی‌پذیرم.


مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با بیان اینکه اکنون پیکر صفارزاده در زیرزمینی در آستانه امامزاده صالح (ع) قرار دارد که فقط عصر پنج‌شنبه‌ها قابل زیارت است، گفت: صفارزاده بانوی برگزیده آسیا، اقیانوسیه و آفریقا بود. ضمن اینکه قرآن را به بهترین شکل ترجمه کرد و از جریان‌سازان شعر انقلاب اسلامی بود، بنابراین شایسته بود در صحن آستان امامزاده دفن شود.
وی تاکید کرد: در شرایط فعلی خانواده حق قانونی دارند که درباره انتقال پیکر وی تصمیم‌گیری کنند. ضمن اینکه سیرجان نیز شهری فرهنگی و زنده و پویاست.
تندیس صفارزاده ساخته می‌شود
قزوه با تاکید بر اینکه پرداختن به صفارزاده، پرداختن به قرآن‌پژوهی و دانش و کرامت انسانی است، گفت: واحد تجسمی حوزه هنری ساخت تندیس طاهره صفارزاده را آغاز کرده که تا پایان امسال رونمایی خواهد شد.
مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری اضافه کرد: اواخر آبان در نظر داریم مراسم بزرگداشت شهدای مدافع حرم خصوصاً افغان‌ها را برگزار کنیم.
مراسم اختتامیه سومین دوره جایزه علمی ادبی طاهره صفارزاده سه‌شنبه، 19 آبان ساعت 15 در تالار سوره حوزه هنری برگزار می‌شود.

captcha