مقتل جامع سیدالشهداء نقد و بررسی می‌شود
کد خبر: 3395199
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴
با حضور محمدحسین رجبی؛

مقتل جامع سیدالشهداء نقد و بررسی می‌شود

گروه حوزه‌های علمیه: نشست علمی بررسی و نقد مقتل جامع سیدالشهداء از سوی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.

محمد عرب، مسئول برگزاری همایش‌ها و نشست‌های موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) گفت: نشست علمی بررسی و نقد مقتل جامع سیدالشهداء به عنوان اثری فاخر در چند سال اخیر در حوزه پژوهش‌های مربوط به کربلا، از سوی گروه تاریخ این موسسه برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در این نشست علمی که عصر روز چهارشنبه ششم آبان ماه برگزار می‌شود حجج اسلام والمسلمین مهدی پیشوایی و محمدرضا جباری از استادان تاریخ و دست‌اندرکاران تدوین و تالیف این مقتل به ارایه بحث خواهند پرداخت.

عرب عنوان کرد: همچنین محمدحسین رجبی دوانی، استاد تاریخ اسلام و عضو هیئت علمی دانشگاه نیز به عنوان ناقد به نقد و بررسی این مقتل می‌پردازد.

یادآور می‌شود، کتاب «تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا(ع)» تألیف حجت‌الاسلام مهدی پیشوایی در قطع وزیری با 864 صفحه به زیور طبع آراسته شده است.

این کتاب حاصل تلاش 12 نفر از محققین موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره)، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و جامعه المصطفی العالمیه و با همکاری دو تن از بزرگان عرصه تاریخ اسلام است که در مدت 8 سال تهیه و تنظیم و منتشر گردیده است.

ویژگی‌های منحصر به فرد مقتل سید الشهدا (ع)
در این کتاب روش و سنت شیخ عباس قمی پیش گرفته شده و‌‌ همان طور که ایشان با تالیف مفاتیح الجنان بدیلی برای کتاب‌های زیارتی نامعتبر آن زمان نوشتند، این کتاب نیز همین گونه است و مقاتل مختلف را بررسی کرده و مطالب نامعتبر و جعلی را با تحقیق و استدلال حذف کرده است.

این کتاب حاوی مباحث بعد از واقعه عاشورا نیز می‌باشد، به عنوان مثال سیر تاریخی عزاداری سیدالشهدا (ع) در طول تاریخ، تحولات عزاداری از عاشورا تا پیروزی انقلاب اسلامی، پیامدهای اجتماعی و سیاسی قیام حسینی و حتی زندگی نامه یاران امام حسین‌(ع) مطرح شده است و از آنجایی که برخی کتب و مقاتل موجود خالی از ضعف نبوده و اتقان لازم را ندارند این کتاب که از بیش از 500 منبع علمی و تاریخی بهره برده و می‌تواند منبع و ماخذ جامعی برای مراجعه مبلغان و واعظان باشد.

captcha