نکاح سفید ریشه در تفکر مادی‌گرایی دارد/ تبیین نقش وراثت در منظومه جبر و تفویض
کد خبر: 3321280
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲
آیت‌الله العظمی مظاهری عنوان کرد:

نکاح سفید ریشه در تفکر مادی‌گرایی دارد/ تبیین نقش وراثت در منظومه جبر و تفویض

گروه حوزه‌های علمیه: مرجع تقلید شیعیان و رئیس حوزه علمیه اصفهان در سخنانی ضمن تبیین نقش وراثت در منظومه عقیدتی جبر و تفویض به مسئله ازدواج سفید اشاره و تاکید کرد: ریشه این پدیده در مادی‌گرایی خانواده‌ها و دور شدن از اسلام است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی حسین مظاهری، در درس اخلاق دوازدهمین روز ماه مبارک رمضان در مسجد حکیم اصفهان در سخنانی گفت: در مسئله جبر و تفویض و قانون قضا و قدر شش قانون وجود دارد که همه باید مراقبت در آن داشته باشند. قانون اول قانون وراثت است که از نظر علم روز یقینی است. گروه خونی که می‌گیرند از آن چیزهای زیادی کشف شده و می‌شود و قطع نظر از اینها امری عرفی و تجربی است و آن این است که مادر شایسته، دختر شایسته معمولا تحویل جامعه می‌دهد و مادر بی عفت معمولا دختر و پسرش عفت و غیرت ندارد و پدر متقی که سر و کار با خدا و پیامبر و منبر و محراب دارد معمولا بچه شایسته تحویل می‌دهد.

وی ادامه داد: قانون وراثت از نظر روایات ما مسلم است و از نظر تجربه عوامانه است به همین دلیل پیامبر بارها بارها در منبر می‌فرمود دنبال اخلاق و دین بروید وگرنه در ازدواج‌ها اگر دنبال اخلاق و دین نرفتید بدانید فساد بزرگ و فتنه ایجاد می‌شود و قانون وراثت افراد نسل آینده را نسل دنیادوست، متکبر و ریاست‌طلب و بی عفت بار می‌آورد که متاسفانه الان کمتر کسی عمل می‌کند و حتی خانم‌های مسجدی ما وقتی دنبال عروس می‌خواهند بروند هیچ وقت تجسس نمی‌کنند که اهل نماز هست یا نه بلکه دنبال امکانات مالی پدر و مادرش هستند.

ازدواج سعادتمند در گرو دین و اخلاق است

آیت الله مظاهری گفت: در گذشته دختر و پسر کم می‌شد که ازدواج نکنند ولی الان دختر و پسر دم بخت زیادی داریم. ازدواج را اگر بخواهیم درست کند روایت پیامبر درست خواهد کرد یعنی اگر کسی دنبال دین و اخلاق رفت اصلاح خواهد شد. پیامبر می‌فرمود دختران را زود شوهر دهید. مرحوم کاشف الغطا وقتی دید دخترش تمایل به ازدواج دارد در درسش گفت من یک دختر دارم اگر طلبه متدین و درس‌خوان باشد به او می‌دهم که مرحوم صاحب کفایه از او خواستگاری کرد.

این مرجع تقلید بیان کرد: این شاگرد کاشف الغطا رفت منزل ایشان و وی به او گفت چی داری و جواب شنید که فقط چند کتاب، مانند ازدواج امام علی(ع) با حضرت فاطمه(س) البته در مرتبه پائین تر و جهیزیه به اندازه ضرورت تهیه و مهریه هم به اندازه مهریه حضرت زهرا(س) و از این نسل چندین عالم متولد شد که نتیجه یک ایثار و گذشته کاشف الغطا بود که برای خدا انجام شد و هزاران آدم مانند مسجدشاهی‌ها را تحویل جامعه دادند.

استاد حوزه علمیه اصفهان تاکید کرد: ولی همین تاخیر در ازدواج باعث شده که درصد بیشتر دختران و پسران رفیق باز بشوند و با هم ارتباط پیدا کنند. بنابراین پدر و مادر باید زمینه ساز برای ازدواج مقدس و سازگاری دختر و پسر باشند. انشاء الله دروغ است ولی می‌گویند از هر 4 ازدواج یک طلاق وجود دارد در حالی که در دوره ما چنین چیزی وجود نداشت.

ریشه نکاح سفید

این مرجع تقلید گفت: همه به خاطر این مسئله است که ما دست از اسلام کشیدم و نه غربی غربی و نه شرقی شرقی شدیم و می‌خواهیم شیعه باشیم و این کارها را هم بکنیم به همین دلیل این وضعمان شده است و نکاح سفید پیدا می‌شود یعنی یک پسر و دختر با هم زن و شوهر می‌شوند و بعد از مدتی از هم جدا می‌شوند. از کجا پیدا شده است و چه کسی کرده است؛ وقتی قانون وراثت ضربه بخورد به اینجا می‌رسد. والدین باید مواظب باشند و دختر و پسر باید حرف شنو باشند زیرا اگر والدین از فرزند راضی نباشند به بدبختی و نکبت گرفتار می‌شوند.

استاد حوزه علمیه تاکید کرد: الان جامعه ما در بحث ازدواج به آتش کشیده شده است و وضعیت ناراحت کننده‌ای دارد.

captcha