استقبال از مجلس تعزیه «ابراهیم در گلستان» در سومین شب برپایی نمایشگاه قرآن
کد خبر: 3320194
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۸

استقبال از مجلس تعزیه «ابراهیم در گلستان» در سومین شب برپایی نمایشگاه قرآن

گروه هنر: «ابراهیم در گلستان» عنوان مجلس شبیه‌خوانی است که توسط هنرمندان تعزیه‌خوان استان مرکزی در سومین شب برپایی نمایشگاه قرآن برگزار شد و با استقبال خوبی از سوی بازدیدکنندگان همراه بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، همزمان با 6 تیر و در سومین شب از برگزاری بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، در بخش نمایش‌های آئینی و نمایشی، بازدیدکنندگان از نمایشگاه از ساعت 22 شاهد اجرای مجلس تعزیه‌ای توسط هنرمندان تعزیه‌خوان استان مرکزی بودند.
در این مجلس تعزیه که به ماجرای بت‌شکنی حضرت ابراهیم(ع) و مجازات وی توسط نمرود اشاره داشت، هنرمندان تعزیه‌خوان در فضایی پرشور و هنری به خوانش بخشی از نسخه معروف تعزیه «ابراهیم در گلستان» پرداختند که بیشتر به ماجرای افکنده شدن ابراهیم(ع) در آتش به دستور نمرود و گلستان شدن آن به اذن خداوند اشاره داشت.
یکی از نکات بارز اجرای این مجلس تعزیه پیوند ماجرای مجازات حضرت ابراهیم(ع) و تسلیم وی در برابر اراده خداوند با ماجرای کربلا و شهادت حضرت امام‌ حسین(ع) و یارانش بود که ایشان نیز در برابر اذن و اراده الهی سر تعظیم فرود آوردند که به این واسطه ناخودآگاه اجرای مجلس تعزیه «ابراهیم در گلستان» دارای فضای عاطفی شد که چشمان تماشاگران این مجلس تعزیه را اشک‌افشان کرد.
اجرای پر قدرت و هنرمندانه  تعزیه‌خوانان اراکی در این تعزیه که فضای پیرامون  سکوی اختصاصی اجرای آثار نمایشی و آئینی نمایشگاه قرآن را تحت‌الشعاع خود قرار داده بود موجب شد تا کنجکاوی بازدیدکنندگان در بخش‌های دیگر فضای نمایشگاه قرآن برانگیخته شود، به شکلی که در دقایق پایانی اجرای این نمایش سکوهای محل استقرار تماشاگران مملو از جمعیت شد.
در پایان اجرای این مجلس تعزیه، محسن میرزاعلی، هنرمند نقال و پرده‌خوان که مسئولیت این بخش از نمایشگاه را نیز به عهده دارد در سخنانی به تحسین اجرای پرقدرت و هنرمندانه تعزیه‌خوانان استان مرکزی پرداخت و گفت: این گروه با استفاده از المان‌ها و قراردادهای تعزیه و هنر شبیه‌خوانی با وجود کمبود امکاناتی که در اختیار داشتند توانستند، فضای یکی از داستان‌های قرآنی را به خوبی تداعی کنند.
وی ادامه داد: این ویژگی هنر شبیه‌خوانی است  که می‌تواند با کمترین بضاعت موجود این چنین تماشاگران را تحت تأثیر خود قرار دهد، هنری ناب که مختص ایرانیان مسلمان است و به جرئت می‌توانم بگویم که اگر قرار بود این صحنه تأثیرگذار توسط یکی از کارگردانان سینما تبدیل به فیلم شود، قطعاً میلیاردها تومان هزینه در برداشت با این فرض که قطعاً سینما نمی‌تواند در لحظه، چنین شور و شیدایی را در مواجهه با مخاطب خود بیافریند.
یادآور می‌شود، بخش نمایشی و آئینی بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم هر شب ساعت 21 با اجرای برنامه‌های متنوع نمایشی در فضای پشت ساختمان همایش‌های بین‌المللی خلیج‌فارس باغ موزه دفاع مقدس آغاز به کار می‌کند و تا پیش از اجرای ویژه‌برنامه «شب‌های شیدایی» در دریاچه هورالعظیم باغ موزه دفاع مقدس، به کار خود پایان می‌دهد.

captcha