ماندن بر صراط مستقیم بزرگترین دعا به درگاه الهی است
کد خبر: 3312582
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹
بهرام‌پور:

ماندن بر صراط مستقیم بزرگترین دعا به درگاه الهی است

گروه فعالیت‌های قرآنی: مفسر و مترجم قرآن کریم، قرار گرفتن در جمع هدایت‌شدگان و بقاء بر صراط مستقیم را مهمترین دعای مؤمنان به درگاه الهی دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، ابوالفضل بهرام‌پور، مفسر و مترجم قرآن کریم در سومین نشست تخصصی تفسیر قرآن با عنوان «قرآن از ما چه می‌خواهد؟» قرار گرفتن در جمع هدایت‌شدگان و بقاء بر صراط مستقیم را مهمترین دعای مؤمنان به درگاه الهی دانست.
وی با اشاره به تفسیر آیه 125 سوره مبارکه انعام، اظهار کرد: هدایت اصلی انسان به‌سوی خیر و سعادتمندی از آن خداوند است و پروردگار هر فردی را که بخواهد به این راه هدایت می‌کند.
وی با بیان اینکه هدایت خداوند جبری نیست و هر آنکه خواهان هدایت باشد از رحمت پروردگار بهره‌مند می‌شود، افزود: «ارائه طریق» و «ایصال به مطلوب» راه‌های هدایت انسان هستند و پیامبران تنها هدایت به‌روش ارائه طریق را بر عهده‌دارند و هدایت حقیقی و ایصال به مطلوب از آن خداوند است.
این مفسر قرآن کریم تصریح کرد: هدایت خاص خداوند دارای ارزش والایی است و اگر کسی مشمول این نوع هدایت شود، بی‌شک جایگاه وی در بهشت است.
بهرام‌پور شرط بهره‌مند از ایصال به مطلوب را عمل به ارائه طریق بیان کرد و گفت: هر آنچه فرد به صالحات و دستورات عملی پیامبران توجه داشته باشد، خداوند هم به همان میزان راه ایصال به مطلوب را برای وی روشن می‌کند.
وی با اشاره به آیه 16 و 17 سوره مبارکه محمد، افزود: پیروی از هوای نفس و توجه نداشتن به رضای الهی موجب می‌شود تا قلب و جان انسان از پذیرش هدایت پروردگار دور شده و در مهار نفس خود به‌سختی دچار شود.
نویسنده کتاب «نسیم حیات» با اشاره به آیات 17 تا 19 سوره مبارکه نازعات و چگونگی هدایت فرعون، گفت: اگر شخصی چون فرعون هم خواهان هدایت شود، خداوند برای او نیز زمینه را فراهم می‌کند و این معنا نشان می‌دهد که هر شخص باید تا قبل از فرارسیدن مرگ، خود قدم نخست را برای قرار گرفتن در راه هدایت بردارد.
بهرام‌پور حضور پیامبران و ائمه معصومین(ع) در میان مردم را نوعی از حضور خداوند بیان و تصریح کرد: هر زمان که افت ایمانی در مردم ظاهر می‌شد، پروردگار با فرستادن پیامبران و معجزات الهی زمینه توجه به معادگرایی را در قلوب مردم افزایش می‌داد و حضور و قدرت خود را به آنان گوشزد می‌کرد.
وی با طرح این سؤال که چرا «خداوند در این دوران سخت معجزه‌ای به ما نشان نمی‌دهد؟» یادآور شد: فرعون در پاسخ به معجزات حضرت موسی(ع) آن‌ها را سحر و جادو دانست و خود از راهی که خداوند برای هدایت او برگزیده بود دور شد.
این مفسر و مترجم قرآن با بیان اینکه اگر معجزه برای هدایت انسان امروزی کافی بود، بدون شک خداوند آن را ایجاد می‌کرد، گفت: سختی قلب‌ها و گمراهی امروز جامعه به دلیل آن است که افراد نمی‌خواهند در راه هدایت قرار گیرند و اگر لحظه‌ای به فکر هدایت باشند خداوند به هر طریقی که صلاح بداند آنان را به سعادت رهنمون می‌کند.
وی افزود: هر گناهی که از انسان سر می‌زند، پرده ظلمتی بر قلب و دیدگان او می‌افکند و او را از نور و هدایت الهی دور می‌کند و باید برای هر عملی نیت‌ها را در رضای خداوند قرار داد.
یادآور می‌شود، سومین نشست تخصصی تفسیر قرآن با عنوان «قرآن از ما چه می‌خواهد؟» با حضور جمعی از حافظان، قاریان و علاقه‌مندان به علوم قرآنی روز 18 خرداد‌ماه در سالن  همایش بلاغ اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

captcha