زیارت ۱۰ هزار دانشجو در قالب طرح «زیارت رضوی؛ تشرف رضوی»/ پایان جشنواره‌های رضوی در ماه مهر
کد خبر: 3306417
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۷
جعفرپور خبر داد:

زیارت ۱۰ هزار دانشجو در قالب طرح «زیارت رضوی؛ تشرف رضوی»/ پایان جشنواره‌های رضوی در ماه مهر

گروه دانشگاه: مسئول پشتیبانی فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم از اعزام ۱۰ هزار نفر به زیارت امام رضا(ع) در قالب طرح «زیارت رضوی؛ تشرف رضوی» خبر داد و گفت: دبیرخانه‌های طرح جشنواره رضوی نیز در ۱۶ دانشگاه کشور مستقر هستند.

رشید جعفرپور، مسئول پشتیبانی فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)،‌ در رابطه با فعالیت‌های این اداره، اظهار کرد:‌ اداره پشتیبانی از فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم در حوزه‌های دینی و قرآنی در بحث حمایت از تبلیغ و ترویج، هماهنگی، نظارت و هدایت برنامه‌های تبلیغی و ترویجی دانشگاه‌ها فعالیت می‌کند. در خود اداره نیز یک سری فعالیت‌های ویژه تعریف شده دارد. معمولاً برنامه‌ریزی‌های یک یا چند ساله دارد. همچنین به اسناد بالادستی نیز توجه دارد.

طرح نهضت رضوی

وی افزود: در حال حاضر مهم‌ترین برنامه‌ای که داریم و شاید برنامه جدیدی محسوب شود و حدود یک سال است که شروع شده طرح نهضت رضوی است. با عنایت به قبله‌گاه فرهنگی مشهد با وجود مضجع حضرت رضا(ع) بنا شد که یک حرکت ویژه انجام شود و از آن جایی که شخصیت امام رضا(ع) برای همه اقشار و سلیقه‌ها جذابیت دارد، قرار شد با محوریت ایشان یک حرکت نهضتی شروع شود، به این شرط که سه تا از این طرح‌ها را خود وزارت علوم در دانشگاه‌ها اجرا کند.

جعفرپور در توضیح سه طرح رضوی، اظهار کرد: یکی از آن‌ها جشنواره رضوی است که 16 جشنواره ملی در 16 دبیرخانه در حال حاضر در حال فعالیت هستند. در همین هفته اختتامیه سه جشنواره برگزار می‌شود و تا مهرماه امسال اختتامیه آن‌ها برگزار می‌شود. در دانشگاه بیرجند جشنواره شعر و مشاعره رضوی، دانشگاه نیشابور جشنواره طرح پوستر رضوی و در دانشگاه چمران جشنواره تئاتر و نمایش رضوی برگزار می‌شود.

وی عنوان کرد:‌ طرح دیگر، طرح کانون‌های رضوی است. قرار شد در کنار کانون‌های دیگر فرهنگی که داریم در دانشگاه کانون‌های رضوی نیز داشته باشیم. در خردادماه آمار آن ارائه می‌شود که امسال چند کانون رضوی در دانشگاه‌ها تأسیس شده است. این کانون‌ها به فعالیت‌های رضوی مثل اردو یا همایش و بزرگداشت حول حضرت رضا(ع) می‌پردازند. پیشنویس اساسنامه‌ای را هم برایشان نوشته‌ایم.

زیارت 10 هزار دانشجو

جعفرپور با اشاره به سومین طرح،‌ گفت: مورد سوم هم بحث «زیارت رضوی؛ تشرف رضوی» است. در حال حاضر خود دانشگاه‌ها به زیارت می‌روند و خودشان اردوهایی را دارند، منتهی ما یک طرح ویژه‌ای را داریم که همه دانشجویان حداقل یک بار در تمام سال‌های دانشجویی‌شان به زیارت امام رضا(ع) مشرف شوند. تمهیداتی هم از نفر فعالیتی هم از نظر هزینه‌ای دیده شده است. برای امسال اعزام 10 هزار نفر مورد نظر بوده است. معمولاً نهادها و تشکل‌هایی که در دانشگاه‌ها اردو برگزار می‌کنند خاص هستند ولی این طرح خاص نیست، بنای آن بر این است که مکرر نروند. از این جهت یک قشر دیگری مورد هدف قرار گرفته است. این سه طرح، طرح‌های اصلی نهضت رضوی هستند.

وی افزود: طرح چهارمی هم داریم. سعی داریم با همکاری سازمان‌های مختلف بتوانیم یک خوابگاه بزرگ و محل اسکان خوب با ظرفیت عالی و در شأن دانشجویانمان ایجاد کنیم. فکر می‌کنم این کار فعلاً در حد کلنگ‌زنی انجام شود چون کار زیادی دارد. این برنامه مهمی است که اداره پشتیبانی از فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم دارد.

مسئول پشتیبانی فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم اظهار کرد: برنامه بعدی سی‌امین جشنواره ملی قرآن و عترت است. مسابقات پنج منطقه کشوری برگزار شده است. حدود 50 زیرشاخه دارد، مثل بقیه دستگاه‌ها که زیر نظر شورای فعالیت‌های قرآنی هر دستگاهی خودش برگزار می‌کند. سراسری آن را تیر و مرداد برگزار می‌کنیم. نهایی آن نیز مثل هر سال مهر و آبان برگزار می‌شود. امسال نیز دانشگاه علوم و معارف قرآن میزبان اختتامیه آن است که آن در بخش‌های هنری، قرائت علمی، پژوهشی و ... برگزار می‌شود.

وی گفت: این جشنواره را در وزارت علوم ابتدا در مرحله دانشگاهی برگزار می‌کنیم و بعد برگزیدگان به مرحله منطقه‌ای می‌روند. دوباره در مرحله منطقه‌ای با هم رقابت می‌کنند و بعد به مرحله سراسری می‌روند. بقیه دستگاه‌ها معمولاً سریع به مرحله سراسری می‌روند. هر بخشی تکنیک‌های خاص خودش را می‌طلبد و گستردگی‌های خاص خودش را دارد. در بخش حفظ ما بخش کتبی هم داریم که به‌صورت سراسری در روز هشتم اردیبهشت برگزار کردیم.

جعفرپور اظهار کرد: در هفته استاد 20 همایش با محوریت شهید مطهری عمدتاً با رویکرد آزاداندیشی برگزار کردیم. در حال حاضر در حال گزارشگیری هستیم و همه دانشگاه‌ها را موظف کرده‌ایم که با محوریت اندیشه‌های شهید مطهری برنامه‌هایی بگذارند. 20 برنامه اختصاصی را نیز خودمان برگزار کردیم. دانشگاه‌ها میزبانی آن را پذیرفتند بودجه‌اش را ما تقبل کردیم.

طرح آموزش عمومی ستاد احیای امر به معروف

وی با اشاره به طرح دیگر این اداره، گفت: طرح آموزش عمومی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر را اداره پشتیبانی از فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم نوشته و ابلاغ شده است. این طرح طریق هدایت نام دارد. این را خود ستاد ابلاغ کرده، اجرای آن را هم خود ستاد باید به عهده بگیرد. ما طرحش را نوشته‌ایم و کارگروه‌های آن را مشخص کرده‌ایم.

جعفرپور عنوان کرد: در نمایشگاه قرآن نیز نشست‌های مناسبتی با کارشناسان قرآنی و معاونان فرهنگی قرآنی خواهیم داشت. کانون‌های قرآنی را نیز داریم که ظرفیت زیادی دارند. بحث ویژه‌ای دارد و نیاز به مدیریت ستادی دارند.

captcha