وقتی سرعت کم، حادثه‌آفرین می‌شود/ فرسنگ‌‌ها فاصله تا رضایت حداقلی
کد خبر: 2613050
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۵
پیگیری ایکنا از سرعت اینترنت؛

وقتی سرعت کم، حادثه‌آفرین می‌شود/ فرسنگ‌‌ها فاصله تا رضایت حداقلی

گروه فضای مجازی: اشتراک‌گذاری پهنای باند محدود به صورت همزمان، عدم ارائه اطلاعات واقعی سرعت به مشتری، ارائه تبلیغات دروغین و قطع مکرر اینترنت از عمده‌ترین مشکلات کم فروشی در حوزه فضای مجازی به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، بیش از دو دهه از ورود اینترنت به کشور می‌گذرد و هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌ها به ارائه خدمات اینترنتی می‌پردازند که می‌توان به پارس‌آنلاین، صبانت، شاتل، مبین نت، آسیاتک، و... اشاره کرد. گاهی اوقات ممکن است که برای‌مان پیش ‌آمده باشد که آن سرعتی را که خریداری می‌کنیم با سرعت پیش‌روی‌مان همخوانی ندارد و یا بهتر بگوییم، گاهی کمتر از آن پرداختی ماست. گاهی بر این تصور هستیم که این شرکت‌ها به کم‌فروشی می‌پردازند اما آیا حقیقتا چنین موضوعی درست است یعنی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی در ارائه اینترنت به کاربران کم فروشی می‌کنند و یا مسئله چیز دیگری است.

برترین ISPها از نتایج شبکه سنجش سرعت در تیرماه 93


اصطلاح کم فروشی درست نیست


در ابتدا صحبتی با داوود زارعیان، مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران داشتیم که وی بطور کامل اصطلاح کم‌فروشی را تأیید نکرد و در ادامه صحبت‌هایش‌ عنوان کرد که موضوع کم‌فروشی درست نیست.
وی تصریح کرد: بر اساس قانون و مصوبه مورد نظر، اشتراک اینترنت بین افراد، یک به هشت است و ما پهنای باندی که از شرکت ارتباطات زیرساخت دریافت می‌کنیم، همان اندازه را به مشترکان واگذار می‌کنیم؛ بنابراین تحت هیچ شرایطی بحث کم فروشی را نداریم و نمی‌خواهیم این کار انجام شود.
زارعیان یادآور شد: شرکت ارتباطات زیرساخت، پهنای باند را از خارج خریداری می‌کند و حتما بایستی با آن طرف SLA(تفاهم نامه سطح خدمات) داشته باشد. همچنین شرکت‌های PAP(شرکت‌های دارای پروانه ارائه خدمات عمومی انتقال داده) و شرکت‌های مخابراتی از شرکت زیرساخت آن را خریداری می‌کنند و در اختیار مشترکان می‌گذارند.
مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران یادآور شد: اگر سازمان تنظیم مقررات، مقررات مناسبی را تنظیم کند و حد و اندازه ارائه خدمات مشخص و تعیین شود، بسیاری از مشکلات حل و فصل خواهد شد.

سرعت اینترنت درکشور کافی نیست

بیش از ۹۲ درصد کاربران ایرانی اینترنت برخلاف نظر وزیر و مسئولین وزارت ارتباطات سرعت اینترنت را در ایران کافی نمی‌دانند و نیز ۸۰ درصد از این کاربران سرعت پایین اینترنت را عامل اتلاف وقت و عمر خود می‌دانند. این داده‌ها بر اساس نظرسنجی سایت ایتنا در مورد سرعت اینترنت بدست آمده که همچنان زمان پاسخ‌دهی به آن ادامه دارد.

همچنین در اردیبهشت‌ماه مطلبی از سوی مراکز ذیربط منتشر شده که میانگین سرعت برای ایرانیان را ۵۰۰ بیت بر ثانیه اعلام کردند. عدم ارتقای سرعت اینترنت در ایران در حالی ادامه دارد که علاوه بر نظر مردم نسبت به کمبود سرعت مورد نیاز و همچنین نظر کارشناسان و خبرنگاران حوزه بر صحت نظر مردم، دولت دهم بارها به دورکاری و الکترونیکی شدن امور کارکنان خود اشاره نموده و مسئولین دولت بارها به اجرای دولت الکترونیک تأکید کرده‌اند.


در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین حسین مرادی دولت‌آبادی، عضو کارگروه تولید محتوای تبلیغی مبلغان، با اشاره به موضوع کم‌فروشی و جزای آن اظهار کرد:  در شش سوره قرآن کریم از کم‌فروشی نهی شده است و با اینکه خداوند متعال در بسیاری از موارد به کلیات موضوعات اشاره می‌کند، اما در مورد کم‌فروشی به صراحت و شفافیت سخن گفته است و حتی سوره‌ای از قرآن کریم به همین نام نازل شده است که این از اهمیت موضوع کم‌فروشی در نظام اقتصادی حکایت می‌کند. در آیات اول سوره مطففین عذاب بسیار سختی به کم فروشان نوید می‌دهد و در آیه 35 سوره اسرا، پس از برشمردن گناهانی همچون زنا، قتل نفس و تعدی به مال یتیم به عدم کم‌فروشی اشاره و می‌فرماید: جنس را به پیمانه کامل و وزن درست تحویل بدهید.
وی یادآور شد: آیات هفت تا نه سوره الرحمن به عدم کم فروشی تأکید می‌کند و در آیه 125 سوره انعام برخی از اعمال ممنوع و حرام را نام می‌برد و پس از نهی از شرک به خدا و قتل نفس و تجاوز به خودداری از کم فروشی دستور می‌دهد. همچنین در آیه 85 سوره انعام، انتشار فساد در زمین را از آثار کم‌فروشی معرفی می‌کند و در آیه 84 سوره هود به صراحت کم‌فروشی را نشانه از بین رفتن خیر و برکت و هلاکت معرفی می‌فرماید؛ بنابراین کم فروشی اینترنت یکی از مصادیق بارز این نفی الهی به شمار می‌رود و باید توجه داشت که ماهیت کم فروشی با عیب پوشی، دغل‌کاری، فریب، و نامردی و سود نامشروع عجین شده است و چون قبح و زشتی آن ذاتی است، همه انسان‌ها در هر مذهب و عرفی که باشند آن را پلید می‌دانند.

واکاوی یک طنز!

حجت‌الاسلام دولت‌آبادی اظهار کرد: متأسفانه اینترنت در کشورمان به طرق مختلف مورد کم‌فروشی قرار می‌گیرد و حقوق مصرف کننده تضییع و به او بی‌مهری می‌شود. در اختیار قرار دادن حجم کمتر نسبت به حجم خریداری شده توسط کاربران یا همان حجم‌خوری، افت سرعت اینترنت در زمان دانلود مخصوصا در ساعات شب که نوعا رایگان یا با قیمت کمتری ارائه می‌شود. اشتراک گذاری پهنای باند محدود جهت کاربران قابل توجه به صورت همزمان، عدم ارائه اطلاعات واقعی سرعت به مشتری و ارائه تبلیغات دروغین، خلاف واقع و اغواگرایانه، بزرگ‌نمایی سرعت در دید مخاطب اولیه، اتمام حجم باقی‌مانده در صورت تغییر طرح‌های درون شرکتی و قطع مکرر اینترنت از عمده‌ترین مشکلات کم فروشی در این حوزه است.
وی بیان کرد: عامل اصلی گرانی و کم‌فروشی اینترنت خود دولت است و اینکه می‌بینید بسیاری از مواقع حقوق مصرف کننده میان دولت‌ها و شرکت‌ها و دیگر اشخاص ذینفع پاس‌کاری می‌شود به یک طنز می‌ماند، باید گفت که تجارت فناوری اطلاعات به عنوان دومین تجارت پرسود دنیا درایران یک تجاری زیان‌ده و یا حداقل با سود بسیار پایین تبدیل شده است و این خود باعث فعالیت‌ شرکت‌های خصوصی با حداقل ظرفیت شده است.


عضو کارگروه تولید محتوای تبلیغی مبلغان تصریح کرد: اگر اراده جدی برای حل مشکل وجود داشته باشد، پیشنهادات می‌توانند کارساز باشند اما اگر دولت و شبه دولتی‌ها تنها به سود خود بیندیشند، نتیجه‌ای دربرنخواهد داشت. همچنین گرچه پهنای کم باند اینترنت سرعت بسیار پایین و گرانی اینترنت تأثیر منفی بر سرعت رشد علم و پیشرفت جامعه دارد و آثار مخرب آن به مرور هویدا می‌شود و آیندگان قضاوتی نکوهنده خواهد داشت اما بازنده اصلی این مشکل کاربران هستند.

مشکلات خطی سبب تصور کم‌فروشی در ارائه اینترنت است

در ادامه م. ن، کارشناس یکی از ارایه‌دهندگان اینترنت با اشاره به مشکلات پایین سرعت اینترنت و تصور کم‌فروشی گفت: اگر کاربرمان وضعیت خط تلفنی‌اش مناسب باشد، قطعا همان سرعتی که خریداری می‌کند را دریافت می‌کند. متأسفانه کاربری که نسبت به این موضوعات اشراف ندارد، تصورات منفی در ذهنش باقی می‌ماند و منجر به سوء‌تفاهم‌هایی می‌شود.
این کارشناس تصریح کرد: گاهی اوقات اینترنت از خطی که در اختیار کاربر قرار می‌گیرد، با نویزهایی همراه است و مقدار پهنای باند به درستی در اختیار کاربر قرار نمی‌گیرد.
وی بیان کرد: گاهی اوقات ممکن است که دو کاربر از یک شرکت، اینترنت دریافت کند اما به دلیل دو خط متفاوت نتوانند مقدار اینترنت موردنظر را در اختیار داشته باشند.

کم‌فروشی یا مشکلات زیرساختی، مسئله این است

کم‌فروشی یا ارائه خدمات نامناسب، دو موضوعی است که برعهده ارائه‌دهندگان خدمات می‌گذاریم، اما خبرگزاری ایکنا همچنان پیگیر این ماجراست.

البته یادآوری می‌کنیم،‌وزیر ارتباطات وعده داده بود که اشتراک یک به ۸ از سوی شرکت‌های اینترنتی را تا پایان سال ۹۲ به نتیجه خواهند رساند اما هیچ‌گاه روشن نشد که این داستان به کجا رسید و خرداد سال ۹۳ موضوع دیگری مطرح شد که به کلی این موضوع را منتفی می‌کرد. وزیر ارتباطات با تعیین ضرب‌الاجل یک ماهه به شرکت زیرساخت خواسته بود تا کیفیت سرویس اینترنت را بررسی و راه‌های افزایش کیفیت سرویس را استخراج کند.

فرسنگ‌ها فاصله تا شیرینی کام

و البته همچنان موضوع اولویت‌دار برای کاربران اینترنتی است که پول آن را می‌دهند اما با کیفیت و سرعت وعده‌داده شده فرسنگ‌ها فاصله دارد و وعده‌هایی که کامی را شیرین نمی‌کند، در حالی که دیگر حتی در کشورهای همسایه ما که روند توسعه خود را مدت کوتاهی است آغاز کرده‌اند صحبت از اینترنت حداقل ۲ مگ است اما هنوز کاربران ایرانی باید به اینترنت ۱۲۸کیلو بیت آن هم با اختلال کمتر فکر کنند.

captcha