تجليل از استاد «مولايی» در پنجمين همايش تكريم چهره‌‌های قرآنی
کد خبر: 2070785
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۵

تجليل از استاد «مولايی» در پنجمين همايش تكريم چهره‌‌های قرآنی

گروه فعاليت‌های قرآنی: در پنجمين همايش «تكريم چهره‌های قرآنی» كه 15 بهمن‌ماه به همت سازمان دارالقرآن الكريم برگزار می‌شود، از مقام استاد «ابراهيم پورفرزيب (مولايی)» تجليل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، از مقام اكبرالقراء استاد «ابراهيم پورفرزيب (مولايی)» پيشكسوت قرآنی كشورمان در پنجمين همايش «تكريم چهره‌های قرآنی» كه 15 بهمن‌ماه به همت سازمان دارالقرآن الكريم برگزار می‌شود، تجليل می‌شود.
استاد ابراهيم پورفرزيب، مشهور به «مولايی» از جمله پيشكسوتان آموزش فنون قرائت و تلاوت قرآن كريم است كه به اعتقاد بسياری از كارشناسان و فنانان علوم و فنون تلاوت در زمره معدود استادانی محسوب می‌شود كه بر قرائت‌های هفتگانه و روايات چهارده‌گانه تلسط كاملی دارد و كتاب «تهذيب‌القرائة» را در اين زمينه به رشته تحرير درآورده است.
استاد مولايی در سال 1306 هجری شمسی در منطقه سنگلج تهران ديده به جهان گشود. دوران ابتدايی را در دبستان عنصری تهران و دوران متوسطه را در دبيرستان ايرانشهر خيابان سعدی تهران گذراند و نزديكی دبيرستانش با مسجد لاله‌زار تهران، فرصت مناسبی را برای او ايجاد كرد تا از محضر مرحوم آيت‌الله حاج‌شيخ «محمد ميرحجازی» معروف به «عرب» بهره‌مند شود.
وی از سال 1327 در جلسات صبح‌های جمعه استاد «احمد نصرا‌لله مازندرانی» شركت كرد و تحت تعليم سختگيرانه وی به مراتبی از پختگی در علوم و فنون قرآنی رسيد، همچنين در همان سال‌ها در جلسه‌ای در مسجد گلوبندك كه مرحوم «ذيرجی» آن را اداره می‌كردند حضور داشته و در كنار آن جلسه‌ای تشكيل داده بوده است. استاد مولايی سال‌های دانشجويی را در رشته ادبيات دانشگاه تهران سپری كرد.
لازم به ذكر است كه بسياری از قاريانی كه دارای رتبه بين‌المللی هستند به اذعان خودشان در مقطعی شاگردی ايشان را كرده‌اند كه از آن ميان می‌توان به اساتيد «شهريار پرهيزكار»، «عباس ميرداماد»، «محمدحسين سبزعلی»، «عباس امام‌جمعه»، «حسن رضائيان»، «محسن بادپا»، «هادی فروزان» و تعداد كثيری از قراء بين‌المللی اشاره كرد.
ايشان در زمينه علم قرائت نيز نتايج بسيار درخشانی داشته است و ايشان برای رفع اشتباه شاگردان و آگاهی درست آن‌ها از اختلاف شيوه قرائت‌ها، اقدام به تأليف كتابی به نام «تهذيب‌القرائة» در دو جلد می‌كنند كه اين كتاب مورد استفاده قاريان قرار گرفته و می‌گيرد. استاد در اين كتاب اختلاف قرائات را جدول‌بندی كرده تا به آسانی مورد استفاده قرار گيرد، همچنين وی به خواست دانشگاه تهران كتاب «تجويد جامع» را نوشته‌اند كه انتشارات سمت آن را چندين بار تجديد چاپ كرده است.
جلد اول اين كتاب به قرائت عاصم نوشته شده است، همچنين استاد به تدريج درباره قرائت‌های ديگر مثل «نافع و ابوعمرو و يعقوب» نيز نوشته و جلد چهارم اين مجموعه به قرائت «عاصم و حمزه و كسايی و خلف» اختصاص دارد.
استاد مولايی به گفته بسياری از كسانی كه وی را می‌شناسند هرگز برای تدريس و تشكيل جلسات قرآن از كسی وجهی دريافت نكرده و معيشت خود را از راه كارگاه سنگبری و استحصال معدن می‌گذراند.
وی در سال‌های دهه 50 صندوق اندوخته نيكان را با مبلغ 100 هزار تومان قرضی راه‌اندازی كرد و به بركت رفع نياز مستمندان و محتاجان هم‌اكنون به مبالغ هنگفتی تبديل شده است.
يادآوری می‌شود، پنجمين همايش «تكريم چهره‌های قرآنی» جمعه، 15 بهمن، ساعت 19 به همت سازمان دارالقرآن الكريم در تالار انديشه حوزه هنری سازمان تبليغات اسلامی برگزار می‌شود.
captcha