شبیه‌خوانی؛ آئینی مذهبی در شهرستان مانه و سملقان
کد خبر: 1466727
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۹

شبیه‌خوانی؛ آئینی مذهبی در شهرستان مانه و سملقان

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس هیئت‌های مذهبی شهرستان مانه و سملقان گفت: شبیه‌خوانی از آئین‌های مذهبی این در ماه محرم است که از گذشته‌ها به یادگار مانده است.

حسین جمالی، رئیس هیأت‌های مذهبی شهرستان مانه و سملقان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان شمالی، اظهار کرد: در این شهرستان دهه اول ماه محرم، هر روز در ارتباط با یکی از شهدای کربلا، تعزیه‌خوانی و یا شبیه‌خوانی می‌شود.
وی ادامه داد: برگزاری مراسم شبیه‌خوانی به مناسبت زنده نگاه داشتن یاد شهدای کربلا و نشان دادن مظلومیت آنان است که برای برگزاری آن بیش از 12 نفر همراه با نیروهای پشتیبان فعال هستند.
جمالی با ذکر اینکه مراسم شبیه‌خوانی بیشتر در روستای قلعه‌خان شهرستان مانه و سملقان زنده و پویا است، گفت: در شبیه‌خوانی وقایع شهادت شهدای کربلا همچون شهادت  حضرت علی‌اکبر(ع)، شهادت حضرت علی‌اصغر(ع)، با رفتار و گفتار و پوششی که متناسب با لباس رزم آن دوره است، برگزار می‌شود.
وی با اشاره به شبیه‌خوانی روز کربلا در شهر آشخانه، ادامه داد: در مراسم شبیه‌خوانی انتقال کاروان کربلا به سمت شام، شتر و اسب و تعدای کودک را به صورت نمادین و حزن‌انگیز تزیین می‌کنند که بیننده را به یاد صحنه کربلا می‌اندازد.

captcha