بررسی نحوه اداره بانک مرکزی در مجمع تشخیص مصلحت نظام/ اهتمام بانک مرکزی به قرض‌الحسنه
کد خبر: 1463157
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۸
مهم‌ترین رویدادهای اقتصادی هفته/

بررسی نحوه اداره بانک مرکزی در مجمع تشخیص مصلحت نظام/ اهتمام بانک مرکزی به قرض‌الحسنه

گروه اقتصاد: بررسی کلیات نحوه اداره بانک مرکزی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، اهتمام جدی بانک مرکزی به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه و ارسال دومین بسته پیشنهادی بورس به مجلس، از مهم‌ترین رویدادهای اقتصادی هفته جاری بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مهم‌ترین رویدادهای اقتصادی در هفته‌ای که گذشت به شرح ذیل می‌باشد:

هزینه‌های تخلفات اقتصادی باید افزایش یابد

علی‌طیب‌نیا که در گردهمایی مسئولان هماهنگی هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری مجموعه وزارت اقتصاد و دستگاه‌های دولتی سخن می‌گفت، با تأکید بر این موضوع اظهار داشت: اگر فرد متخلف بداند که تخلف، به سرعت شناسایی شده و احکام صادره نیز قدرت بازدارندگی کامل را دارد، انگیزه خود را برای تخلف از دست می دهد.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه به هر حال در کشوری مثل ایران که دولت نقش استخراج و فروش نفت و در نهایت توزیع درآمدهای حاصل از آن را بین مردم به عهده دارد، وقوع تخلف اجتناب‌ناپذیر است، گفت: چنین شرایطی سبب می‌شود تا افراد به استفاده از رانت اطلاعاتی یا دولتی، برای بهره‌مندی بیشتر از منابع سرشار نفتی متمایل شوند.
وی گفت: همچنین حاکمیت نظام چند نرخی در زمینه ارز و اعطای منابع بانکی به عنوان یکی از مهم ترین مشخصه های اقتصادهای متکی به درآمد نفت، یکی دیگر از عوامل رانت‌زا است و موجب می‌شود افراد برای یافتن گریزگاه‌هایی به منظور بهره مندی از ارز و یا وام با نرخ های ترجیحی به تکاپو بیافتند.
طیب‌نیا تصریح کرد: در حقیقت در اقتصادهای نفتی، انسان موفق کسی نیست که تولید کننده خوب یا دارای خلاقیت بیشتر باشد، بلکه کسی است که بتواند با منابع توزیع کننده رانت، ارتباط ویژه برقرار کند.
وی گفت: بنابراین اولین اقدام برای جلوگیری از وقوع تخلف در کشور ما، خروج از شرایط اقتصاد نفتی است که خیلی هم دور از دسترس نیست.

ارسال دومین بسته پیشنهادی بورس به مجلس

علی‌عباس کریمی، معاون توسعه بورس اوراق بهادار با اشاره به ارسال دومین بسته پیشنهادی این شرکت به مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به سیاست‌های دولت جهت تامین مالی بنگاه‌های بزرگ اقتصادی از طریق بازار سرمایه در این لایحه، بورس پیشنهادها و موارد اصلاحی خود و فعالان بازار را به مجلس ارائه کرد.

کریمی در خصوص مواد پیشنهادی بورس اوراق بهادار خاطرنشان کرد: این پیشنهادات در قالب 22 ماده به مجلس ارسال شد، همچنین سه مورد نیز بیان شده که نیاز است به عنوان اصلاحات مورد نیاز در لایحه‌ رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور بازبینی شود.

وی با اشاره به اینکه ماده نخست این پیشنهاد به نحوه قیمت گذاری فراورده ها برمی گردد، ابراز داشت: در این بند پیشنهاد شده، قیمت نهاده‌ها و فرآورده‌هایی که دولت به شرکت‌های خصوصی می‌فروشد و محصولاتی که از شرکت‌های خصوصی خریداری می‌کند براساس آیین‌نامه‌ای تعیین می‌شود که توسط وزارت اقتصاد با همکاری وزارت نفت و وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد. نحوه‌ تعیین قیمت‌ها در این آیین‌نامه‌ برای مدت ده سال ثابت خواهد بود.

بانک‌ها وارد فعالیت‌های سوداگرانه نشده‌اند

روابط‌عمومی وزارت اقتصاد در پاسخ به انتشار برخی اخبار تأکید کرد: با توجه به مقررات انضباطی و سختگیرانه بانک مرکزی، تاکنون گزارشی دال بر ورود بانک‌ها به بازارهای ارز، طلا و مسکن از هیچ نهاد رسمی منتشر نشده است.

در این اطلاعیه که در پاسخ به مطلب مندرج در یکی از خبرگزاری‌ها تحت عنوان "5 مانع بانک‌ها برای تولید و درخواست ورود نهادهای اطلاعاتی به پرونده بنگاه‌داری بانک‌ها" منتشر شده، می‌خوانیم: فعالیت بانک‌ها در چارچوب قانون پولی و بانکی کشور، قانون عملیات بانکی بدون ربا و آئین‏‌نامه‏‌های اجرایی آن، مصوبات شورای پول و اعتبار و بخشنامه‌های بانک مرکزی صورت می‌پذیرد و کلیه اقدامات بانک‌ها از سوی بانک مرکزی مورد رصد قرار می‌گیرد، بانک‌ها امکان ورود به هر فعالیتی را ندارند و می‌بایست در چارچوب قواعد ابلاغی عمل نمایند. ضمن اینکه با نگاه به فعالیت بانکها در می یابیم که بسیاری از پروژه های بزرگ ملی و استانی با همکاری و مشارکت بانک‌ها به بهره برداری رسیده و تأثیر بانکها در رشد و شکوفایی کشور غیر قابل انکار می باشد.

معاونت برنامه‌ریزی تصویب لایحه رفع موانع تولید را تسریع کند

دکتر حسن روحانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصاد مقاومتی از معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی خواست که با توجه به ظرفیت‌های قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، نسبت به استفاده از حساب ذخیره ارزی جهت تداوم طرح‌های عمرانی دولت اقدام کند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در این جلسه که امروز برگزار شد، همچنین خواهان تسریع در روند تصویب لایحه قانونی «رفع موانع تولید، رقابت‌پذیری و ارتقای نظام مالی کشور»، با همکاری مجلس شد.
در این جلسه همچنین پس از ارائه گزارش مهندس بیژن زنگنه وزیر نفت از تحولات بازار جهانی نفت و تغییر در قیمت ها ، علل اقتصادی و سیاسی این تحولات مورد بررسی قرار گرفت.

ورود نقدینگی جدید باعث تقویت بازار سهام شده است

محمودرضا خواجه نصیری، مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: روند با ثبات و کم‌نوسان در بازار بورس از اوایل شهریورماه شروع شد و در حقیقت از آن زمان تا کنون بازار با ثبات بوده است.

وی در ادامه افزود: ثبات از هر عامل دیگری باعث اعتمادسازی بین سهامداران می شود و وقتی این ثبات بیش از یک ماه طول کشید، عرضه ها کم و تقاضاها بیشتر شد. همچنین برخی شرکت ها که نیز با اخبار مثبتی همراه بودند با رشد قیمت روبرو شدند و بدین ترتیب تقاضای بازار افزایش یافته است.

این مقام مسوول درباره افزایش ارزش روزانه معاملات گفت: طی هفته های گذشته حجم و ارزش معاملات خرد با روند ملایمی در حال افزایش است و تغییر جهت بازار از سیکل منفی به مثبت کم نوسان از جمله نشانه های این ادعا است.

خواجه‌نصیری تصریح کرد: بر اساس اعلام برخی از فعالان بازار ورود نقدینگی جدید در بازار دیده می شود که این امر باعث تقویت بازار و رونق بیشتر معاملات می شود.

عملکرد تسهیلات پرداختی بانک‌ها و هدف از دریافت تسهیلات

بانک مرکزی در گزارشی به مقایسه تطبیقی ۶ماهه سال ۱۳۹۳ با دوره مشابه سال قبل در زمینه عملکرد تسهیلات پرداختی بانک‌ها و هدف از دریافت تسهیلات پرداخته است.

در بخشی از این گزارش آمده است: تسهیلات پرداختی بانک‌ها در 6 ماهه سال جاری به بخش‌های اقتصادی معادل 1463هزار میلیارد ریال می‌باشد که در مقایسه با دوره مشابه سال 1392 (مبلغ 1046 هزار میلیارد ریال) افزایش قابل ملاحظه‌ای به میزان 40.0 درصد داشته است.
جدول شماره یک بیانگر سهم بخش‌ها از تسهیلات پرداختی بانک‌ها می‌باشد. سهم تسهیلات پرداختی به بخش صنعت و معدن در 6 ماهه اول سال جاری بالغ بر 466 هزار میلیارد ریال (معادل 31.8 درصد تسهیلات پرداختی) می‌باشد که نسبت به دوره مشابه سال گذشته بالغ بر 156 هزار میلیارد ریال (50.3درصد) تسهیلات بیشتری به بخش صنعت و معدن کشور پرداخت شده است.

دلایل تغییر زمان برگزاری مجمع نمایندگان اتاق تعاون اعلام شد

ماشاء‌الله عظیمی، رئیس هیئت‌مدیره اتاق تعاون ایران در پاسخ به این سؤال که با توجه به تعویق زمان برگزاری مجمع، تکلیف نامزدهای انتخابات هیئت‌مدیره اتاق تعاون چیست، گفت: افرادی که در مهلت قانونی ثبت‌نام کردند، نامشان به عنوان نامزد محفوظ است و زمان مجدد برای ثبت نام افراد جدید هم مجدداً اعلام خواهد شد.
وی افزود با توجه به تقاضای بیش از نیمی از اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها برای برای تغییر زمان برگزاری مجمع عمومی به منظور تهیه اساسنامه جدید و همچنین برای اینکه شبهه‌ای به برگزاری مجمع وارد نشود که موجب ابطال انتخابات شود، زمان برگزاری مجمع، به تعویق افتاد.
او اظهار داشت: : تا زمان برگزاری مجمع عمومی، هیئت‌مدیره فعلی به وظایف قانونی خود عمل می‌کند.
ماشاءالله عظیمی در مورد علت تأخیر در برگزاری مجمع عمومی اتاق تعاون مرکزی ایران گفت: براساس ماده 76 قانون تعاون، شرکت‌های تعاونی و اتحادیه‌ها باید اساسنامه خود را تا 3 ماه بعد از ابلاغ قانون، با قانون جدید تطبیق دهند، در غیر این صورت تعاونی به حساب نمی‌آیند و از مزایای آن محروم می‌شوند.

بررسی کلیات نحوه اداره بانک مرکزی در مجمع تشخیص مصلحت نظام

مجمع تشخیص مصلحت نظام در هفته جاری به ریاست آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تشکیل جلسه داد و نحوه‌ اداره‌ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که رهبری معظم انقلاب در سال 89 به عنوان معضل به مجمع تشخیص نظام ارجاع داده بودند، در دستور کار قرار گرفت و کلیات آن به تصویب رسید.

در این جلسه که علاوه بر رؤسای قوای مجریه و قضاییه و اکثریت اعضاء، وزرای امور اقتصادیی و دارایی، صنعت، معدن وتجارت، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی حضور داشتند، پس از بحث و بررسی در خصوص این موضوع، در مجموع کلیات آن به تصویب رسید و مقرر شد در جلسات آتی جزئیات آن به همراه سه پیشنهاد ارائه شده در جلسه مورد بررسی قرار گیرد.

مجموعه مقالات سومین کنفرانس الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت منتشر شد

کنفرانس‌های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به صورت سالانه و با اهداف فرصت‌آفرینی برای ارائه آخرین یافته‌ها و دستاوردهای محققان و دانشمندان کشور در زمینه‌های مرتبط با محورهای کنفرانس‌ها، بهره‌مندی از نظرات و دیدگاه­‌های علمی نخبگان، فرهیختگان و دانشمندان کشور در تدوین الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت و ایجاد محیط تبادل نظر و تضارب آرای تخصصی صاحب‌نظران و تعمیق گفتمان علمی در زمینه‌های مرتبط با محورهای کنفرانس‌ها و با حضور استادان، صاحب‌نظران و پژوهشگران کشور برگزار می‌شود.

بدین منظور، سومین کنفرانس الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت در سی‌ویکم اردیبهشت‌ و اول خرداد‌ماه 1393 در محل کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و با حضور محققان و صاحب‌نظران برجسته کشور برگزار شد که در نتیجه، تعداد قابل توجهی از آثار و مقالات علمی با محوریت این کنفرانس به دبیرخانه کنفرانس ارسال گردید. به منظور مستندسازی آثار و مقالات رسیده به دبیرخانه و همچنین استفاده صاحب‌نظران، استادان و محققان کشور از این مقالات علمی، دبیرخانه کنفرانس اقدام به تهیه و تدوین کتاب مجموعه مقالات سومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نموده است.

براساس این گزارش، مجموعه مقالات سومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با موضوع «واکاوی مفاهیم و نظریه‌های رایج توسعه و تجارب ایران و جهان؛ به سوی نظریه اسلامی ایرانی پیشرفت» در پنج جلد و در 3500 صفحه توسط انتشارات مرکز الگوى اسلامى ایرانى پیشرفت چاپ شده است.

جذب سرمایه‌های خارجی در بازار سرمایه تسهیل می‌شود

علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در مراسم افتتاح نمایشگاه بین المللی بورس، بانک ، بیمه ، سرمایه  و خصوصی‌سازی، همزمان با ششمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران  با اعلام اینکه جذب سرمایه‌های خارجی از اولویت‌های اصلی این سازمان است از تسهیل در مقررات با مرتفع شدن محدودیت‌های بانکی در این بخش خبر داد و گفت: سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند بدون محدودیت مکانی با توجه به تقویت زیر‌ساخت های الکترونیک بازار سرمایه ایران در این بازار حضور یابند.
علی صالح‌آبادی تصریح کرد: به طور حتم با شفاف کردن فرایند جذب سرمایه های خارجی می تواینم جایگاه بازار سرمایه را در این بخش ارتقا دهیم.
وی درباره روند واگذاری ها نیز گفت: با همکاری سازمان خصوصی سازی، واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی در بازار سرمایه ادامه خواهد یافت.

اهتمام جدی بانک مرکزی به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه

رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور علیرغم تمام مشکلات موجود از قبیل کمبود منابع قرض‌الحسنه، اهتمام ویژه خود را در جهت تأمین و تسریع در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به کلیه‌ متقاضیان در صف انتظار به کار بسته است.
وی همچنین افزود: بانک مرکزی و به تبع آن شبکه بانکی کشور نیز در همین راستا ، اقدامات متعددی را در رابطه با اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، تامین مسکن زوج‌های جوان، اجرای قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، و حمایت از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور، به انجام رسانده است.

کتاب «مقدمه‌ای در آموزه‌های اقتصادی و مالی اسلام» منتشر شد

کتاب «مقدمه‌ای در آموزه‌های اقتصادی و مالی اسلام» نوشته یدالله دادگر، توسط نشر آماره منتشر شد.

از جمله ویژگی‌های مطلوب این کتاب، می‌توان به مواردی چون پوشش گستره‌ای مناسب از مباحث در زمینه آموزه‌های اقتصادی اسلام، استفاده از ابزارهای استدلال اقتصاد متعارف به همراه منطق استدلال شریعت، توجه به ملاحظات روش‌شناسی جدید علم اقتصاد، مطالعات بین‌رشته‌ای و تحولات دنیای پسامدرن و مد نظر قرار دادن فنون مالی و قواعد اختصاصی شریعت در امور مالی اشاره کرد. در این کتاب، اقتصاد متعارف به عنوان یک دستگاه تجزیه و تحلیل عام در نظر گرفته شده که مجموعه‌ای از رویکردهای مختلف را در بردارد و آموزه‌های اقتصادی اسلام نیز می‌تواند یک رویکرد اخلاقی و اجتماعی از آن باشد. البته این ادعایی است که نویسنده کتاب بر آن تاکید دارد و قضاوت بهتر درباره آن نیازمند مطالعه عمیق‌تر استدلال‌ها و مباحث موجود به ویژه در فصول ابتدایی کتاب است.

شایان ذکر است، نخستین ویراست کتاب «مقدمه‌ای در آموزه‌های اقتصادی و مالی اسلام» به تازگی توسط نشر آماره، در 368 صفحه با قیمت 175 هزار ریال در دسترس علاقمندان به حوزه اقتصاد و مالی اسلامی قرار گرفته است.

captcha