کنگره حضرت ابوالفضل(ع) در کاشان برگزار شد
کد خبر: 1413898
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰

کنگره حضرت ابوالفضل(ع) در کاشان برگزار شد

خبرنگاران افتخاری/ الهه دهقانی: کنگره حضرت ابوالفضل(ع) همزمان با سالروز ولادت علمدار صحرای کربلا و اسوه وفا در شهرستان کاشان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، همزمان با سالروز ولادت علمدار صحرای کربلا و اسوه وفا، کنگره حضرت ابوالفضل‌(ع) در شهرستان کاشان برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد موسوی، امام‌جمعه آران و بیدگل در این مراسم گفت: این کنگره به نام ابوالفضل‌العباس(ع) است که به لحاظ شخصیتی بی‌نظیر و برای بشریت الگو به‌شمار می‌رود و در این گردهمایی منقبت کسی گفته می‌شود که سرچشمه خوبی‌ها است.

وی با اشاره به استفاده از ابزاری چون مداحی، شعر آئینی، نقاشی، دل‌نوشته، کتاب و پایگاه اطلاع‌رسانی به‌عنوان قالب‌های ممتاز برای معرفی حضرت ابوالفضل(ع) در این کنگره، بیان کرد: با توجه به راه‌اندازی و فعالیت شبکه‌های ماهواره‌ای علیه تشیع، پیشنهاد می‌کنم به‌منظور معرفی جهانی علمدار کربلا، شبکه ماهواره‌ای «عباس» راه‌اندازی شود.

امام‌جمعه آران و بیدگل افراطی‌گری و روشنفکرمآبی را دو جریان خطرناک برای تشیع دانست و تصریح کرد: این دو تفکر التقاطی گرچه به نام شیعه است اما در واقع علیه اسلام ناب و اهل بیت‌(ع) است. افراطی‌گری ناشی از جهل و بی‌بصیرتی است و آن‌چه حضرت امیرالمؤمنین(ع) را خانه‌نشین کرد و حضرت اباعبدالله(ع) را به مسلخ کشاند همین جهالت و بی‌بصیرتی افراد بود.

موسوی با اشاره به روایتی از حضرت امیرالمؤمنین(ع) در مورد نفی دشنام به دشمن، اظهار کرد: ناسزا و لعنت علیه مقدسات دیگران نمی‌تواند مسیر وحدت و صدور مکتب و انقلاب تشیع به دنیا باشد.

وی یادآور شد: از سویی دیگر جریان روشنفکرمآبی که نسبت به وقایع مختلف عاشورا و اعتقادات مردم شبهه وارد می‌کند، در واقع تیشه به ریشه مکتب تشیع می‌زند.

امام‌جمعه آران و بیدگل بصیرت‌افزایی را از مناقب و ویژگی‌های علمدار کربلا ذکر و تأکید کرد: این کنگره باید به پایگاه بصیرت‌افزایی تبدیل شود تا بتواند ترویج‌دهنده این فرهنگ و شیوه در جهان بشریت باشد.

وی بی‌بصیرتی را عامل رقم‌خوردن واقعه کربلا دانست و اظهار کرد: بی‌بصیرتان کسانی هستند که خود را جلوتر از امام و یا نماینده ایشان و ولی فقیه می‌دانند.

عباسعلی منصوری، نماینده کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم، با تقدیر از برگزارکنندگان این کنگره و به‌ویژه نویسنده کتاب «تشنه‌تر از آب»، اظهار کرد: قلم روان، ساده و جذاب این نویسنده به شیوه‌ای نوین با تدوین آثار متعدد در حوزه دین، فرهنگ و زندگی بسیار تأثیرگذار و سازنده است. واقعه کربلا حادثه‌ای بی‌بدیل است که برای تمام زمان‌ها و مکان‌ها درس‌آموزی و عبرت دارد.

وی با تأکید بر اینکه شخصیت‌های حماسه حسینی در عاشورا تابلویی زیبا از شور و شعور را آفریدند، افزود: این تابلوی زیبا در کره زمین و برای همیشه در تاریخ ماندگار شد گرچه جنگ‌های گسترده‌تر با تجهیزات بیشتر و تعداد کشته‌های فراوان‌تری در طول تاریخ رخ داده اما قیام سرخ حسینی در کربلا با علمداری و سقایی اباالفضل‌العباس(ع) با وجود اینکه از لحاظ نفرات و کمیت نسبت به آنها کمتر بوده ولی این نهضت شورآفرین به لحاظ کیفیت وسیع‌ترین، گسترده‌ترین و عظیم‌ترین تحول و انقلاب روحی را در افراد بشر دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی خدامیان آرانی، نویسنده کتاب «تشنه‌تر از آب» نیز با تأکید بر اینکه این کتاب را در مدت پنج روز و بدون پیش‌نویس تدوین کرده، تصریح کرد: کتاب «تشنه‌تر از آب» در 24 فصل شامل مقدمه، ضمیمه‌ها، پیوست‌های تحقیقی، منابع تحقیقی، سؤالات مسابقه کتابخوانی، فهرست کتب چاپ‌شده نویسنده و بیوگرافی وی به چاپ رسیده است.

به گفته وی در این کتاب به شیوه‌ای بسیار جدید و ابتکاری ضمن بیان وقایع، حوادث و انتقال غیرمستقیم پیام‌های آموزشی و نیز تحلیل مسائل تاریخی بیان می‌شود.

خدامیان آرانی وظیفه‌گرا بودن به جای نتیجه‌گرایی را از خصایص برجسته حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) در سقایی و علمداری کربلا دانست و بیان کرد: ایستادگی در برابر ظلم ظالم، ادب، شجاعت و معرفت از دیگر ویژگی‌های ایشان است که در این کتاب هر کدام برای خواننده تحلیل و بررسی شده است.

نواخت زنگ حیدری و ندای چاووش‌خوانی محرم، مولودی‌خوانی و تقدیر از پدر دو شهید حاج سیدعباس ناصری‌نژاد، عضو هیئت‌امنای مسجد قمر بنی‌هاشم کاشان، برپایی نمایشگاه کتاب عاشورایی و مهدویت، رونمایی از وبسایت کنگره و رونمایی از کتاب تشنه‌تر از آب اثر حجت‌الاسلام خدامیان از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

همچنین، نمایشگاه آثار هنری عاشورایی شامل عکس آئین‌های محرم در نوش‌آباد و آران و بیدگل از هنرمندان کاشان و آران و بیدگل و تابلو نقاشی‌های رنگ و روغن و اتود از سعید بوجار آرانی در حاشیه این کنگره گشایش یافت.

یادآور می‌شود، نخستین کنگره حضرت ابوالفضل(ع) همزمان با سالروز ولادت سقای کربلا با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالصاحب حسینی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی کاشان، عباسعلی منصوری، نماینده کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد موسوی، امام‌جمعه آران و بیدگل و جمعی از اعضای هیئت‌های ابوالفضلی شهرستا‌ن‌های کاشان و آران و بیدگل در دانشگاه علوم پزشکی کاشان برگزار شد.

captcha