رواج آثار داستانی نازل درباره حضرت فاطمه(س)
کد خبر: 1389350
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۶
بایرامی هشدار داد:

رواج آثار داستانی نازل درباره حضرت فاطمه(س)

گروه ادب: یک رمان‌نویس کشورمان با اشاره به سختی نگارش داستان درباره حضرات معصومین(ع) اظهار کرد: زمانی که از آثار پیش‌پا افتاده استقبال می‌شود و بارها و بارها تجدید چاپ می‌شوند، دیگر کسی به سراغ نگارش آثار فاخر نمی‌رود.

محمدرضا بایرامی، نویسنده در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به بررسی چرایی کمبود نگارش داستان درباره حضرت زهرا(س) پرداخت و اظهار کرد: این موضوع دلایل بسیاری دارد که از آن جمله می‌توان به نگاه مسئولانی اشاره کرد که در تولید یا خرید آثار این حوزه فعالیت دارند.
وی ادامه داد: افراد و نهادهایی که کتاب می‌خرند به دلیل همین احساس مسئولیت، آثار نازل این حوزه را تهیه می‌کنند و در کتابخانه‌ها قرار می‌دهند و به همین دلیل نویسندگان نیز شروع می‌کنند، از روی همین آثار نازل کپی‌برداری می‌کنند و کتاب می‌سازند.
نویسنده رمان «سنگ سلام» گفت: با همین سازوکار است که این عرصه تبدیل می‌شود به جولانگاه کتاب‌های نازل. درباره حضرت زهرا(س) نیز شاهدیم که این موضوع به خوبی خودنمایی می‌کند و آثار این حوزه را کتاب‌های بسیار سهلی(به جهت ساختار نوشتاری) همچون شبه‌داستان‌ها و زندگی‌نامه‌ها ــ که با دفعات متعدد از سوی مراکز و نهادها تجدید چاپ می‌شوند ــ شامل می‌شوند.
وی ادامه داد: همین وضع باعث می‌شود که دیگر کسی به سراغ نگارش آثار فاخر نرود و کار جدی انجام ندهد، چراکه از همین آثار پیش‌پا افتاده استقبال می‌شود و بارها و بارها تجدید چاپ می‌شوند. در مجموع عرصه را کارهای ساده می‌گیرند.
پرداختن به چهره‌های سفید مثل ائمه‌اطهار(ع) توانایی بالایی می‌خواهد
بایرامی با بیان اینکه دلیل دیگر شاید این باشد که پرداختن به چهره‌های سفید مثل معصومین(ع) کار سختی است، عنوان کرد: نوشتن برای شخصیت‌هایی نظیر حضرت فاطمه(س) در نوع خود توانایی خیلی خاصی می‌خواهد. به هر حال چهره‌های سفید همین‌طور هستند و افراد کمی هستند که بتوانند از پس آنها بر‌بیایند.
این نویسنده ادامه داد: در حالی که نوشتن برای آدم‌های سیاه و منفی بسیار ساده‌تر است و به خوبی می‌توان آنها را نشان دارد. وضعیت برای آدم‌های خاکستری هم همین‌طور است. اما آدم‌هایی با چهره مثبت کار را سخت می‌کند و قدرت مانور را کم می‌کند. البته نباید این نکته را فراموش کرد که این‌ دلایل همه علت‌های فقدان نگارش آثار فاخر برای این بانوی بزرگوار نیست.
وی با بیان اینکه نمونه فاخری در حوزه ادبیات داستانی درباره حضرت زهرا(س) در ذهن ندارم، ادامه داد: اگر هم باشد نیاز به فکر دارد که همین فکر کردن خود نشان از نبود آثار فاخر یا کمبود جدی آن است. متاسفانه این عرصه برای بعضی تبدیل به محلی برای کار سبک شده در حالی که باید جدی‌ترین عرصه حضور ما باشد و عمق این خطا حتی در کتابفروشی‌هایی که این دست آثار را توزیع می‌کنند نیز به خوبی مشاهده می‌شود.

captcha