همکاری‌های یونیسف و هلال احمر در زمینه پیشگیری از HIV و مواد مخدر
کد خبر: 1362031
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۷

همکاری‌های یونیسف و هلال احمر در زمینه پیشگیری از HIV و مواد مخدر

گروه سلامت: رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر و نماینده یونیسف در ایران ضمن تاکید بر ادامه و گسترش همکاری‌های مشترک قبلی، آمادگی خود را برای همکاری مشترک در زمینه پیشگیری از مواد مخدر و ویروس HIV اعلام کردند.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روابط عمومی سازمان جوانان جمعیت هلال احمر، وحید قبادی دانا در ابتدای دیدار با محمد منیر صفی الدین نماینده یونیسف در ایران با تبریک سالروز ولادت پیامبر رحمت و عدالت حضرت محمد(ص) گفت: ممکن است برخی کودکان در مواجهه با بلایای طبیعی، بیماری و معضل اعتیاد، خانواده‌های خود را از دست داده و بی‌سرپرست یا بد سرپرست باشند که برای این مسئله سازمان‌های حمایتی لازم در ایران پیش‌بینی شده و سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسئولیت‌هایی در رابطه با این کودکان دارند.



وی ادامه داد: همچنین ممکن است در برخی مناطق کمتربرخوردار کشور شرایطی وجود داشته باشد و برخی کودکان این مناطق از برخی امکانات مانند امکانات آموزشی محروم باشند.



فرهنگ بشردوستی و نوع دوستی را از ابتدای دوران طلایی یادگیری برای کودکان



رئیس سازمان جوانان هلال احمر تسکین آلام بشری، تأمین سلامت انسان‌ها، تأمین کرامت و احترام انسانی و تلاش برای برقراری صلح، دوستی و تفاهم بین انسان‌ها را از اهداف جمعیت هلال احمر خواند و گفت: این سازمان در نظر دارد فرهنگ بشردوستی و نوع دوستی را از ابتدای دوران طلایی یادگیری برای کودکان ایجاد کند و مفاهیم بشر دوستی و نفی خشونت را از دوران مهد کودک و دبستان به صورت غیر مستقیم و از طریق فعالیت‌های اجتماعی و سرگرمی به کودکان آموزش دهد.



قبادی‌دانا همچنین از آمادگی سازمان جوانان هلال احمر برای ارائه تجربیات خود به کشورهای در حال توسعه منطقه و سایر کشورهای جهان خبر داد و گفت: با توجه به اینکه در سطح جهان، کودکانی وجود دارند که قربانی خشونت هستند یا توسط بزرگسالان مورد خشونت واقع می‌شوند و یا از آنها به عنوان کودکان کار بهره کشی می‌شود، سازمان جوانان هلال احمر این آمادگی را دارد در زمینه حل اینگونه مسائل و مشکلات با یونیسف همکاری‌های مشترک داشته باشد.



آمار بالای ازدواج‌های فامیلی مساوی با آمار بالای معلولیت مادر‌زادی



وی با بیان اینکه در کشور ما برخی کودکان از معلولیت به ویژه معلولیت مادر‌زادی رنج می‌برند گفت: متاسفانه به دلیل آمار بالای ازدواج‌های فامیلی در ایران نسبت به سایر کشورها، معلولیت‌های ناشی از این ازدواج‌ها قابل توجه است.



رئیس سازمان جوانان هلال احمر طرح کاهش تلفات ناشی از تصادفات رانندگی در بین کودکان و نوجوانان و طرح مستند سازی فعالیت‌های جوانان هلال احمر در حوادث و بلایا را از جمله طرح‌های مشترک بین این سازمان و نمایندگی یونیسف در ایران خواند و از مسئولان نمایندگی یونیسف در ایران به خاطر همکاری مشتاقانه و دوستانه و نزدیک در این زمینه قدردانی کرد.



قبادی‌دانا در ادامه از آمادگی سازمان جوانان هلال احمر برای همکاری مشترک با یونیسف در زمینه پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر، الکل و مواد روان گردان در بین کودکان و نوجوانان خبر داد.



ایجاد 14 مجتمع برای محروم نشدن کودکان از تحصیل



وی با بیان اینکه در زمینه ایجاد فرصت برای امکان شکوفایی استعداد کودکان مستعد برای آموزش، سازمان جوانان هلال احمر ۱۴ مجتمع دانش آموزی در پنج استان ایجاد کرده است گفت: این مجتمع‌ها ویژه دانش آموزانی است که محل سکونت خانواده‌هایشان با محل تحصیل بیش از ۷۰ کیلومتر فاصله دارد و اگر در مجتمع‌ها حضور نداشته باشند از تحصیل محروم می‌شوند.



رئیس سازمان جوانان هلال احمر یادآور شد: البته تعداد مجتمع‌های دانش آموزی هلال احمر در گذشته بیش از ۸۰ مجتمع بود که با اقدامات وزارت آموزش و پرورش و توسعه مدارس در مناطق کمتربرخوردار کشور، نیاز به مجتمع‌ها کاهش یافته است.



تشکیل کانون‌های بشردوستانه هلال احمر در مراکز اصلاح و تربیت



وی در ادامه به تشکیل کانون‌های بشردوستانه هلال احمر در مراکز اصلاح و تربیت اشاره کرد و گفت: سازمان جوانان اقدام به راه‌اندازی کانون‌های بشردوستانه در مراکز اصلاح و تربیت در سطح کشور کرده که طرح این کانون‌ها موفق به کسب جایزه «جوانان در حرکت» فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر در سال ۲۰۱۳ میلادی شد.



قبادی‌دانا به عضویت سازمان جوانان هلال احمر در شورای ساماندهی کودکان خیابانی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به سرعت توسعه در کشور ما، بحث کودکان کار و کودکان خیابانی می‌تواند در آینده مبتلابه جامعه ما باشد و برای این مسئله در حال تدوین برنامه مدون هستیم.



بر اساس این گزارش، محمدمنیر صفی‌الدین نماینده یونیسف نیز در ادامه این دیدار عنوان کرد: هلال احمر جمهوری اسلامی ایران یکی از بزرگترین جمعیت‌های دنیاست که نسبت به کشورهای دیگر فعالیت‌های بسیار متعدد و متنوعی دارد و حتی فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد که در کشورهای دیگر توسط سازمان‌هایی غیر از هلال احمر مثل سازمان پیشاهنگی انجام می‌شود.



همکاری مشترک یونیسف و هلال احمر در زمینه کاهش سوانح رانندگی



محمد منیر صفی الدین ابراز امیدواری کرد که همکاری مشترک نمایندگی یونیسف در ایران در زمینه کاهش سوانح و حوادث رانندگی با سازمان جوانان هلال احمر ادامه یابد و به حوزه‌های جدید مورد اشاره رئیس سازمان جوانان هلال احمر نیز پرداخته شود.



نماینده یونیسف در ایران یکی از مهمترین موضوعاتی که مورد اشاره قرار گرفت را مسئله کودکان کانون‌های اصلاح و تربیت دانست و گفت: هلال احمر نقش خیلی مهمی در حمایت و حفاظت از این کودکان می‌تواند داشته باشد تا آنها معارض قانون نباشند.



وی گفت: اینکه قوانین جدی در کشور وجود دارد و منجر به حفاظت جامعه از جرایم می‌شود خیلی خوب است ولی باید این مسئله را نیز در نظر گرفت که بسیاری از نوجوانان درک درست و اطلاع کاملی از قوانین ندارند و همین مسئله منجر شده معارض قانون باشند.



همکاری برای کودکان کار و خیابانی



صفی‌الدین موضوع دیگری که می‌تواند زمینه همکاری مشترک بین هلال احمر و یونیسف باشد را مسئله کودکان کار یا کودکان خیابانی دانست و گفت: این مسئله نه تنها در ایران بلکه در تمام کشورهای جهان وجود دارد.



وی افزود: با توجه به مشکلات اقتصادی که در سراسر جهان وجود دارد، برخی کودکان به منظور اقتصاد خانواده نیازمند این هستند که کار کنند و یکی از مسائلی که هلال احمر به خوبی می‌تواند به آن ورود کند، آموزش این کودکان است.



نماینده یونیسف توضیح داد: در خیلی از موارد این کودکان بدون دستکش، دست‌هایشان را وارد زباله می‌کنند و امکان دارد بر اثر سرنگ‌هایی که در سطل‌های زباله وجود دارد در معرض ابتلا به ویروس HIV قرار گیرند بنابراین می‌توان با این کودکان یا گروه‌هایی که از آنها بهره کشی می‌کنند وارد صحبت شد و اگر هم این اتفاق می‌افتد حداقل زمینه‌های مراقبتی ابتدایی برای آنان فراهم شود.



صفی‌الدین اضافه کرد: موضوع دیگر، مسئله پیشگیری ازHIV  و مواد مخدر است که در این زمینه ایران قوانین مختلفی دارد و از جامعه حفاظت می‌کند ولی بر اساس اظهارات یکی از مسئولان وزارت بهداشت، ایران از نظر مواد مخدر و HIV  به دلیل همسایگانی که دارد در منطقه آلوده‌ای قرار گرفته است.



نوجوانان و جوانان ایرانی راه‌های انتقال ویروس HIV را نمی‌شناسند



وی یادآور شد: از طرفی هم درصد قابل توجهی از نوجوانان و جوانان ایرانی راه‌های انتقال ویروس HIV را نمی‌شناسند و بر این اساس آنها نمی‌توانند به طور کامل از خود در برابر ویروس HIV  محافظت کنند و نقش هلال احمر در مسئله مواد مخدر و پیشگیری از HIV می‌تواند خیلی موثر باشد.



در پایان این دیدار قبادی دانا گفت: در قانون پنجم توسعه کشور یکی از وظایفی که دولت بر عهده سازمان جوانان هلال احمر گذاشته، پیشگیری از جرم است که در این زمینه آموزش کودکان و نوجوانان در ارتباط با شناخت قانون و راه‌های پیشگیری از وقوع جرم را در دستور کار داریم.



رئیس سازمان جوانان هلال احمر بر ادامه و توسعه همکاری‌های متقابل بین جمعیت هلال احمر و یونیسف تاکید کرد و گفت: این سازمان آمادگی همکاری مشترک در سایر حوزه ها را نیز دارد.



وی گفت: به عنوان مثال در بحث پیشگیری از HIV و آموزش کودکان کار سازمان جوانان هلال احمر آمادگی همکاری مشترک با یونیسف را دارد.

captcha