کتاب «تاریخ و سیره امام حسن مجتبی(ع)» منتشر شد
کد خبر: 4207141
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۲
به قلم محمدرضا هدایت پناه

کتاب «تاریخ و سیره امام حسن مجتبی(ع)» منتشر شد

کتاب «تاریخ و سیره امام حسن مجتبی(ع)» به قلم محمدرضا هدایت پناه از سوی انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا هدایت پناه

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا هدایت پناه، پژوهشگر تاریخ اسلام در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان از انتشار کتاب جدید خود تحت عنوان «تاریخ و سیره امام حسن مجتبی(ع)» خبر داد و گفت: اخبار و روایات مربوط به تاریخ امام حسن مجتبی(ع) از دو سو مورد تحریف و دست‌اندازی دشمنان آن حضرت قرار گرفته است؛ از یک سو، به دلیل رویارویی امام حسن(ع) با امویان، آن حضرت پیوسته مورد بغض و كینه‌توزی امویان و مروانیان بوده است. به خصوص پس از صلحی كه بر آن حضرت تحمیل شد و از صحنه قدرت كنار رفت و امویان خود را در صحنه سیاست بی‌رقیب دیدند، از این فرصت سوء استفاده کردند. بدین روی کوشیدند تا به گمان خود که پیروز صحنه سیاسی بودند، در صحنه معنوی و اجتماعی نیز امام حسن(ع) را از چشم مردم بیاندازند. از این رو تبلیغات وسیعی علیه آن حضرت به راه انداختند.

وی افزود: از دیگر سوی، پس از پیروزی عباسیان و ظهور جنبش‌های سادات حسنی بر ضد آنان كه خلافت عباسی را از شرق تا غرب فرا گرفته بود، عباسیان را نیز همانند امویان وارد این صحنه کرد و برای تضعیف سادات حسنی، تیغ تبلیغات خود را متوجه جدّ بزرگوارشان امام حسن مجتبی(ع) كردند.

هدایت‌پناه اظهار کرد: نتیجه دشمنی امویان و عباسیان و عواملی دیگر، موجی از تبلیغات علیه امام حسن(ع) را به‌دنبال داشت که نتایج آن گزارش‌های فراوان ساختگی، تحریف شده و آشفته‌ای است که در منابع تاریخی و حدیثی اهل سنت و حتی شیعه راه یافته است؛ به طوری که برخی از گزارش‌ها مورد پذیرش برخی از علمای شیعه قرار گرفته، ولی سعی بر توجیه آنان داشته‌اند. این تحریفات و آشفتگی گزارش‌ها مانند میدان مینی شده است که کوچک‌ترین اشتباه، مساوی با افتادن در دامی است که تحریف‌گران دولت اموی و عباسی در تاریخ امام حسن(ع) چیده‌اند.

مؤلف کتاب «تاریخ و سیره امام حسن مجتبی(ع)» گفت: متاسفانه این گزارش‌های دروغین و ساختگی مختص به یک مقطع از تاریخ امام مجتبی(ع) نیست، بلکه تقریبا در تمام زندگانی آن حضرت شاهد این نابسامانی‌ها هستیم.

به گفته این محقق، این پژوهش با توجه به این دشواری‌ها، کوشیده است مقاطع مهم تاریخ آن حضرت را مورد توجه خاص قرار داده و با نقد و بررسی اسناد و منابع، گامی در جهت ارائه تصویری بدون تحریف از تاریخ امام حسن(ع) ارائه کند. البته در این راه از پژوهش‌‎ها و تلاش عالمان و پژوهشگران دیگر نیز سود جسته و سعی شده تا اندیشه‌‎ها و نقطه نظرات آنان را مورد توجه قرار دهد.

هدایت‌پناه تصریح کرد: مباحث تاریخ امام حسن(ع) ذیل چند بخش ارائه شده است که عبارتند از: بخش اول، کلیات، بخش دوم، زیست نامه امام حسن(ع)؛ بخش سوم، فضایل و سیره اخلاقی و اجتماعی امام حسن(ع)؛ بخش چهارم، سیره علمی _ فرهنگی امام حسن(ع)؛ بخش پنجم،  سیره اقتصادی امام حسن(ع)؛ بخش ششم، سیره سیاسی امام حسن(ع) قبل از امامت، بخش هفتم، سیره سیاسی امام حسن(ع) پس از امامت و بخش هشتم: شهادت امام حسن(ع).

مؤلف کتاب «تاریخ و سیره امام حسن مجتبی(ع)» اظهار کرد: در این پژوهش که بیش از پنج سال به طول انجامید و نزدیک به پانصد صفحه خواهد بود نظرات ابداعی چندی نیز ارائه شده است که می‌توان به حوادث پشت پرده ساباط مدائن و رد ترور امام توسط خوارج و انجام این توطئه به دست اشراف کوفه با هماهنگی معاویه؛ نظریه خاص درباره سیاست راهبردی امام حسن(ع) در مقابل معاویه و رد دو نظریه مشهور؛ عدم صحت مخالفت برخی رهبران شیعه با صلح و مسائل و موضوعات دیگری اشاره کرد که این کتاب با تبیین و استدلال‎، سعی بر بازخوانی و ارائه قرائتی جدید از حوادث این مقطع از تاریخ داشته است.

انتهای پیام
captcha