کد خبر: 4310915
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۵
غلامرضا شاه‌میوه تأکید کرد

لزوم استمرار جلسات آموزشی و به‌روزرسانی دانش مربیان تلاوت قرآن

مدرس و داور بین‌المللی مسابقات قرآن کریم گفت: رشد استان‌ها در عرصه تلاوت قرآن نیازمند استمرار دوره‌های آموزشی بلندمدت و به‌روزرسانی علمی مربیان است.

غلامرضا شاه‌میوه اصفهانی، مدرس و داور بین‌المللی مسابقات قرآنغلامرضا شاه‌میوه اصفهانی، مدرس و داور بین‌المللی مسابقات قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از مازندران، با اشاره به برگزاری کارگاه تخصصی صوت و لحن قرآن که به‌ همت مؤسسه قرآنی ام ابیهای ساری، شامگاه ۱۹ مهرماه در سالن اجتماعات مرکز مدیریت حوزه علمیه استان مازندران برگزار شد، اظهار کرد: این کارگاه با هدف ارتقای سطح فنی قاریان ممتاز استان مازندران برگزار شد و عمده محورهای دوره مربوط به مباحث صدا و لحن، به‌ویژه صدا‌سازی، متمرکز بود که برخی اشکالات در خروجی صدای قاریان و اعضای گروه‌های تواشیح برطرف شد.

وی تصریح کرد: تمرین‌هایی برای بهبود کیفیت صوت قاریان ارائه شد تا بتوانند روزبه‌روز در اجرای تلاوت‌های قرآنی رشد کیفی داشته باشند.

این داور بین‌المللی قرآن در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های قرآنی مازندران گفت: استان مازندران از نظر استعدادهای قرآنی، به‌ویژه در حوزه تلاوت و تواشیح، یکی از استان‌های برتر کشور است و قاریان نوجوان و بزرگسال شاخصی از این خطه در سال‌های اخیر در مسابقات ملی حضور داشته‌اند. امسال نیز چند چهره ممتاز در سطح اول کشور از مازندران دیده می‌شود که می‌توانند در مسابقات کشوری جایگاه‌های برتر را کسب کنند.

وی درباره فرآیند آموزشی قاریان بیان کرد: کارهای آموزشی معمولاً زودبازده نیستند و نتایج آن در بلندمدت مشخص می‌شود. هرچند در کارگاه اخیر برخی اشکالات اساسی اصلاح شد، اما استمرار این جلسات برای تثبیت پیشرفت‌ها ضروری است تا صداها به‌طور مستمر بررسی شده و عادات نادرست دوباره بازنگردد.

شاه‌میوه در پاسخ به پرسشی درباره جایگاه قرآنی مازندران در میان استان‌ها اظهار کرد: مازندران جزو استان‌های «الف» قرآنی کشور به‌شمار می‌رود. حدود چهار تا پنج استان شاخص نظیر تهران، خراسان رضوی، اصفهان، قم و خوزستان از نظر فعالیت قرآنی مطرح‌اند که خوشبختانه مازندران نیز در این سطح قرار دارد و نتایج مسابقات سال‌های اخیر این برتری را نشان می‌دهد.

وی به نقش مربیان در رشد قرآنی جامعه اشاره کرد و گفت: عامل اصلی ارتقای علمی و فنی قاریان، مربیان هستند. متأسفانه برخی مربیان با همان دانسته‌های دو یا سه دهه گذشته فعالیت می‌کنند بدون آنکه اطلاعات خود را به‌روزرسانی کنند، در حالی‌ که امروز با وجود فضای مجازی و منابع آموزشی گسترده، شاگردان دسترسی بیشتری به دانش روز دارند. اگر استاد از شاگرد عقب بماند، طبیعتاً اعتماد شاگرد به او کاهش می‌یابد؛ بنابراین لازم است اساتید با مطالعه و پژوهش مستمر، دانش خود را به‌روز نگه دارند.

خبرنگار علی پاداشی

انتهای پیام
نویسنده:
علی پاداشی
captcha