کد خبر: 4286903
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۳:۲۰
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

دغدغه مؤسسات قرآن نبود نظام پرداخت ویژه مربیان است

مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت نورین بابل گفت: نبود نظام پرداخت ویژه مربیان قرآن یکی از دغدغه‌های جدی است که نیاز به تصویب قانون اختصاصی در مجلس شورای اسلامی دارد تا شأن آن‌ها حفظ شود.

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت نورین بابل

مؤسسات قرآنی در سراسر کشور نقش پررنگی در گسترش معارف قرآنی و پرورش نسلی متعهد به آموزه‌های وحی دارند. مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت نورین بابل، یکی از مجموعه‌های شاخص مازندران با سابقه‌ دو دهه فعالیت مستمر، توانسته است خدمتی اثرگذار در زمینه تربیت حافظان قرآن و ترویج معارف اهل‌ بیت(ع) داشته باشد. در گفت‌وگوی پیش رو، شعبانعلی بسمل، مدیر این مؤسسه، علاوه بر معرفی ظرفیت‌ها و دستاوردهای مؤسسه قرآنی نورین بابل، از اهداف، دغدغه‌ها و برنامه‌های آینده این نهاد فرهنگی سخن گفته است.

ایکنا _ لطفاً درباره تاریخچه تأسیس و انگیزه‌های راه‌اندازی مؤسسه نورین توضیح بفرمایید.

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت نورین مازندران ـ بابل فعالیت خود را از سال ۱۳۸۲ به همت جمعی از خیرین بابل آغاز کرد. هدف اصلی این مؤسسه گسترش فرهنگ قرآنی و ترویج سبک زندگی اسلامی بر مبنای رهنمود‌های مقام معظم رهبری و تربیت حافظان قرآن بوده است که تا به امروز صد‌ها حافظ کل قرآن را به جامعه اسلامی تقدیم کرده‌ایم.

ایکنا _ مهم‌ترین اهداف مؤسسه شما چیست و تحقق آن‌ها چه تأثیری بر جامعه خواهد داشت؟

براساس اساسنامه، تمسک به تعالیم قرآن کریم و معارف اهل بیت(ع)، تعمیق معرفت عمومی، توسعه فهم و تدبر در قرآن، ترویج فرهنگ قرآن و عترت در جامعه، معرفی و بازشناسی فرهنگ مهدویت و زمینه‌سازی فرهنگ انتظار از جمله مهم‌ترین اهداف این مجموعه است که تحقق این اهداف در هر سطحی که باشد می‌تواند در تربیت جامعه به سمت خدامحوری اثرگذار باشد. 

ایکنا _ چه بخش‌هایی از آموزش قرآن در مؤسسه نورین ارائه می‌شود و عمده مخاطبان شما چه گروه‌هایی هستند؟

آموزش قرآن کریم در بخش‌های روخوانی، روانخوانی، تجوید، صوت و لحن، حفظ، ترجمه و مفاهیم، نغمات قرآنی اعم از همخوانی، تواشیح، مدیحه‌سرایی و آموزش احکام از مهم‌ترین محور‌های فعالیت مؤسسه است. جامعه هدف ما عمدتاً دانش‌آموزان و خانواده‌های متوسط جامعه هستند و در کنارشان، عموم علاقه‌مندان از شهر و روستا‌های اطراف بابل جذب مؤسسه می‌شوند.

ایکنا _ در سال‌های اخیر چه تعداد قرآن‌آموز در مؤسسه شما آموزش دیده‌اند و وضعیت روند جذب چگونه است؟

در هر ترم به‌طور متوسط ۸۰۰ نفر در مؤسسه نورین مشغول فراگیری قرآن هستند. این تعداد نسبت به گذشته افزایش یافته و روند جذب قرآن‌آموز نیز رو به رشد است. در مجموع، طی سال‌های گذشته هزاران نفر در رشته‌های قرآنی آموزش دیده‌اند.

ایکنا _ گروه‌های سنی قرآن‌آموزان و برنامه‌های ویژه هر گروه در مؤسسه چگونه است؟

آموزش‌ها برای سنین ۴ تا ۶ سال ویژه آموزش الفبا و برای افراد بالای ۶ سال اعم از دختر و پسر در تمام رشته‌های قرآنی برگزار می‌شود. اکثریت قرآن‌آموزان ما را دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند، ولی برای سنین بالاتر نیز برنامه‌های آموزشی داریم.

کلاس آموزش قرآن مؤسسه قرآنی نورین باابل

ایکنا _ روش‌های آموزشی مؤسسه نورین چه تفاوت‌هایی با گذشته یافته و وضعیت آموزش مجازی چگونه است؟

در کنار شیوه‌های سنتی، امکانات آموزشی و فناوری روز از جمله ویدئو‌پروژکتور، رایانه و فضای مجازی با حمایت خیرین در کلاس‌ها به‌کار گرفته می‌شود. همچنین برای افرادی که امکان حضور ندارند، دوره‌های غیرحضوری و مجازی نیز داریم تا افرادی که شرایط حضور ندارند، از آموزش‌ها بهره‌مند شوند.

ایکنا _ برای ارتقای علمی و مهارتی مربیان مؤسسه چه اقداماتی صورت می‌گیرد؟

برای ارتقای سطح علمی و آموزشی مربیان، همه‌ساله کارگاه‌ها و کلاس‌های توانمندسازی با حضور اساتید استانی و کشوری برگزار می‌شود. در زمینه آموزش روخوانی و روانخوانی و تجوید، از تجربیات استاد علی قاسمی مؤلف کتاب آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم بهره‌مند هستیم و در بخش آموزش مفاهیم نیز با حضور استاد سعید قربانی مشاور قرآنی استاندار مازندران صورت می‌گیرد.

ایکنا _ وضعیت کادر آموزشی، بیمه و حقوق مربیان در مؤسسه به چه شکل است و با چه مشکلاتی روبه‌رو هستید؟

در حال حاضر چهار نفر از مربیان آقا و ۱۰ نفر از مربیان خانم در مؤسسه مشغول به فعالیت هستند. حقوق آنان براساس قانون کار پرداخت می‌شود و همه بیمه تأمین اجتماعی یا فعال قرآنی دارند. یکی از چالش‌های اساسی مؤسسه، هزینه‌های بالای بیمه و نبود نظام پرداخت متناسب با تخصص مربیان است که متأسفانه موجب بی‌انگیزگی برخی مربیان توانمند هم شده است.

ایکنا _ برای شناسایی استعداد‌های قرآنی و موفقیت در مسابقات چه برنامه‌هایی دارید؟

در زمینه شناسایی استعداد‌های قرآنی، افراد مستعد شناسایی شده و برایشان کلاس‌های ویژه با حضور اساتید برجسته استانی و کشوری در زمینه صوت و لحن برگزار می‌شود. بیشتر قبول‌شدگان مسابقات قرآنی شهرستان، به‌ویژه در بخش حفظ، از قرآن‌آموزان مؤسسه نورین هستند.

ایکنا _ جایگاه مهارت‌های تربیتی و برنامه‌های اخلاقی در مؤسسه نورین به چه صورت است؟

در کنار آموزش روخوانی، روانخوانی و حفظ، سعی داریم مهارت‌های زندگی اسلامی و اخلاق قرآنی را به قرآن‌آموزان منتقل کنیم. مراسم‌ متنوع مذهبی با حضور قرآن‌آموزان برگزار می‌شود و در مناسبت‌های مختلف نیز، محافل قرآنی با حضور قاریان، حافظان و گروه تواشیح مؤسسه اجرا می‌شود.

کلاس آموزش قرآن مؤسسه قرآنی نورین باابل

ایکنا _ برنامه‌ها و دستاورد‌های شاخص مؤسسه در سال‌های اخیر را چطور ارزیابی می‌کنید؟

مؤسسه نورین همواره در برنامه‌های کشوری و استانی فعال بوده و مقام‌های برتر را از آن خود کرده است. اخیراً در اجرای طرح ۴۰ هزار حافظ ۴۰ هزار شهید در سامانه حمد در سطح استان اول و در کشور چهارم شدیم. همچنین همایش تجلیل از حافظان قرآن راه‌یافته به دانشگاه‌ها با حضور مسئولان شهری و خانواده‌ها برگزار می‌شود.

ایکنا _ از دیدگاه شما مهم‌ترین چالش‌ها و انتظارات مؤسسات قرآنی چیست؟

مهم‌ترین چالش مؤسسات قرآنی، کمبود حمایت مراکز فرهنگی و قرآنی است. از طرفی، هزینه‌های بیمه، مالیات، شهرداری و... فشار زیادی بر مؤسسات وارد می‌کند. همچنین نبود نظام پرداخت ویژه برای مربیان قرآنی، یکی از دغدغه‌های جدی است که نیاز به تصویب قانون اختصاصی در مجلس شورای اسلامی دارد تا شأن مربیان قرآن حفظ شود.

ایکنا _ چشم‌انداز آینده مؤسسه نورین و برنامه‌های مهم پیش رو چیست؟

چشم‌انداز مؤسسه نورین، تربیت قرآن‌آموزانی با معیار‌های اسلامی و آماده‌سازی نسل آینده براساس تعالیم قرآن و اهل‌ بیت(ع) است. در آینده نزدیک، همایش تجلیل از حافظان کل قرآن بابل را برگزار خواهیم کرد و برنامه تدوین آموزش خانواده‌ها نیز در دست اجراست. همچنین پیگیری ساخت سالن بزرگ همایش در طبقه ششم مجموعه از جمله برنامه‌های مؤسسه برای ارتقای فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی در آینده است.

گفت‌وگو از علی پاداشی

انتهای پیام
captcha