به گزارش ایکنا از مازندران، محمدمهدی بحرالعلوم، مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم، ۳۰ فروردینماه در جمع اعضای کارگروه تخصصی حفظ شورای گسترش قرآن مازندران که در ادارهکل تبلیغات اسلامی این استان برگزار شد، گفت: یکی از ظرفیتهای واقعی برای حفاظ، جایگاه معلم قرآن و دینی در آموزش و پرورش است.
وی با بیان اینکه حفظ قرآن کریم یک مسیر برای تدبر است، افزود: سیاستهای کلی قرآن با شورای عالی قرآن هماهنگ میشود و در حال حاضر بالا دستترین مدیریت فعالیتهای قرآنی کشور، شورای گسترش فعالیت قرآنی است.
سعید قربانی، مسئول قرآنی دفتر نماینده ولی فقیه در مازندران در ادامه با اشاره به رفتارهای داعش که به پروژه اسلام هراسی غربیان کمک کردند، گفت: بدترین انحراف، انحراف از مسیر قرآن است؛ بنابراین باید مسیر قرآندانی و قرآنفهمی از مسیر اهل بیت(ع) باشد.
وی با تقدیر از پشتیبانی مادی و معنوی آیتالله لائینی، نماینده ولی فقیه در مازندران در حمایت از فعالیتهای قرآنی استان تصریح کرد: آخرین شهری که شورای گسترش قرآنی تشکیل شد، بابلسر بود و نماینده ولی فقیه در همه جلسات شورای گسترش قرآن در شهرستانها حضور داشتند.
قربانی با بیان اینکه بزرگترین مشکل حوزه قرآنی، ساختاری و نیروی انسانی است، گفت: اینکه کسی مسئول قرآنی شود و وقت خود را به کاری غیر از مسئولیت خود صرف کند، پسندیده نیست. ظرفیتهای قرآنی در سطح کشور فراوان و نیازمند مدیریت درست است.
وی با بیان اینکه در سال ۷۳ و ۷۴، استان مازندران، یک حافظ کل به نام الیاس آلطاها داشته است، افزود: نهاد حاکمیتی باید از ظرفیت مردمی بهره ببرد و در این راستا ظرفیت بسیج باید به خوبی دیده شود.
مشاور استاندار مازندران با بیان اینکه اولین موضوع راهبردی در فعالیتهای قرآنی کشور اصلاح ساختار مدیریت قرآنی است، اظهار کرد: حفظ قرآن نیز باید کارشناسی شود؛ گاهی مشاهده میشود در حفظ یکساله به جامعه قرآنی به سبب عدم استعدادسنجی آسیب وارد شده است.
وی گفت: سربازان فعالیتهای قرآنی استان، مؤسسات و خانههای قرآنی هستند و متأسفانه این مؤسسات و خانههای قرآنی در حال تضعیف هستند و در بازدیدی که به عمل آمد این ریزش کاملاً ملموس بود.
حجتالاسلام والمسلمین اسماعیل رمضانی، مدیر اداره امور قرآنی ادارهکل تبلیغات اسلامی مازندران با بیان اینکه باید هدف از تربیت حفاظ برای ما روشن شود و ما بدانیم که قرار است از تربیت حفظ قرآن چه بهرهای ببریم، اظهار کرد: حافظان حاملان قرآن هستند و لازم است میان کارگروه تخصصی حفظ و کارگروه تدبر قرآن ارتباط دوجانبه برقرار کنیم تا قرآن را روایتگری کنند.
وی افزود: باید برای حافظان قرآن علاوه بر حفظ عمومی و موضوعی حفظ تخصصی همچون حافظ آیات احکام، حافظ آیات اعتقادی و... آموزش دهیم تا بتوانیم از ظرفیت آنها برای پیشبرد اهداف نظام و گسترش فرهنگ اسلامی بهره ببریم.
غضنفر محمدی، نماینده قرآنی انتظامی استان مازندران نیز در این نشست گزارشی از فعالیتهای قرآنی این ارگان را ارائه داد و افزود: فراجا در راستای بصیرتافزایی فرماندهان و کارکنان و سربازان وظیفه، اقدامات بسیار خوب در زمینه گسترش فعالیتهای قرآنی در انتظامی استان انجام داده که برقراری مشوقات چشمگیر یکی از این اقدامات است.
محمدباقر علینژاد، مسئول قرآن و عترت ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: ادامه حیات مؤسسات قرآنی به علت مشکلات بیمه و افزایش هزینه اجارهبها با مشکل و خطر تعطیلی مواجه است و محدودیت اعتبارات قرآنی ارشاد نمیتواند مرهمی برای این مشکلات باشد.
همچنین حسن افشار، مسئول دارالقرآن بسیج سپاه کربلای مازندران با ارائه آماری از میزان شرکتکنندگان در مسابقات قرآن، عترت بسیج استان گفت: از زمان قبول مسئولیت در دارالقرآن بسیج سپاه کربلا آمار شرکتکنندگان را به شدت افزایش داده و لازم است برای تشویق متسابقان گامهای عملی برداشته شود تا این رویه ادامهدار و رو به رشد باشد.
مرتضی خرمی، مدرس دانشگاه و حافظ کل قرآن کریم نیز در این جلسه با بیان اینکه مؤسسات حفظ قرآن به ظاهر حفظ میپردازند و کیفی نیست و باید روش حفظ کارشناسی شده در مدارس ترویج شود، اظهار کرد: در شورای گسترش فعالیتهای قرآنی باید مباحث قرآنی دیده شود؛ ما حفاظ زیادی داریم، اما از مفاهیم قرآن هیچ نمیدانند و اینکه حفاظ کار نمایشی انجام دهند چندان فایدهای ندارد، بنابراین باید به برنامه مفاهیم توجه شود.
انسیه فرهادی، فعال با بیان اینکه تشویقات قرآنی بسیار کارساز است و برای جذب اولیه قرآنیان نیازمند این تشویقات هستیم، گفت: اگر برای حفظ چند جزء قرآن مقادیری از حقوق معلمان را افزایش دهیم شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.
خانم حامدی فعال دیگر قرآنی، با بیان اینکه باید مدیریت قرآن در وزارت خاص خود هدایت شود، گفت: یکی از طرحها در مدارس در چند سال گذشته طرح حفظ دعای فرج بود و همه دانشآموزان در پایان سال از حفظ این دعا را میخواندند. یکی از مشکلات مدارس معارفی هیئتامنایی شدن است و به صرف استقلالی که پیدا کردند نظرات خودشان را اعمال میکنند.
سیدپارسا انگشتان، قاری بینالمللی قرآن نیز در این نشست اظهار کرد: قانون جامع خیلی مهم است باید یک کارگروه تشکیل شود و این افراد علاقهمند برای استخدام تحت نظارت باشند.
وی با بیان اینکه جامعه قرآنی باید بیشتر دیده شوند، افزود: هر جا نیاز به آموزش قرآن است با آزمون حفاظ را وارد عرصه استخدام کنند و باید شرط استخدام میزان توانایی باشد.
انگشتان با بیان اینکه بسیاری از آمارهای برخی سازمانها در حوزه قرآنی، واقعی نیست، اظهار کرد: مرجع اصلی و فرمانده قرآنی در کشور که حرف اول و آخر را بزند مشخص نیست.
رقیه رضایی، حافظ کل قرآن کریم گفت: با توجه به اینکه در برخی استخدامیها مسئولیت بازرسی و داوری را داشتم اعتراف میکنم که حافظانی به علت نداشتن صلاحیت لازم جذب آموزش و پرورش نشدند.
وی با بیان مدارس معارف بسیار ظرفیت قرآنی دارد، ادامه داد: مدارس معارف در دروس سختگیری میکنند و سبب کم شدن علاقهمندی دانشآموزان میشوند.
شعبانعلی بسمل، مدیر مؤسسه نورین بابل گفت: آموزش قرآنی هماهنگ نداریم؛ حقالزحمه مربیان قرآن بسیار اندک و اغلب بیمه نیستند و اجارهای بودن مؤسسات مزید بر علت شده است.
محمدحسن برفامی، مدیر مهد قرآن شهرستان بهشهر اظهار کرد: اگر به نقشآفرینی و کنشهای اجتماعی توجه داشته باشیم سه اقدام در سطح ملی از نظر زیرساختی، تغییرات راهبردی و تبیین برنامههای عملی باید انجام شود.
وی به عدم تعامل میان دستگاهی، عدم آسیبشناسی وضعیت موجود، فرسایشی بودن قوانین و مقررات، نداشتن سند راهبردی قابل اجرا از مشکلات حوزه قرآنی دانست و گفت: برگزاری اجلاس سالانه، برگزاری دوره آموزشی در طول سال، هویتبخشی حفاظ، چابکسازی شورای همانگی و گسترش از جمله برنامههایی است که لازم است اقدام شود.
انتهای پیام