به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سپاه کربلای مازندران، سیاوش مسلمی، فرمانده سپاه کربلای مازندران بهمناسبت 13 آبانماه در یادداشتی با عنوان «نسل نو، نگاه نو؛ بازتعریف استکبارستیزی در مدارس امروز» نوشت:
در دنیای پیچیده و پویای امروز، مفهوم استکبار ابعاد جدیدی به خود گرفته و فراتر از قدرت نظامی صرف است. امروزه قدرتهای بزرگ جهانی از ابزارهای متنوع و پیشرفتهای مانند رسانهها، فناوری اطلاعات، نفوذ فرهنگی و اقتصادی بهره میگیرند تا بر افکار و ارزشهای ملتها تأثیر بگذارند و به اهداف خود دست یابند.
این رویکردها از جمله روشهای نوین استکبار است که در قالب استعمار نرم بهکار میروند و هدفشان سلطهگری در سطح فرهنگی و اجتماعی است. در چنین شرایطی، جامعه نیازمند شناخت دقیق از این ابزارهای استعماری و استکباری و نیز روشهای مقابله با آنهاست، بنابراین ضرورت دارد تا این آگاهی و روحیه ضداستکباری، بهویژه در میان دانشآموزان مدارس، بهعنوان نسل آیندهساز جامعه تقویت شود، چراکه آنها با درک عمیقتر از این مفاهیم، خواهند توانست در برابر تهدیدات فرهنگی و اجتماعی مقاومت کنند و هویت ملی و استقلال فکری خود را حفظ کنند.
روحیه استکبارستیزی در جامعه و بهویژه در مدارس، نقش چندگانه و مؤثری دارد. یکی از ابعاد اساسی این روحیه، تقویت حس مقاومت و استقلالطلبی در نسل جوان است. دانشآموزان که در مرحله شکلگیری هویت و نگرشهای خود هستند، در صورتی که از همان ابتدا با ارزشهای استقلال و مقاومت آشنا شوند، در برابر فرهنگهای وارداتی و ارزشهای ناهنجار خارجی کمتر آسیبپذیر خواهند بود. به این ترتیب، آنان از تبدیل شدن به مصرفکنندگان بیتفکر فرهنگها و الگوهای بیگانه مصون خواهند ماند.
افزون بر این، تقویت روحیه استکبارستیزی، تأثیر مستقیمی بر روی استقلال اقتصادی کشور نیز دارد. نسل جوانی که با ارزشهای خوداتکایی و تلاش برای پیشرفت داخلی آشنا باشد، در آینده در عرصههای اقتصادی به خودکفایی و رشد تولید ملی بها خواهد داد و به جای وابستگی به واردات، بر ظرفیتهای بومی و داخلی کشور تأکید خواهد کرد.
استان مازندران، با برخورداری از ۲۲۱ هزار دانشآموز بسیجی و ۱۷۱۰ شهید دانشآموز، ظرفیتهای منحصر بهفردی برای تقویت روحیه استکبارستیزی فراهم کرده است.
سپاه کربلا در حوزه بسیج دانشآموزی خود، با استفاده از شبکه گسترده و ظرفیتهای قانونی برای کمک به نهادینه کردن این روحیه در بین دانشآموزان، تلاش میکند تا نسل جدیدی تربیت کند که دارای اعتماد بهنفس و استقلال فکری باشد و مسئولیت خود را در قبال کشور به خوبی درک کند.
این نهاد با توجه به سابقه و تجربههایی که در این زمینه دارد، قادر است بستری مناسب برای تربیت نسل آگاه و متعهد فراهم آورد. از جمله این ظرفیتها: حوزه فرهنگی، آموزشی است که با برگزاری اردوهای فرهنگی مانند کاروانهای راهیان نور و اردوهای جهادی و درس آمادگی دفاعی مدارس است که به دانشآموزان امکان میدهد با ارزشهای انقلاب اسلامی و فرهنگ مقاومت آشنا شوند.
همچنین برنامههایی مانند نمایشگاههای استکبارشناسی و برگزاری جلسات روایتگری و سیر مطالعاتی مرتبط میتواند با بهرهگیری از مصادیق عینی خیانتهای آمریکا و قدرتهای استکباری به درک عمیقتر دانشآموزان از این مفهوم کمک کند. این برنامهها دانشآموزان را قادر میکند تا نه تنها از نظر فکری به قدرت تحلیل برسند بلکه از نظر روانی نیز در برابر تبلیغات و نفوذ فرهنگی بیگانه مقاوم شوند.
پرواضح و مبرهن است که برای آشنایی عمیقتر دانشآموزان با جنبههای مختلف خیانتهای تاریخی قدرتهای استکباری، بهویژه آمریکا و غرب، که خود باعث قوام روحیه مبارزه با استکبار در ذهن پرسشگر نوجوان میشود، لازم است محتوای آموزشی خاص و غنیتری در برنامههای درسی مدارس گنجانده شود. چیزی که از سال ۱۴۰۱ مطالبه جدی رهبر معظم انقلاب از وزارت آموزش و پرورش بود. در این راستا، تدریس اسناد لانه جاسوسی و آشنایی با تاریخ خیانتها و دخالتهای بیگانگان علیه ایران در قالبها و ابزارهای متنوع یادگیری و آموزشی میتواند به آگاهی و همبستگی ملی بینجامد. آموزش این مباحث از دوره ابتدایی تا دبیرستان، به تدریج نسلی آگاه و حساس نسبت به ارزشهای ملی و امنیت کشور پرورش میدهد.
همچنین، بهکارگیری فناوریهای نوین و شبکههای اجتماعی نیز میتواند به مؤثرتر شدن این آموزشها کمک کند. بهعنوان مثال، ایجاد پویشهای دیجیتالی با محتوای مرتبط و تشکیل گروههای خبرنگاری دانشآموزی میتواند به نسل جدید این امکان را بدهد تا پیامهای انقلابی و ضداستکباری را به زبان نسل خود منتقل کنند.
در مجموع میتوان گفت تقویت روحیه استکبارستیزی در مدارس بهعنوان یک راهبرد فرهنگی و اجتماعی، همواره ضرورت داشته و در شرایط کنونی نیز به شکلی ویژه اهمیت دوچندان دارد. با بهرهگیری از ظرفیتهای بسیج دانشآموزی و بهکارگیری ابزارهای آموزشی و فرهنگی مختلف، میتوان نسلی پرورش داد که در برابر تهدیدات فرهنگی و استعماری استوار بایستد و نقش مؤثری در حفظ استقلال و هویت ملی ایفا کند. این رویکرد، نه تنها به ارتقای سطح آگاهی فردی دانشآموزان کمک میکند، بلکه در سطح کلان به استحکام امنیت و پایداری کشور نیز منجر میشود.
انتهای پیام