بهروز کریمنژاد، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکلهای قرآنی مازندران در گفتوگو با ایکنا از مازندران، با اشاره به آیه ۳۰ سوره مبارکه فرقان «قَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا» گفت: یکی از مهجوریتهای قرآن در زمان بنیامیه بود. یزید که فردی فاسق و فاجر بود، میخواست اسلام و در رأس آن قرآن را از جامعه دور کند. ولی امام حسین(ع) در مقابل این حرکت ایستاد و قرآن را احیا کرد و باعث احیای سنت پیامبر و مکتب اسلام شد.
کریمنژاد با اشاره به این جمله امام خمینی(ره)، محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است، افزود: یکی از معانی این جمله همین است که امام حسین(ع) قرآن را از مهجوریت نجات داد و سطحی از مهجوریت کنار رفت. البته هنوز قرآن در بسیاری جوامع اسلامی مهجور است ولی در جهان آن روز که قرآن در حال خارج شدن از صحنه بود، حرکت
امام حسین (ع) از این موضوع جلوگیری کرد.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکلهای قرآنی مازندران تصریح کرد: در آن دوره احکام قرآن معطل شده بود و به کلام الهی عمل نمیشد و حتی مسائل ضد قرآن در جامعه رواج داده میشد.
این فعال قرآنی با اشاره به فرازی از زیارت ناحیه مقدسه، گفت: امام زمان(عح) خطاب به سیدالشهدا(ع) میفرماید: تو فرزند پیامبر و سند قرآن هستی. سند قرآن یعنی تکیهگاه قرآن و در واقع امام حسین(ع) کسی است که قرآن را از مهجوریت درآورد. البته یزید و بنی امیه میخواستند با شهادت امام حسین(ع) قرآن را بیشتر مهجور کنند و قرآن و سنت و مکتب اهل بیت(ع) را کنار بگذارند ولی جوشش خون امام حسین(ع) این مسئله را معکوس کرد و آن که نابود شد بنیامیه و یزید بود.
وی با بیان اینکه امام حسین(ع) کلام الهی را زنده کرد و ما باید
تلاوت قرآن در محرم را پررنگ کنیم، افزود: در واقع نهضت
عاشورا، عمل به قرآن است. امام حسین(ع) در وصیت نامهای که به برادرشان محمد حنفیه نوشتند، بر این نکته تأکید کردند که میخواهند برای امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح در امت جدشان به کربلا بروند. یعنی آن حضرت برای عمل قرآنی قیام کردند.
کریمنژاد با بیان اینکه مبارزه با ظلم و اصلاح از مباحث قرآنی است، گفت: در روایتی از امام حسین(ع) مراتب فهم از قرآن در چهار مرحله عبارات، اشارات، لطایف و حقایق معنی شده است. در این روایت آمده بعضی مردم از عبارتهای قرآن بهره میبرند، برخی افراد، مرتبه بالاتری را درک میکنند که عبارت از اشارات قرآنی است. یعنی علاوه بر فهم عبارتهای قرآنی به معانی و تفسیر قرآن دقت میکنند و نکات آن را متوجه میشوند. مرتبه سوم نکات لطیف در قرآن است که اولیای الهی به آن پی میبرند و مرتبه چهارم حقیقت قرآن است که طبق آیه قرآن در لوح محفوظ است و فقط افراد پاک به آن دسترسی دارند و این مقام مخصوص پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت(ع) است.
انتهای پیام