دعوت فعالان قرآنی چهارمحال‌و‌بختیاری از مردم برای نقش‌آفرینی در انتخابات
کد خبر: 4202694
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۱

دعوت فعالان قرآنی چهارمحال‌و‌بختیاری از مردم برای نقش‌آفرینی در انتخابات

امروز ۱۱ اسفندماه آوردگاه آزمون بزرگ و برپایی انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری است. چهره‌های قرآنی استان چهارمحال‌وبختیاری با استناد به آیات و مضامین نورانی مصحف شریف، از عموم مردم ولایتمدار و انقلابی برای حضور پرشور در پای صندوق‌های رأی دعوت کردند.

انتخابات

جمهوری اسلامی نظامی متکی بر آرای عمومی و نظر مردم است و انتخابات از اوایل انقلاب تا کنون یکی از عرصه‌های بسیار مهم و تجلی مشارکت سیاسی مردم به‌شمار می‌رود که باعث تقویت و توسعه رابطه متقابل بین ملت و نظام جمهوری اسلامی می‌شود. از دیگر سو، به تصریح قرآن کریم هر انسانی باید نسبت به سرنوشت خود حساس باشد، برای آینده خود تدبیر کند و در امور زندگی اجتماعی از مشورت دیگران غافل نشود. در صورتی که کوتاهی کند و در امور اجتماعی خود از دیگران مشورت نگیرد دچار کاستی می‌شود که رجوع به همین توصیه‌ها و دستورالعمل‌های قرآنی ضرورت مشارکت در انتخابات و نقش‌آفرینی در صحنه را بیش از پیش روشن می‌کند.

امروز ۱۱ اسفندماه آوردگاه این آزمون بزرگ و برپایی انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری است که امیدواریم شاهد حضور پرشور و شعور مردم ولایتمدار و انقلابی در سراسر کشور در پای صندوق‌های رأی باشیم. ایکنای چهارمحال‌وبختیاری به همین مناسبت در گفت‌وگو با چهره‌های قرآنی استان از آنان خواست تا با استناد به آیات و مضامین نورانی مصحف شریف، عموم مردم را برای حضور در انتخابات دعوت کنند.

مشارکت همگانی برای تعیین سرنوشت

افشین سلیمی‌وردنجانی، چهره قرآنی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه قرآن کریم به‌عنوان کامل‌ترین و جامع‌ترین کتاب آسمانی، همواره به حیات اجتماعی جامعه اسلامی توجه ویژه دارد، اظهار کرد: مصحف شریف میان زندگی فردی و زندگی اجتماعی مسلمانان پیوند ناگسستنی برقرار کرده و حق تعیین سرنوشت فردی و اجتماعی را برای انسان قائل شده است. بر این اساس، آیات فراوانی ناظر بر موضوع حضور در صحنه‌های اجتماعی از جمله مشارکت در انتخابات را می‌توان از آن استخراج کرد که حضور در صحنه را به‌عنوان حق هر مسلمان در تعیین سرنوشت جامعه اسلامی و تکلیف و وظیفه شرعی معرفی کرده است.

وی با ذکر اینکه مشارکت در انتخابات عامل تعیین سرنوشت است، ادامه داد: قرآن کریم در خصوص مسئله تعیین و تغییر سرنوشت اجتماعی می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ؛ خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملتى) را تغییر نمى‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند». (رعد، ۱۱). فراز نورانی «‏إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ‏» که در آیه ۵۳ از سوره انفال نیز با تفاوت مختصرى آمده است، یک قانون کلى و عمومى را بیان مى‏‌کند. این قانون که یکى از پایه‏‌هاى اساسى جهان‌بینی و جامعه‏‌شناسى در اسلام است، به ما مى‏‌گوید که مقدرات شما قبل از هر چیز و هر کسی در دست خود شما قرار دارد. 

سلیمی بیان کرد: اگر بخواهیم از اصل فوق که از سرچشمه وحى به ما رسیده الهام بگیریم باید پیروزى و شکست برنامه‌های اجتماعی اسلام را در تغییرات فکرى و عقیدتى و اخلاقى و برنامه‏‌هاى عملى مسلمانان جست‌وجو کنیم که انتخابات یکی از بارزترین مصداق‌های این آیه و عامل تعیین و تغییر سرنوشت اجتماعی محسوب می‌شود.

فعال قرآنی در حوزه تفسیر تأکید کرد: بر همین اساس قانون اساسی به‌عنوان سند بالادستی نظام جمهوری اسلامی به تبعیت از قرآن کریم در اصل سوم خود دولت را مکلف به فراهم آوردن همه امکانات به‌منظور مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کرده است لذا عدم مشارکت در انتخابات به معنای بی‌تفاوتی به سرنوشت اجتماعی و در نتیجه باعث تضعیف نظام اسلامی خواهد شد.

سلیمی با تأکید بر اینکه مشارکت در انتخابات عامل ناامیدی دشمن است، گفت: یکی از مهم‌ترین دستورات قرآن کریم به مسلمانان شناخت و مبارزه با دشمن است و دشمن‌شناسی در تعالیم قرآن آن‌قدر مورد توجه قرار گرفته که آیات دشمن‌شناسی بیش از آیات‌الاحکام است و از میان ۱۱۴ سوره قرآن کریم، در آغاز ۹ سوره مبارکه شامل برائت، احزاب، محمد، ممتحنه، منافقون، معارج، بینه، کافرون و مسد، به مسئله دشمن‌شناسی توجه شده است. 

شرکت در انتخابات؛ مصداق «تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى‏»

وی ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران دشمنان این نظام و ملت نهایت تلاش خود را به کار بستند تا از طرق مختلف نظام را نابود یا تضعیف کنند. در ابتدای پیروزی انقلاب تأکید اصلی دشمن بر ابزار‌های جنگ سخت همچون ترور، جنگ، درگیری و... بوده است؛ اما پس از چندی با وقوف بر بالا بودن هزینه‌های جنگ سخت از یک‌سو و دست‌یابی به نتایج اندک از سوی دیگر به جنگ روانی و عملیات شناختی روی آورده است. 

سلیمی یکی از مهم‌ترین اقدامات دشمن در راستای عملیات روانی برای تضعیف انقلاب و تقویت سلطه خود را ناامید ساختن مردم از انتخابات دانست و توضیح داد: بر همین اساس جامعه اسلامی باید به این نکته توجه داشته باشد که حضور در انتخابات یکی از مهم‌ترین عوامل یأس و ناامیدی دشمنان و یکی از مصادیق آیه: «وَ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرینَ عَلَى الْمُؤْمِنینَ سَبیلاً» (نساء/۱۴۱) می‌باشد.

این چهره قرآنی استان مشارکت در انتخابات را مصداق تعاون در نیکی عنوان کرد و گفت: قرآن کریم در یک توصیه کلی به مؤمنان می‌فرماید: «وَ تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى‏ وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوان‏؛ و (همواره) در راه نیکى و پرهیزگارى با هم تعاون کنید و (هرگز) در راه گناه و تعدى همکارى ننمایید» (مائده/۲). آنچه در این آیه در زمینه تعاون آمده یک اصل کلى اسلامى است که سراسر مسائل اجتماعى و حقوقى و اخلاقى و سیاسى را در برمی‌گیرد. حضور در انتخابات از آنجا که باعث تقویت نظام اسلامی و هدف آن یعنی تعالی و تکامل انسان می‌شود مصداق تعاون در کار نیک و عدم مشارکت در انتخابات که باعث تضعیف نظام اسلامی و تقویت جبهه استکباری می‌شود، مصداق تعاون بر اثم خواهد بود. طبق آیه فوق مسلمانان موظف هستند در کارهاى نیک و از جمله انتخابات به‌عنوان یک وظیفه شرعی تعاون و همکارى کنند.

حضور مؤمنانه برای رد سلطه استکبار 

در ادامه، اعظم صابری، مدیر جامعة‌القرآن بانوان و خردسالان شهرکرد اظهار کرد: با توجه به آیات مبارک قرآن، یکی از رفتار‌های شایسته و مؤمنانه که بدون شک مصداقی از تعاون در بر و نیکی نیز به شمار می‌رود، حضور در انتخابات است، زیرا این حضور و مشارکت موجب تقویت نظام جمهوری اسلامی و یأس مستکبران عالم و در رأس همه آمریکا خواهد بود.

صابری ادامه داد: شرکت نکردن در انتخابات، حضور نیافتن پای صندوق رأی و شانه خالی کردن از این تکلیف، قطعاً به معنی زمینه­‌سازی سلطه­ کفار و مستکبران خواهد بود در صورتی که در آیات قرآن بر سلطه‌ناپذیری مسلمانان از کفار تأکید شده است. امروز مشاهده می‌کنیم که دشمن تأکید بر عدم شرکت ما در انتخابات و قطعاً قصد ضربه زدن به این نظام را دارد.

این بانوی فعال قرآنی در چهارمحال و بختیاری گفت: مردم عزیز ما حتی با وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی باز هم حضور حداکثری در این عرصه مهم و حساس سیاسی خواهند داشت؛ از خداوند متعال می‌خواهیم به برکت قرآن و اهل‌بیت(ع) کشور ما را پیروز و سربلند و کسانی که قصد ضربه زدن به این ملت و نظام دارند را خوار و ذلیل فرماید.

حضور در پای صندوق‌های رأی؛ مؤلفه قدرت

سمیه کاظمی، حافظ کل قرآن کریم یکی از دلایل قرآنی اهمیت حضور در صحنه و شرکت در انتخابات را ضرورت آمادگی مسلمانان برای مقابله با دشمنان بر طبق فراز نورانی «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ» (انفال/۶۰) دانست و اظهار کرد: کلام وحی توصیه دارد که هر چه می‌توانید در برابر دشمن قدرتمند شوید که شرکت حداکثری مردم در انتخابات نشانه حمایت از نظام اسلامی و از مهم‌ترین مولفه‌های قدرت کشور است.

وی با ذکر اینکه بسیاری از ما از وضعیت اقتصاد و معیشت گله داریم، ادامه داد: گله‌مندی مردم از مسئولان در جای خود بسیار مهم و به‌جا است، اما در این برهه یعنی انتخابات موضوعیت ندارد، زیرا همه ما در یک جبهه علیه دشمن قرار داریم و جهانیان امروز چشم به کشور ما دوخته‌اند تا میزان مشارکت مردمی را رصد کنند و اگر این مشارکت حداکثری اتفاق نیفتد، دشمن‌شاد خواهیم شد.

کاظمی بیان کرد: شهدای والامقام برای شکل‌گیری و حفظ انقلاب اسلامی ارزشمندترین هستی یعنی جان خود را نثار کردند و اگر ما برای تقویت این نظام اسلامی گامی بر نداریم و مشارکت نکنیم، شهدا گله‌مند خواهند بود. 

این بانوی قرآنی استان گفت: همه ما با حضور در پای صندوق‌های رأی نشان خواهیم داد که پای نظام و ارزش‌ها و خون شهدای والامقام هستیم و دشمن‌شاد نمی‌شویم.

ولایت‌مداری؛ برگ برنده ملت ایران 

مریم بهرامی، حافظ کل قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا با استناد به آیه «مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ» (نساء/۸۰)، اظهار کرد: اطاعت از منویات، ولی مسلمین و نائب امام زمان(عج) برابر با اطاعت از امر پیامبر(ص) و برابر اطاعت از خداوند است؛ درواقع زمانی که پیامبر(ص) نباشند جانشین ایشان یعنی امامان معصوم(ع) هستند که اطاعت از آن‌ها مانند اطاعت از خدا واجب می‌باشد و زمانی که معصوم(ع) نباشد باید تابع امر نائب امام باشیم که بر طبق برداشت از این آیه، به معنی اطاعت از امر خداوند به‌شمار می‌رود.

بهرامی ادامه داد: همه این‌ها در طول هم قرار دارند یعنی کسی که از ولایت فقیه و نائب امام غائب(عج) پیروی کند یعنی از خود امام پیروی کرده و هرکسی از امام پیروی کند یعنی از پیامبر خدا پیروی کرده و هرکسی هم از پیامبر (ص) پیروی کند، خداوند متعال را اطاعت کرده است.

این بانوی قرآنی استان با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری به‌عنوان نایب امام زمان(عج) ما را امر به شرکت در انتخابات فردا یازدهم اسفندماه کرده‌اند، گفت: ما نیز به عنوان یک مسلمان و ایرانی موظف هستیم از ولایت فقیه و رهبرمان حمایت و اطاعت کنیم. 

جمعیت؛ عامل پیروزی مسلمانان 

بهرامی تأکید کرد: اگر دقت داشته باشیم هر کجا پشت ولایت فقیه بودیم پیروز شدیم، در هشت سال دفاع مقدس رزمندگان اسلام با دست خالی، اما با ایمان و اطاعت از، ولی امر مسلمین توانستند بر دشمن پیروز شوند، این ولایت‌مداری برگ برنده ملت ایران و عامل پیروزی بر دشمن است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب قائلند که اگر در انتخابات شرکت نکنیم مجلس ضعیف می‌شود و اگر مجلس ضعیف شود، کشور ضعیف می‌شود و کشوری که حمایت مردمش را نداشته باشد قدرتش کم می‌شود و امنیتش پایین می‌آید که این مسئله ضرورت حضور در پای صندوق‌های رأی را برای ما روشن می‌کند.

بهرامی همچنین با استناد به آیه دوم از سوره مبارکه مائده «وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ»، بیان کرد: بر اساس نظر قرآن، اجتماع و جمعیت از عوامل مهم پیروزی و عزت و قوت است لذا امیدواریم مانند سال‌های دفاع مقدس و انتخابات در سال‌های گذشته مشارکت حداکثری داشته باشیم و یادمان باشد که اگر مشارکتمان ضعیف شد علاوه بر مشکلاتی که اکنون وجود دارد، عدم امنیت نیز بر مشکلات ما افزوده می‌شود.

گله داریم، اما شرکت می‌کنیم

در ادامه، زهرا اقبالی، حافظ کل قرآن کریم با قرائت آیه ۱۲۰ از سوره توبه «مَا کَانَ لِأَهْلِ الْمَدِینَةِ وَمَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ الْأَعْرَابِ أَنْ یَتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ وَلَا یَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ ۚ ذَٰلِکَ بِأَنَّهُمْ لَا یُصِیبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَةٌ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا یَطَئُونَ مَوْطِئًا یَغِیظُ الْکُفَّارَ وَلَا یَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَیْلًا إِلَّا کُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ»، بیان کرد: قرآن می‌فرماید: سزاوار نیست که اهل مدینه و بادیه‌نشینانی که اطراف آن‌ها هستند، از رسول خدا تخلف جویند و برای حفظ جان خویش، از جان او چشم بپوشند. این به‌خاطر آن است که هیچ تشنگی و خستگی، و گرسنگی در راه خدا به آن‌ها نمی‌رسد و هیچ گامی که موجب خشم کافران می‌شود بر نمی‌دارند و ضربه‌ای از دشمن نمی‌خورند، مگر اینکه به خاطر آن، عمل صالحی برای آن‌ها نوشته می‌شود؛ زیرا خداوند پاداش نیکوکاران را تباه نمی‌کند.

وی ادامه داد: ما از وضعیت اقتصادی گله‌مند و از مشکلات معیشتی و بیکاری جوانان ناراحت هستیم، اما وظیفه داریم اولاً که در انتخابات شرکت کنیم و ثانیاً تحقیق کرده و افراد خداترس و دلسوز و کاربلد را انتخاب کنیم؛ باید کسی را که برای منافع جامعه تلاش می‌کند انتخاب کنیم تا مشکلات جامعه برطرف شود و همگی به آرامش برسند.

 تقویت جامعه قرآنی و اهل‌بیتی(ع)

در پایان، محمدامین مسلمی، حافظ کل قرآن کریم در شهرستان بروجن با اشاره به اینکه حضرت امام صادق(ع) در مورد قمر بنی هاشم(ع) از عبارت «نافذ البصیره» یعنی کسی که در اعماق بصیرت شناور است استفاده کرده‌اند، اظهار کرد: در آیه ۱۰۸ از سوره یوسف «قُلْ هَٰذِهِ سَبِیلِی أَدْعُو إِلَى اللَّهِ ۚ عَلَىٰ بَصِیرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِی» نیز این مضمون به کار رفته است با این توضیح که مؤمن واقعی باید بصیرت داشته باشد. البته کسب و حفظ بصیرت حقیقتاً دشوار است همچنان که جابر بن عبدالله انصاری که پنج امام معصوم(ع) را درک کرد و به او اسم تمام ائمه(ع) را که در لوح حضرت زهرا(س) حک شده بود نشان دادند، قبل از عاشورا به امام حسین(ع) عرض کرد چرا همانند برادرت صلح نمی‌کنی و حضرت را در عاشورا یاری نکرد. 

وی ادامه داد: بعد از عصر پیامبر اکرم(ص)، همواره اسلام در دستان امویان و بنی عباس و طاغوت بوده و تنها کسی که با عنایات خاصی توانست پرچم شیعه را برافرازد امام خمینی(ره) بود. ایران به تعبیر سردار سلیمانی حرم است و باید این حرم حفظ شود و به دست صاحب اصلی آن برسد. آنچه امروز به آن نیاز داریم «صلب الایمان» و «نافذ البصیره» بودن و گوش به فرمان، ولی امر بودن است.

مسلمی بیان کرد: درست است که مشکلات فراوان وجود دارد ولی آنچه برای مؤمنان ارزش و ملاک است رضایت و خشنودی خدا و اهل‌بیت(ع) است که این مهم قطعاً با تقویت جامعه اسلامی محقق می‌شود نه در کاری که موجب شادی دشمنان خدا بشود. تقویت جامعه‌ای که احکام اسلامی در آن رواج داشته و ذکر اهل‌بیت (ع) در آن اقامه گردد یک تکلیف است. 

وی در پایان گفت: اگر در مواقع حساس همچون انتخابات حضور خودمان را نشان ندهیم، موجبات خشنودی و رضایت دشمنان را فراهم خواهیم کرد؛ لذا امیدوارم همه ما با نگاه قرآنی و دینی هم خودمان در این عرصه مهم حضور داشته باشیم و هم اطرافیان را نسبت به این امر واجب ترغیب و دعوت کنیم.

انتهای پیام
captcha