انقلاب اسلامی برای رسیدن به اهداف نیازمند فهم صحیح زمانه است
کد خبر: 4201443
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۴
سعید جلیلی:

انقلاب اسلامی برای رسیدن به اهداف نیازمند فهم صحیح زمانه است

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: انقلاب اسلامی در مسیر خود برای رسیدن به اهداف نیازمند آگاهی و فهم صحیح زمانه است و باید تهدیدها و فرصت‌ها و مهمتر از همه مبانی را شناخت.

سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی، امروز ۳ اسفندماه، در همایش مردمی امتداد انتخاب و رونمایی از کتاب «فهم زمانه» در خصوص زندگی شهید عبدالحمید دیالمه به نویسندگی یعقوب توکلی که در مجتمع دکتر علی شریعتی جهاددانشگاهی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: یک سوال بسیار مهمی که نه‌تنها در عرصه بررسی تاریخ ایران، بلکه تاریخ اسلام و به ویژه تاریخ معاصر مطرح می‌شود، این است که مشابه حرکت انقلاب اسلامی حرکت‌هایی اسلام‌خواهانه، عدالت‌خواهانه و استقلال‌خواهانه با شدت و ضعف بیشتر و کمتر در مقاطعی از تاریخ صورت گرفت، اما چرا فرجام مناسب را پیدا نکرد؟ 

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک انتخاب بزرگ بود، بیان کرد: بارها ملت ما در دوره معاصر از مشروطه به بعد این مسیر را آغاز کردند و ناکامی‌هایی داشتند، اما به لطف خدا انقلاب اسلامی آن فرجام را پیدا نکرد، بلکه امروز با افتخار چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی انقلاب را جشن می‌گیریم و دشمنان ما امروز به صراحت بیان می‌کنند که جمهوری اسلامی این موفقیت‌ها را داشته، مقاومت و پیشرفت کرده و تکثیر و الهام‌بخش شده است. 

جلیلی افزود: وقتی این موفقیت‌ها را بررسی می‌کنیم، در مقاطع مختلفی از انقلاب دشمنی‌های بسیاری زیادی را می‌بینیم که قابل کتمان نیست و هرکدام در بالاترین سطح خود صورت گرفته است. پس چرا انقلاب اسلامی علی‌رغم همه این فشارها توانسته موفق شود؟ مقطعی از انقلاب که جای تأمل و تحقیق بیشتر دارد، اما ما این مقطع از انقلاب را کمتر مورد توجه قرار دادیم، سال‌های ۵۸ تا ۶۰ است که دو سال جنگ نرم تمام‌عیار با انقلاب اسلامی بود. دشمن در برابر یک انتخاب بزرگ یعنی انقلاب اسلامی و اجابت دعوت خدا و پیامبر تمام توان خود را به کار گرفت. 

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: این انتخاب اگرچه بزرگ و سترگ بود، اما برای اولین بار نبود. پس چرا این انتخاب اینگونه تداوم پیدا کرد؟ اگر انقلاب اسلامی انتخاب بزرگی بوده، لازمه این انتخاب، حرکت است. این بسیار مهم است که فرد حرکت و هدف را مبنای عمل خود در انتخاب قرار دهد. کسانی بودند که انتخاب می‌کردند، اما می‌نشستند. چه زمانی می‌توان از نشستن خارج شد و حرکت کرد؟ فرق مجاهدان با قائدین چیست؟ یکی از تفاوت‌ها این است که حرکت درست باشد. اگر انتخاب غلط کرده و حرکت کنید، باز هم جوابی نخواهید گرفت. 

جلیلی بیان کرد: اگر در مشروطه انقلاب می‌کردیم و انتخابی شکل می‌گرفت، باید حرکتی در امتداد آن انجام می‌شد. اشکال کار این بود که در آن زمان همه مقابل حرکت الهی ایستادند، یعنی در مشروطه حرکت شروع شد، اما به این شکل که پیشرفت‌های فناوری را به رخ می‌کشیدند و می‌گفتند دنیا جدید شده و نمی‌توانید با حرف‌های دینی مملکت را اداره کنید. برخی از فناوری‌هایی که آن زمان تازگی داشت را به عنوان نمونه و نمادی از این موضوع قرار می‌دادند و تاکید داشتند با وجود این پدیده‌ها دیگر نمی‌توان حرکات قدیمی و دینی را ادامه داد. برخی این موضوع را با حرارت مطرح می‌کردند و عده‌ای نیز دچار وادادگی می‌شدند. 

وی با اشاره به اینکه عنوان کتاب «فهم زمانه» بسیار اهمیت دارد، تصریح کرد: فهم زمانه مهم است. باید زمانه را بفهمید و با چند جمله مرعوب و مقهور فضا نشوید. این مباحث زیاد مطرح می‌شود که امروز دنیا عوض شده، هوش مصنوعی آمده و اقتضائات جدید دارد. چرا در آن زمان این ممکن نشد که انتخاب ملت در مشروطه امتداد پیدا کند؟ زیرا به موازات آن فهم صحیح از زمانه وجود نداشت. فهم زمانه تنها شناخت درست فرصت‌ها و تهدیدات نیست، بلکه شناخت درست مبانی‌ است که می‌تواند فرصت و تهدید ایجاد کند. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت افزود: هنر، ویژگی و امتیاز انقلاب اسلامی در این بود که ملت یک انتخاب بزرگ کرد. اسلام، رهبری و مردم جمع شدند و انقلاب بزرگی را انجام داد. این انتخاب نیاز به تبیین داشت تا در درون جامعه گسترش پیدا کند و با اندک شعاری دچار تردید نشود. هنر جامعه که امام(ره) به آن شهادت دادند این بود که مردم دوران ما از مردم دوران پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) بهتر هستند، زیرا مردمی بودند که فهم زمانه را پیدا کردند. 

جلیلی گفت: امام(ره) یارانی داشت که با همه وجود مبانی، اقتضائات و الزامات را فهمیدند و مجاهدت، کار و با تمام وجود تبیین کردند. در جلساتی که شهید دیالمه در سال ۵۷ و ۵۸ برگزار می‌کرد، نیمی از افراد حاضر با ایشان عمیقا مخالف بودند، اما شهید دیالمه با حوصله، اطمینان و ایمان به مبانی نظری می‌ایستاد و دچار تردید نمی‌شد، بلکه دیگران را هم از تردید رها می‌کرد. لازمه آن ژرف‌نگری مطالعه و کار است. 

وی اظهار کرد: لازمه یک حرکت صحیح فهم عمیق ریشه‌های بحث است تا در برابر هر حرمتی منفعل نشوید. فهم زمانه این است که منفعلانه در برابر تحولات موضع نگیرید و بدانید چه می‌خواهید. باید بدانید چگونه می‌توان به واقعیات رسید، این هنر شهید دیالمه بود. شهید دیالمه یک سال تبیین مجاهدانه و خالصانه انجام داد. فهم زمانه این است که فرد بداند چهار سال آینده چگونه خواهد بود و اولویت را بشناسد. مجلس قوی و حرکت روشنگرانه در جنگ نرم سال‌های ۵۸ تا ۶۰ بود که ما را در آن جنگ پیروز کرد. 

انقلاب اسلامی برای رسیدن به اهداف نیازمند فهم صحیح زمانه است

روشنگری باید عمیق باشد 

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: سال گذشته من بر این موضوع تکیه داشتم که اگر بخواهید در حد رسانه‌های زرد نسبت به موضوعات آگاهی و روشنگری ایجاد کنید، راه به جایی نخواهید برد. روشنگری عمق می‌خواهد. افرادی بسیار راحت با زردگرایی و سیاه‌نمایی به تصمیمات صورتی می‌رسند. بنابراین تعمیق در روشنگری نیاز جامعه ماست. 

جلیلی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در مسیر خود برای رسیدن به اهداف نیازمند آگاهی و فهم صحیح زمانه است، بیان کرد: باید تهدیدها و فرصت‌ها و مهمتر از همه مبانی را شناخت. رمز موفقیت شهید دیالمه این بود که زحمت می‌کشید و مبانی را می‌فهمید، بنابراین زاویه گرفتن از مبنا را نیز متوجه بود. امروز دشمن در برابر بسیاری از مبانی اساسی که انقلاب اسلامی را حفظ کرده، تمام توان خود را بعد از جنگ، ترور و فشار اقتصادی گذاشته و در عرصه‌های رسانه‌ای، فرهنگی، سیاسی و جنگ نرم سرمایه‌گذاری می‌کند؛ زیرا می‌داند اگر ملتی مبنای حق را فهمید به نتیجه و هدف می‌رسد اما هر میزان از مبانی فاصله بگیرد و دچار تردید، انصراف و انحراف از هدف شود، به نفع اوست. 

وی ادامه داد: اینجا ضرورت تبیین و فهم دقیق زمانه مشخص می‌شود و حرکت رو به جلو خواهد بود. هنر انقلاب این بود که ملت انتخاب و آن را در مسیر حفظ کردند، امتداد دادند و به سمت هدف پیش رفتند. ملت فهمیدند چگونه پیش بروند، اما اگر در جایی دچار کاستی و نقصی شود، انتخابات کمک می‌کند که این نقص برطرف شود. در مجلس اول ملتی که انقلاب اسلامی را انتخاب کردند، در ریاست‌جمهوری انتخابی کردند که بعد فهمیدند اشتباه است، در نتیجه مجلس رفتار مناسب را انجام داد. 

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی افزود: مهم این است که هدف محقق شود. امروز نیز اینگونه است، اگر نقاط قوتی داریم باید تقویت کنیم و اگر خطایی وجود دارد باید تصحیح شود. اگر امروز ما چنین هدف بزرگی داریم، چنین مسئولیت بزرگی نه فقط متوجه مسئولین، بلکه متوجه آحاد جامعه است. اگر قرار است هدف بزرگ محقق شود، لازمه‌اش این است که تک‌تک آحاد جامعه نسبت خود را با این مسئولیت بزرگ تعریف و به آن قیام کنند. 

جلیلی بیان کرد: بسیاری از موفقیت‌هایی که ما داشتیم مرهون دفاع مقدس است. دفاع مقدس موفق شد؛ زیرا هر فردی در حد خود قیام کرد، در نتیجه قدرت بزرگ تولید شد و موفقیت بزرگ رقم خورد. امروز ما در عرصه اقتصاد و فرهنگ نیز همین وضعیت را داریم. اگر می‌خواهیم این حرکت، حرکتی باشد که با افتخار به امام عصر تقدیم شود، لازمه‌اش یک اقدام بزرگ و همه‌جانبه است. 

وی گفت: انتخابات عرصه‌ای مقطعی و تشریفاتی نیست، بلکه امری حقیقی بوده و انتخاب در یک امتداد و مسیر است. باید از افرادی که خود را نامزد نمایندگی مجلس می‌کنند تشکر کرد؛ زیرا خود را برای خدمت‌گذاری به انقلاب و مردم عرضه می‌کنند. افرادی هم که فهرست تهیه کرده و به بقیه معرفی می‌کنند کارشان ارزشمند است. البته باید مشخص شود این معرفی کردن براساس کدام اولویت‌ها است. چه مساله‌هایی را امروز می‌گویند که در چهار سال آینده اهمیت دارد؟ فهم زمانه این است که در چهار سال آینده عقب نمانید. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: یکی از خواهش‌های من این است که نامزدها در جلساتی که دارند جدا از بحث‌هایی در خصوص اینکه چه کسی و در کدام فهرست هستند، به این سوال نیز جواب دهند که فرد، فهرست و مجموعه چه اولویت‌هایی برای چهار سال آینده دارد، چه مساله‌هایی را در نظر دارد و می‌خواهند چه مسیری را دنبال کنند؟ این انتخاب را امتداد می‌دهد. اینجاست که هر مسجد، مدرسه، دانشگاه و دانشکده باید محلی باشد که این موارد آزمون شود، چه قبل و چه بعد از انتخابات. 

جلیلی با اشاره به اینکه مردم موفقیت‌های بزرگی را در این ۴۵ سال با انتخاب خود رقم زدند، اظهار کرد: این موفقیت‌ها می‌تواند با حضور آگاهانه آحاد مردم در صحنه امتداد پیدا کند. در اینجا باید شخصیت‌های ارزشمندی در حد توان خود پای کار بیایند و این وظیفه را انجام دهند. برخی افراد دلسوز انقلاب فکر می‌کنند فقط باید رای دهند، اما این کافی نیست، بلکه باید برای دعوت از سایرین هم فعال شوند و وسع خود را به کار بگیرند. باید بررسی کنند افراد برای انتخابات می‌آیند یا نه اگر نمی‌آیند باید چه اقدامی انجام داد و چگونه می‌توان فضای انتخاباتی را از مسائل زرد دور کرد. 

وی تاکید کرد: تنها جنگ، ترور و تحریم در برابر ملت ما قرار نگرفت، بلکه حجم بسیار زیادی فشارهای سیاسی و روانی نیز بود  اما چرا ملت ما گول نخورد، اغوا نشد و ایستاد؟ چرا این موفقیت روز به روز بیشتر شد؟ به دلیل حرکت‌های بزرگ روشنگرانه است. اینکه مقام معظم رهبری بر جهاد تبیین تاکید می‌کنند به همین دلیل است. 

انقلاب اسلامی برای رسیدن به اهداف نیازمند فهم صحیح زمانه است

انتهای پیام
captcha