عهدنامه امضا کرده بودیم که تا پای جان در جبهه بمانیم
کد خبر: 4199867
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹

عهدنامه امضا کرده بودیم که تا پای جان در جبهه بمانیم

جانباز جنگ تحمیلی در همدان اظهار کرد: در حال حاضر ۳۸ سال از جانبازی‌ام می‌گذرد و هر سال در سال‌روز جانباز خود جشن می‌گیرم. عهدنامه امضا کرده بودیم که تا پای جان در جبهه بمانیم به همین دلیل بعد از جانبازی دوباره به جبهه رفتم.

دیدار جهادگران جهاد دانشگاهی همدان با جانبازبه گزارش ایکنا از همدان، فارسی قائم مقام جهاد دانشگاهی کشور به همراه رئیس جهاد دانشگاهی همدان و تعدادی از پرسنل این مجموعه، امروز ۲۵ بهمن‌ماه همزمان با سالروز ولادت حضرت ابوالفضل عباس(ع) و روز جانباز با خانواده جانباز محمد حسین توکلی دیدار کرد.

این جانباز دفاع مقدس با بیان اینکه بنده خود را جانباز نمی‌دانم، گفت: در حال حاضر خیلی از جانبازان در آسایشگاه قطع نخاع هستند و با سختی و مشقت نزدیک به ۴۰ سال زندگی می‌کنند.

توکلی اظهار کرد: سال ۵۷ که انقلاب شد به همراه برادرم در انقلاب فعالیت داشتیم و به ارتش ۲۰ میلیونی پیوستم و شروع به آموزش نظامی کردیم.

وی افزود: وقتی جنگ شد علاقه‌مند به حضور در جبهه بودم و با وجود اینکه ۱۶ ساله بودم آمادگی کافی برای حضور در جبهه داشتم اما به دلیل پایین بودن سن اجازه نمی‌دادند.

توکلی با اشاره به پایین بودن سن و اجازه نداشتن برای حضور در جبهه، یادآور شد: با پوشیدن کفش پاشنه بلند و با کشیدن ریش و سبیل با زغال به دنبال این بودم که بتوانم به جبهه بروم اما متأسفانه موافقت نکردند که در نهایت به برادر بزرگتر خودم متوسل شدم.

وی بیان کرد: سال ۶۰ به همراه سردار همدانی به منطقه غرب کشور اعزام شدم. ۶۰ ماه در جبهه ماندم و هر بار در عملیات مجروح می‌شدم اما از در بیمارستان فرار می‌کردم و به جبهه برمی‌گشتم، در آخرین مرحله در عملیات کربلای ۵ در سال ۶۵ به درجه جانبازی قطع نخاعی نائل شدم.

این جانباز جنگ تحمیلی اظهار کرد: در حال حاضر ۳۸ سال از جانبازی می‌گذرد و هر سال در سال‌روز جانباز خود جشن می‌گیرم. عهدنامه امضا کرده بودیم که تا پای جان در جبهه بمانیم به همین دلیل بعد از جانبازی دوباره به جبهه رفتم.

توکلی با اشاره به مجروحیت خود در عملیات کربلای ۵، گفت: قبلاً حسی درباره قطع نخاعی نداشتم اما بعد از انتقال به بیمارستان پزشک معالج به من گفت که قطع نخاع شدم.

وی با بیان اینکه شهادت لیاقت می‌خواهد و هرکسی لایق شهادت نیست، تأکید کرد: راضی هستم چون خودمان خواستیم حاضر بودیم جان خود را بدهیم تا امام نفس بکشد اما شهادت نصیب بنده نشد.

وی در پایان گفت: جانبازی خیلی سخت است چراکه هر لحظه شیطان در کمین است امیدوارم بعد از جانبازی بتوانیم این رسالت را به پایان برسانیم و امام و مردم از ما راضی باشند.

انتهای پیام
captcha