دانشگاه‌ها در راستای ترویج مهارت‌های زندگی تلاش کنند
کد خبر: 4199791
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
معاون دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور:

دانشگاه‌ها در راستای ترویج مهارت‌های زندگی تلاش کنند

محمدرضا جلیلی با بیان اینکه دانشگاه باید تحقیقات دانشگاهی را به حل مشکلات مردم گره بزند، اظهار کرد: دانشگاه‌ها باید در کنار مباحث علمی به بحث مهارت‌های زندگی نیز ورود پیدا کرده و در راستای ترویج مهارت‌های زندگی تلاش کنند.

محمدرضا جلیلی، معاون فرهنگی ـ دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشوربه گزارش ایکنا از لرستان، محمدرضا جلیلی، معاون فرهنگی ـ دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور، ۲۴ بهمن‌ماه در آیین اختتامیه پنجمین جشنواره رویش که به میزبانی دانشگاه فنی و حرفه‌ای لرستان برگزار شد، با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران بزرگ‌ترین انقلاب مردمی در تاریخ معاصر است، گفت: هیچ انقلابی در دنیا ماندگار نخواهد ماند مگر آنکه پشتوانه مردمی داشته باشد و انقلاب اسلامی ایران از پشتوانه مردمی برخوردار است.

وی با بیان اینکه ما ابرقدرت‌هایی که متکی بر ظلم باشند ماندگار نخواهند بود کمااینکه ما شاهد فروپاشی ابرقدرت شرق یعنی شوروی بودیم و ابرقدرتی مثل آمریکا نیز در آینده به سرنوشت بلوک شرق گرفتار می‎شود، افزود: انقلاب اسلامی ایران موفق شد نظام دو قطبی شرق و غرب که بر جهان تسلط پیدا کرده بود را متزلزل کند.

جلیلی به وجود 700 پایگاه نظامی آمریکا در کشورهای جهان اشاره کرد و ادامه داد: این پایگاه‌ها از روی اجبار در این کشورها ایجاد شده و ملت‌ها رضایتی از وجود این پایگاه‌های آمریکایی در کشورهایشان ندارند.

معاون فرهنگی ـ دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه تلاش جمهوری اسلامی بر اخراج آمریکا از غرب آسیاست، افزود: البته این اخراج تنها محدود به اخراج نظامی نیست آمریکا باید از نظر فرهنگی و اقتصادی نیز از منطقه غرب آسیا اخراج شود.

وی اضافه کرد: نمی‌توانیم بگوییم آمریکا را از غرب آسیا اخراج کردیم و پایگاه‌های نظامی او در منطقه برچیده شده، اما شاهد باشیم سبک زندگی ما غربی باشد و وابستگی به کالاها و محصولات غربی داشته باشیم.

جلیلی با اشاره به قدمت تاریخی تمدن اسلامی و ایرانی و اینکه این تمدن حتی قدیمی‎تر از تمدن هند و چین است، اظهار کرد: ایران اسلامی همواره کانون و مهد هنر، ادبیات، دین، مذهب، فرهنگ و حتی صنعت بوده و حتی فلسفه غرب نیز متأثر از فلسفه اسلام است و در ادبیات، سبک زندگی، نجوم و سایر مباحث نیز ایران پیش‌رو بوده و تمدن اسلام و ایران بر همه تمدن‌ها غلبه دارد، چراکه شعارهای اسلام که عدالت‌خواهی، معنویت و... است ماندگار است.

دانشگاه‌ها نقش مرجعیت داشته باشند

معاون فرهنگی ـ دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فرهنگی بود، به نقش دانشگاه‌ها در برهه‌ها و صحنه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: امروز هم دانشگاه‌های ما باید نقش مرجعیت داشته باشند، این در حالی است که دانشجویان و اساتید به‌عنوان افسران و فرماندهان جنگ نرم در مقابله با دشمنان یک رسالت مهم و سنگین دارند.

وی با تأکید بر لزوم توجه به تربیت اجتماعی در دانشگاه‌ها و اینکه فعالیت دانشگاه نباید تنها منحصر و محدود به علم‌آموزی شود، اضافه کرد: جشنواره «رویش» یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های وزارت علوم است که اول تا سوم اسفندماه امسال در یزد شاهد برگزاری آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره ملی رویش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به میزبانی استان یزد خواهیم بود.

جلیلی استفاده از ظرفیت جوانان به ویژه قشر دانشجو را یک ضرورت دانست و ادامه داد: در جریان پیروزی انقلاب، در دفاع مقدس، در سازندگی، علم و پیشرفت چون به جوانان تکیه کردیم، موفق بودیم و امروز نیز لازم است برای قدم نهادن در مسیر پیشرفت و آبادانی کشور باز هم بر جوانان تکیه کنیم چراکه جوانان سرمایه‌های کشور هستند.

وی سرمایه‌گذاری در بخش فرهنگ را یک اقدام مهم دانست و با بیان اینکه دانشگاه باید تحقیقات دانشگاهی را به حل مشکلات مردم گره بزند، اظهار کرد: ضرورت دارد جامعه دانشگاهی با رویکرد مسئله‌محور در مسائل معیشتی، فرهنگی و اجتماعی ورود و نسبت به آسیب‎هایی که در این زمینه وجود دارد راهکار ارائه دهد.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید در کنار مباحث علمی به بحث مهارت‌های زندگی نیز ورود پیدا کرده و در راستای ترویج مهارت‌های زندگی تلاش کنند، به فعالیت کانون‌هایی از جمله حجاب و عفاف، مهدویت، دفاع مقدس، ایثار و شهادت، قرآن و عترت در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای با وجود اینکه سرانه فرهنگی کمتری نسبت به سایر دانشگاه‌ها دارد، اما در بحث فعالیت‌های فرهنگی موفق عمل کرده و دستاوردهای خوبی در عرصه‌های فرهنگی، هنری و قرآنی داشته است، به‌طوری‌‎ که ۲۲ کانون در مرحله دانشگاهی دانشگاه فنی و حرفه‌ای موفق به کسب مقام‌های اول، دوم، سوم و شایسته تقدیر شدند و از بین آثار داوری شده‌، ۳۳ اثر در سامانه یازدهمین جشنواره ملی «رویش» وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ثبت شده است.

انتهای پیام
captcha