انقلاب اسلامی بیشترین شباهت را با بعثت پیامبر(ص) دارد
کد خبر: 4198810
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۳
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

انقلاب اسلامی بیشترین شباهت را با بعثت پیامبر(ص) دارد

کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث گفت: انقلاب اسلامی ایران درواقع انقلاب و بعثتی فرهنگی و دینی بود که بیشترین شباهت را با بعثت پیامبر خدا(ص) دارد تا توحید را در جامعه حاکم کند.

سیدعبدالرضا تولیت کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیثبه‌مناسبت مبعث رسول اکرم(ص)، خبرنگار ایکنا از اصفهان در گفت‌وگو با سیدعبدالرضا تولیت، کارشناس قرآنی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کاشان به موضوعاتی چون میلاد قرآن، اهداف بعثت پیامبر(ص) و بررسی حرکت امام خمینی(ره) در امتداد بعثت نبوی پرداخت. در بخش دوم این گفت‌وگو به تبیین ویژگی‌های شخصیتی رسول خدا(ص) و ارتباط 40 سالگی پیامبر(ص) با آغاز بعثت می‌پردازیم.


بیشتر بخوانید:


ایکنا ـ ویژگی‌های شخصیتی پیامبر(ص) را تبیین کنید. 

آیه ١۵٧ سوره اعراف می‌فرماید: «الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ يُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّباتِ وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبائِثَ وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتِي كانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛ رحمت الهى شامل كسانى است كه علاوه بر ايمان، زكات و تقوا، از رسول و پيامبر درس‌نخوانده‌ای پيروى مى‌كنند كه نام و نشانه‌هاى او را نزد خويش در تورات و انجيل نوشته می‌یابند. پيامبرى كه آنان را به نيكى فرمان مى‌دهد و از زشتى باز می‌دارد و آنچه را پاكيزه و پسنديده است، برايشان حلال مى‌كند و پليدی‌ها را بر ايشان حرام مى‌كند و از آنان بار گران تكاليف سخت و بندهايى را كه بر آنان بوده، برمی‌دارد و آزادشان می‌کند. پس آنان كه به او ايمان آورده و او را گرامى داشته و يارى كنند و از قرآن، نورى كه همراه او نازل شده است، پيروى كنند، آنان همان رستگارانند.»

نکته نخست اینکه ١٠ ویژگی رسول خدا(ص) طبق این آیه عبارت است از رسول، نبی، امی (سند کتبی رسول، نبی و امی در تورات و انجیل وجود دارد‌: «الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِيلِ»)، امر به معروف و نهى از منكر در رأس برنامه‌هاى بعثت پيامبران است: «يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ»، چیزهای پاک را حلال و چیزهای ناپاک را حرام کرد: «وَ يُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّباتِ وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبائِثَ» و عادات و رسوم جاهلیت را از دست و پای بشریت آزاد کرد: «وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتِي كانَتْ عَلَيْهِمْ».

نکته دوم، کسانی که رستگاری می‌خواهند، باید چهار اقدام انجام دهند؛ اولاً به این پیامبر ایمان بیاورند: «فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ»، دوم اینکه او را کمک کنند‌: «وَ عَزَّرُوهُ» و سوم او را یاری دهند: «وَ نَصَرُوهُ» و چهارم از دستورات کتابی که برایشان آورده است، تبعیت کنند: «وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ».

ایکنا ـ به نظر شما ارتباط ۴۰ سالگی پیامبر(ص) با آغاز بعثت چیست؟  

شايد بتوان گفت که پيامبر اسلام(ص) از دوره كودکی با خداوند ارتباط داشت و خداوند به او الهام می‌كرد، ولی در ۴۰ سالگی وظيفه پيدا كرد تا پيام الهی را تبليغ كند و به مقام رسالت نائل شد. انتخاب ۴۰ سالگی برای تبليغ حضرت، با فرهنگ عرب‌های آن زمان هماهنگ است كه كمتر از ۴۰ سال را خام و ناپخته می‌پنداشتند. 

واقعيت امر آن است كه نمی‌توان دلیل خاصی برای مبعوث شدن پيامبر(ص) در ۴۰ سالگی بيان كرد، زيرا معيار و ضابطه‌ای در اين زمينه بيان نشده است. از اين‌رو برخی از پيامبران مانند حضرت عيسی(ع) و برخی از ائمه مانند امام جواد(ع)، امام هادی(ع) و امام زمان(عج) در كودکی به امامت رسيدند، همان‌گونه كه برخی از پيامبران مانند حضرت نوح(ع) در کهنسالی مبعوث شدند.

اصولاً بعثت پيامبران براساس شرايط و نيازهای زمان و مصالحی كه وجود داشته، صورت گرفته است. خداوند با اشراف به وجود یک‌سری مصالح، آگاهی از انسان و جوامع بشری و دانش نسبت به شرايط زمان، پيامبران خود را مبعوث می‌کند. آن شرايط و مصالح برای انسان‌ها بيان نشده است. پيامبر اسلام(ص) نيز براساس شرايط و مصالحی كه وجود داشته، در ۴۰ سالگی مبعوث شده است.

ایکنا ـ با توجه به تقارن مبعث با ایام‌الله دهه فجر، درباره نقش قرآن در انقلاب اسلامی توضیح دهید. 

انقلاب اسلامی ایران بر خلاف انقلاب کبیر فرانسه که سیاسی و با هدف آزادی یا انقلاب روسیه که اقتصادی و با شعار عدالت اجتماعی بود، درواقع انقلاب و بعثتی فرهنگی و دینی به‌شمار می‌رود که بیشترین شباهت را با بعثت پیامبر خدا(ص) دارد تا توحید را در جامعه حاکم کند. به همین دلیل، امام راحل بارها فرمود: «اسلام و قرآن ما را پیروز کرد.»

زهراسادات محمدی

انتهای پیام
captcha