زوایای ناگفته زندگی حضرت ام‌البنین(س) معرفی شود
کد خبر: 4189976
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸
رئیس شورای هیئت‌های مذهبی لرستان:

زوایای ناگفته زندگی حضرت ام‌البنین(س) معرفی شود

حجت‌الاسلام روح‌الدین دریکوند خواستار توجه ویژه مبلغان، پژوهشگران، هنرمندان، سخنوران و اهل قلم به معرفی و تبیین ابعاد و زوایای ناگفته زندگی حضرت ام‌البنین(س) شد و اظهار کرد: حضرت ام‌البنین(ع) امام‌شناس و مدافع ولایت بود و در واقعه کربلا فرزندانش را فدای امام حسین(ع) کرد.

حجت‌الاسلام روح‌الدین دریکوند، رئیس شورای هیئت‌های مذهبی لرستانحجت‌الاسلام روح‌الدین دریکوند، رئیس شورای هیئت‌های مذهبی لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با تسلیت به مناسبت سالروز شهادت حضرت ام‌البنین(ع)، گفت: ششم دی‌ماه مصادف با 13 جمادی الثانی سالروز وفات حضرت ام‌البنین(س) است، مادری که با تربیت چهار فرزند از جمله حضرت ابواالفضل(ع) به دین خدا و مکتب نبوی خدمت کرد.

وی افزود: از ویژگی‌های حضرت ام‌البنین(س) می‎توان به ایمان و تقوای محکم و استوار ایشان اشاره کرد، تا جایی که با از دست دادن فرزندان سست نشد.

دریکوند با بیان اینکه حضرت ام‌البنین(ع) امام‌شناس بود و فرزندانش را فدای امام حسین(ع) کرد، ادامه داد: اخلاق نیکو با همسر و فرزندان از ویژگی‌های این بانوی بزرگوار اسلام است که امید است زنان، دختران و مادران ما نیز این ویژگی‌ها را از حضرت ام‌البنین یاد بگیرند.

این کارشناس مذهبی فصاحت و بلاغت را یکی از ویژگی‌های حضرت ام‌البنین ذکر کرد و اضافه کرد: از جمله اشعار جاودانه وی که مورد تجلیل و تحسین بزرگان ادب قرار گرفته است شعر جانسوز وی پس از شهادت پسرش حضرت ابوالفضل(ع) بود که فرمود: «مرا ام‌البنین نخوانید که به یاد شیران دلاور می‌افکنیدم /  مرا فرزندانی بود که به نام آن‌ها خوانده می‌شدم ولی امروز فرزندی ندارم / چهار فرزند داشتم همچون بازهای شکاری و همگی به شهادت رسیدند».

دریکوند با بیان اینکه از دیگر ویژگی‌های مهم حضرت ام‌البنین(س) می‎توان به توجه ایشان به زمان و مسائل مربوط به آن اشاره کرد، گفت: حضرت ام‌البنین(س) پس از واقعه عاشورا، از مرثیه‏‌خوانی و نوحه‌‏سرایی استفاده کرد تا ندای مظلومیت کربلاییان را به گوش نسل‏‌های آینده برساند.

وی ادامه داد: ایشان هر روز به همراه عبیدالله پسر حضرت عباس(ع)‏ که همراه مادرش در کربلا حضور داشت و سند زنده‌‏ای برای بیان وقایع عاشورا بود، به بقیع می‌‏رفت و نوحه می‌‏خواند  و شور و غوغایی به ‌پا می‌کرد. مردم مدینه اطراف او گرد می‌آمدند و با او هم ناله می‌شدند تا جایی که حتی مروان بن حکم حاکم وقت مدینه نیز در میان ایشان بود و گریه می‌کرد.

ام‌البنین(س) یکی از چهره‌های مؤثر در دفاع از حریم عاشورا بود

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی لرستان با بیان اینکه حضرت ام‌البنین(ع) چهار فرزند پسر به نام‌های «عباس»، «عبدالله»، «جعفر» و «عثمان» داشت و به این خاطر او را «ام‌البنین» یعنی «مادر پسران» می‌خواندند.، افزود: فرزندان ام‌البنین همگی در کربلا به شهادت رسیدند و نسل ایشان از طریق عُبیداللّه‏ فرزند حضرت ابوالفضل(ع) ادامه یافت.

دریکوند با بیان اینکه ام‌البنین یکی از چهره‌های مؤثر در دفاع از حریم عاشورا بود به ولایتمداری حضرت ام‌البنین(س) اشاره کرد و گفت: ایشان زنی شجاع، صبور و ولایتمدار بود که شواهد تاریخی این سه ویژگی ممتاز ایشان را ثابت می‌کند کمااینکه ایشان ارادت ویژه‌ای برای امام علی(ع) که بعد از نبی مکرم اسلام ولی و حجت خدا بر روی زمین بودند، قائل بود.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه حضرت ام‌البنین بر شهادت هر چهار فرزندش که در کربلا به شهادت رسیدند صبوری از خود نشان داد اما وقتی خبر شهادت امام حسین(ع) را شنید به مویه و زاری پرداخت و این بیانگر ولایت‌مداری این بانو بود، گفت: وفاداری، مهربانی، سخنوری، علم و دانش، توجه به خدا، تربیت فرزندانی شجاع، ولایتمدار، با تقوا و وفادار باعث شد که حضرت ام‌البنین(س) به عنوان یک بانوی شاخص و الگو معرفی شود.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی لرستان خواستار توجه ویژه مبلغان، پژوهشگران، هنرمندان، سخنوران و اهل قلم به ابعاد و زوایای ناگفته زندگی حضرت ام البنین(س) شد و اظهار کرد: زین‌الدین عاملی، شهید ثانی درباره حضرت ام‌البنین می‌گوید: «ام البنین از بانوان با معرفت و پر فضیلت بود. نسبت به خاندان نبوت، محبت و دلبستگی خالص و شدید داشت و خود را وقف خدمت به آنها کرده بود. خاندان نبوت نیز برای او جایگاه والایی قائل بودند و به او احترام ویژه می‌گذاشتند».

وی با بیان اینکه حضرت ام‌البنین(س) هم از طرف پدری و هم از طرف مادری از اجداد پیامبر(ص) و امام علی(ع) بود، اظهار کرد: حضرت ام‌البنین برای فرزندان فاطمه(س) مادری مهربان و فداکار بود و آن‌قدر مراعات حال فرزندان زهرا(س) را می‎کرد که حتی برای تداعی نشدن خاطرات حضرت فاطمه(س) نام خود را از فاطمه به ام‌البنین تغییر داد.

انتهای پیام
captcha