نقش خبرگزاری ایکنا در تقویت جریان‌سازی قرآنی کشور
کد خبر: 4181136
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۳
سیدعلی سرابی تبیین کرد

نقش خبرگزاری ایکنا در تقویت جریان‌سازی قرآنی کشور

عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: خبرگزاری ایکنا توانسته به تقویت جریان‌سازی قرآنی کشور کمک و اعتماد فعالان قرآنی در عرصه‌های مختلف را جلب کند.

سیدعلی سرابی عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنیسیدعلی سرابی، عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، به مناسبت 20 آبان ماه و سالروز تأسیس ایکنا، ضمن تبریک به دست‌اندرکاران این خبرگزاری قرآنی، اظهار کرد: یاد می‌کنم از بزرگانی همچون آقایان مقدسی و رحیم خاکی که در شکل‌گیری این مجموعه فاخر مؤثر بودند و همچنین مدیران ادوار مختلف سازمان فعالیت‌های قرآنی و ایکنا، به‌ویژه حجت‌الاسلام والمسلمین شهید تقوی که در حمله ناجوانمردانه عوامل داعش به مجلس شورای اسلامی به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: از خداوند اجر و مزد شایسته‌ای برای مدیران و خبرنگارانی که در عرصه ترویج فرهنگ و معارف قرآنی با رویکرد خبری و اطلاع‌رسانی زحمت می‌کشند، مسئلت دارم. تأثیرگذاری و شایسته بودن چنین عمل خیری بر کسی پوشیده نیست. در کشور، بعد از انقلاب اسلامی در حوزه فعالیت‌های قرآنی، چه در توسعه و ترویج آن، چه در عرصه‌های اطلاع‌رسانی، گزارشگری و تبیین جریان قرآنی خلأ جدی وجود داشت، هرچند مسئولان ذی ربط کشور، به‌ویژه بخش مردمی، در این عرصه بسیار فعال بود.

سرابی بیان کرد: از ابزار و لوازم بارور شدن این حرکت‌ها و جریان‌ قرآنی و رشد کمی و کیفی آن، اطلاع‌رسانی به‌موقع، گزارشگری دقیق و خوب و ایجاد ارتباط بین بخش‌های مختلف قرآنی است. خبرگزاری قرآنی به عنوان اولین خبرگزاری در عرصه فعالیت‌های قرآنی در کشور و بلکه در سطح جهان اسلام، این نقش را به خوبی ایفا کرده است و نیز در این جهت پیشگام و در دوره‌ای که بیش از 20 سال از آن می‌‎گذرد، به‌خوبی عمل کرده و توانسته است در این عرصه به تقویت جریان قرآنی کشور کمک و اعتماد فعالان قرآنی در عرصه‌های مختلف را جلب کند.

عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه عرصه خبر و گزارشگری، عرصه پیچیده‌ای در جهان است، تصریح کرد: امروز رسانه‌ها اولین خاکریز و گروه فعال در تبادلات فرهنگی هستند. در این عرصه ایجاد اعتماد و جذب مخاطب حرف اول را می‌زند، اگر یک خبرگزاری نتواند اعتماد مخاطبان بیشتر را جلب کند، نمی‌تواند نقش مؤثری داشته باشد.

انجام کار تخصصی؛ نخستین مزیت خبرگزاری ایکنا

وی افزود: ایکنا چند ویژگی را در کنار هم جمع کرد و حداقل در میان مخاطبان خودشان که قشر فرهنگی و به طور خاص و تخصصی فعالان عرصه‌‎های قرآنی هستند، توانست اعتماد این‌گونه مخاطبان را تا حد زیادی جلب کند. چند مؤلفه تأثیرگذار در این موضوع مؤثر بودند؛ نخست انجام کار تخصصی و بهره‌گیری از افراد متخصص در این عرصه بسیار اهمیت دارد. مدیریت عالی، مدیران میانی، خبرنگاران اگر با موضوعی که در آن فعالیت می‌کنند، آشنا نباشند، نمی‌توانند اعتماد مخاطبان را جلب کنند.

سرابی با اشاره به حضور و تلاش‌های رحیم خاکی، استاد قرائت قرآن در تأسیس ایکنا، اظهار کرد: این حضور تخصصی در جلب اعتماد اهالی قرآن و قرآن‌دوستان مؤثر واقع شد، زیرا ایشان جریانات قرآنی را در عرصه حفظ و تلاوت قرآن می‌شناخت و به صورت تخصصی به این حوزه ورود یافت و جذب نیروها در ایکنا با همین رویکرد صورت گرفت. به تدریج این شرایط تخصصی بهتر شد و در سیر رشد و ارتقای فعالیت‌های ایکنا متوجه خواهیم شد که روز به روز مدیریت کار از صدر تا ذیل تخصصی‌تر شده و ورود تخصصی و با اطلاع بیشتر نسبت به ظرافت‌های کار، صورت گرفته است.

بی‌طرفی و قضاوت منصفانه در عرصه اطلاع‌رسانی

عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به حضور جریانات مختلف و بعضاً مخالف در این عرصه، تصریح کرد: به‌طور طبیعی، اختلاف نظرات کارشناسی و مدیریتی متفاوت در عرصه جریانات قرآنی کشور نیز وجود دارد و خبرگزاری ایکنا با اتخاذ سیاست بی‌طرفی در اطلاع‌رسانی از یک سو و قضاوت منصفانه از سوی دیگر توانسته است تا حد زیادی اعتماد مخاطبان خود را در امر اطلاع‌ خبری منصفانه و غیرجانبدارانه جلب کند.

وی با اشاره به اینکه ایکنا از یک دهه قبل وارد عرصه توسعه مخاطبان خارج ایران شده است و به 21 زبان اقدام به تولید و گزارشگری خبر می‌کند، افزود: اگرچه کار بسیار پیچیده و سختی است که امکانات، هزینه و بودجه قابل توجهی را می‌طلبد و به هر حال، شرایط اقتصادی نیز در شرایط مطلوبی قرار ندارد. بنابراین یکی از عرصه‌های پیشنهادی پیش روی ایکنا، حضور فعال و اثرگذار این خبرگزاری در عرصه بین‌المللی است. توسعه ارتباطات بین‌الملل و بخش‌ها، به زبان‌های پرمخاطب جهانی، در این راستا ضروری است.

سرابی توسعه موضوعی بر محور قرآن را به عنوان پیشنهادی دیگر، پیش روی این خبرگزاری دانست و بیان کرد: کشور ما در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی در عرصه سیاسی و فرهنگی یک کشور فعال و بازیگر اصلی محسوب می‌شود و مبنای بازیگری و نقش‌آفرینی ما چه در حوزه سیاسی و چه در حوزه فرهنگی، قرآن است. لذا نیازمند آن هستیم که موضع‌گیری‌ها و رویکردهای ما در حوزه ملی و بین‌المللی، تبیین قرآنی شود. 

عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اغتشاشات سال گذشته، اظهار کرد: در آنجا یکی از موضوعات اجتماعی که حجاب بانوان بود، به چالش کشیده شد. با نگاه به این موضوع از منظر فرهنگی و قرآنی به نظر می‌رسد که خبرگزاری قرآنی ایکنا در این عرصه نقش فعال ایفا کند و به تبیین مبانی قرآنی این موضوع بپردازد. اگرچه کشور ما در عرصه بین‌المللی نقش فعال و اثرگذار دارد، اما نباید از مسائل داخلی و جوانان کشورمان غافل شویم.

وی ادامه داد: به هر حال بخشی از اتفاقات سال گذشته، ریشه در عدم اطلاعات دقیق در میان نوجوانان و جوانان داشته است. باید مراکز و کانون‌‎هایی برای تبیین این مباحث با برگزاری نشست‌های تخصصی، میزگردها و تبادل نظرها، ایجاد کرسی‌های اندیشه‌ورزی وجود داشته باشد و ظرفیت عظیم دانشگاه‌ها در این حوزه متناسب با کارکرد این خبرگزاری، می‌تواند بسیار مورد توجه قرار گیرد.

سرابی درباره اهمیت کار و ضرورت، تصریح کرد: نظام ما بر پایه انقلاب اسلامی شکل گرفته و به فرموده بزرگان انقلاب، یک انقلاب فرهنگی است، فرهنگی منبعث از قرآن که ریشه در معارف و آموزه‌های قرآنی دارد. بنابراین انتظار بر این است که بیش‌ترین سرمایه‌گذاری از سوی نظام در ارتباط با ترویج فرهنگ و معارف قرآنی صرف شود. البته نباید از انصاف گذشت که تلاش نظام اسلامی در جهت فرهنگ قرآنی و پشتیبانی از فعالیت‌های قرآنی مثمرثمر بوده است، به‌ویژه در سه دهه اخیر، با نگاه متعالی مقام معظم رهبری نسبت به ترویج فرهنگ قرآنی بسیار قابل تقدیر و توجه است و قابل مقایسه با قبل انقلاب و حتی دهه‌های نخست انقلاب نیست.  

اطلاع‌رسانی؛ یکی از ارکان توسعه فعالیت‌های قرآنی

عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه این همه تلاش نسبت به جایگاه قرآن و نیاز معرفتی جامعه بسیار کم است، افزود: در رابطه با قرآن عقب‌ماندگی‌های بسیاری وجود دارد که نیازمند سرمایه‌گذاری‌های بسیار بیش از این دارد. چنانکه در سخنان مقام معظم رهبری در یک دهه گذشته، بر وجود 10 میلیون حافظ قرآن در کشور تأکید شد، این حوزه به عنوان یکی از عرصه‌‎های فرهنگ قرآنی است که برای تحقق آن، نیازمند سرمایه‌گذاری کلان در حوزه اطلاع‌رسانی، تشویق، کادر اجرایی و عملیاتی این پروژه در کشور هستیم، در حالی که منابع مالی و امکانات سخت‌افزاری که برای این  موضوع اختصاص داده می‌شود، با واقعیات قابل مقایسه نیست و اعتبارات لازم برای تحقق این هدف کمی، حتی یک درصد آنچه باید باشد، نیست.

وی با اشاره به گذشت فرصت 10 ساله در تحقق این هدف، بیان کرد: در کنار وجود مشکلات مدیریتی و عدم پشتیبانی مالی و تخصیص بودجه، توجه جدی‌ که باید به این امر، صورت نمی‌گیرد و حوزه اطلاع‌رسانی و خبر، به‌عنوان یکی از قطعات مهم پازل و ارکان توسعه فرهنگ قرآنی است که ایکنا در این حوزه نقش مهمی  ایفا می‌کند و حق، این است که این فعالیت گسترده و چشمگیر با این بودجه و اعتبارات معمول جهاددانشگاهی قابل تحقق نیست و اگر دوستان خبرگزاری با فعالیت جهادی فراتر از امکانات عمل کردند، اما واقعیت این است که برای رسیدن به ایده‌ال باید پشتیبانی جدی‌تری صورت گیرد.  

سرابی در پایان وعده الهی مبنی بر حمایت از فعالان قرآنی را مهم‌ترین منبع انگیزه‌ بخش مطرح کرد و گفت: در آیه 39 سوره «احزاب» آمده است: «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ حَسِيبًا؛ همان كسانى كه پيام‌هاى خدا را ابلاغ مى‌كنند و از او مى‌ترسند و از هيچ كس جز خدا بيم ندارند، خدا براى حسابرسى كفايت مى‌كند». این آیه منشور عملیاتی تمام کسانی است که در عرصه تبلیغ ارزش‌های دینی فعالیت می‌کند. همچنین در آیه 7 سوره «محمد»، خداوند می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، اگر خدا را يارى كنيد ياريتان مى‌كند و گامهايتان را استوار مى‌دارد» که در این آیه، خداوند قول نصرت و حمایت خود را به تمام کسانی که دین خدا را تبلیغ و ترویج می‌کنند که می‌تواند برای همه‌‎مان اعتماد آفرین باشد، می‌دهد، زیرا وعده الهی صدق است.  

انتهای پیام
captcha