دانشگاه‌ها وارد عرصه جهاد علمی شوند
کد خبر: 4174778
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۷

دانشگاه‌ها وارد عرصه جهاد علمی شوند

رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) با بیان اینکه در دانشگاه‌ها اگرچه کارهای خوبی انجام شده اما آمادگی برای رسیدن به قله بلندی که امامین انقلاب اسلامی ترسیم کرده‌اند وجود ندارد، گفت: دانشگاه‌ها باید متحول شوند. همچنین فرایندها باید بازسازی و درگیر جهاد علمی شویم.

سردار محمدرضا حسنی‌آهنگر رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع)به گزارش ایکنا از کرمان، سردار محمدرضا حسنی‌آهنگر، رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) امروز، ۲۰ مهرماه در نشست بررسی علمی و آموزشی دانشگاه‌ها در کرمان، به معرفی دانشگاه جامع امام حسین(ع) پرداخت و با بیان اینکه نگاه ما به مسائل مهم است، گفت: مسئله مهم، انقلاب اسلامی است که باید از آن پاسداری کنیم. به انقلاب اسلامی یا می‌توان نگاه سطحی داشت و از آن تنها به‌عنوان یک رویداد تاریخی نام برد و یا می‌توان با یک نگاه ژرف انقلاب اسلامی را یک جریان دانست.

وی با بیان اینکه آینده انقلاب اسلامی زمینه‌سازی ظهور است، افزود: جامعه‌ای که برای ظهور آماده می‌شود امیدوار است و یأس در آن جایی ندارد. چنین جامعه‌ای بی‌خیال نیست و صرفاً خود را محدود به دعا و ابراز محبت نمی‌دانند و ما حتماً باید مجاهدت داشته باشیم. دانشگاهیان باید جهاد علمی کنند و این نگاه کلان به انقلاب اسلامی است. در دانشگاه امام حسین(ع) نیز سعی کردیم با این نگاه کلان به انقلاب اسلامی و مکتب شهید سلیمانی حرکت کنیم.

سردار حسنی‌آهنگر در ادامه با اشاره به تأسیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) در سال ۱۳۶۳ از سوی سپاه، اظهار کرد: امروز این دانشگاه ۲۰ دانشکده و پژوهشکده دارد که در ذیل آن مراکز علم و فناوری وجود ارد. ۴۲۴ هیئت علمی، ۴۰۵ دانشجوی دکتری و ۴‌هزار و ۶۸ دانشجوری ارشد در دانشگاه امام حسین(ع) حضور دارند و ۳۵ رشته دکتری و ۱۴۷ رشته کارشناسی‌ارشد در این دانشگاه تدریس می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه تمرکز جدی دانشگاه امام حسین(ع) بر حل مسائل انقلاب اسلامی و سپاه است، افزود: در حال حاضر یک‌هزار و ۷۵۶ پروژه در حوزه‌های مختلف در دانشگاه جاری است. دانشگاه امام حسین(ع) یک فضای آموزشی، پژوهشی و تربیتی است و هدف اصلی دانشگاه بر تربیت دانشجویان است.

رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) تصریح کرد: مدیریت دانش و دانشگاه‌داری امروز تقلیدی است و همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند باید تحول شکل بگیرد اما باید به این سؤال پاسخ داد که چگونه عمل کنیم تا الگوی دانشگاه‌داری را داشته باشیم. قطار حرکت پیشرفت انقلاب اسلامی برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی امروز در یک نقطه عطف قرار گرفته و نقش و همت دانشگاهیان امروز مانند سوزن‌بانی است که می‌تواند مسیر ریل را تغییر دهد که این نقش مهم را نباید فراموش کرد.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی مسیر ریلی کامل نیست و نمی‌توانیم در این مسیر از تمدن غرب کمک بگیریم، اظهار کرد: تکمیل‌کننده این مسیر الگوی دانشگاه تراز انقلاب اسلامی است و ما باید مکتب دانشگاهی خود را داشته باشیم. به یک روش بومی برای طراحی و پیاده‌سازی الگوی دانشگاه تراز اسلامی نیاز داریم.

سردار حسنی‌آهنگر ادامه داد: در دانشگاه‌ها اگرچه کارهای خوبی انجام شده اما آمادگی امروز برای رسیدن به قله بلندی که امامین انقلاب اسلامی ترسیم کرده‌اند وجود ندارد لذا دانشگاه‌ها باید متحول شوند که در دانشگاه امام حسین(ع) برای حل این مسئله اقداماتی انجام شده است.

وی با بیان اینکه به یک مبانی دینی و منشور ولایت به عنوان پشتوانه فکری نیاز داشتیم، افزود: برای تشکیل دولت اسلامی در حال در جا زدن هستیم و برای تحقق این امر باید به دانشگاه تراز اسلامی برای حکمرانی برسیم که در این راستا سه مؤلفه تربیت انسان در تراز انقلاب، تولید فکر دانش و فناورهای نوظهور و نافع برای کسب مرجعیت و اقتدار علمی و طراحی و تدوین نظام‌های انقلابی بسیار مهم است.

سردار حسنی‌آهنگر در پایان با بیان اینکه مدیریت دانش و دانشگاه‌داری توسط نظام سلطه مانع مهمی برای تحول در دانشگاها است که باید برطرف شود، گفت: انقلاب اسلامی باید آینده را خودش کشف و ترسیم کند. آرمان بلند دانشگاه تراز انقلاب، زمینه‌سازی ظهور است و برای رسیدن به آرمان خود باید به مرجعیت علمی و اقتدار معنوی برسد. همچنین فرایندها باید بازسازی و درگیر جهاد علمی شویم.

انتهای پیام
captcha