وقف می‌تواند محوری برای وحدت باشد
کد خبر: 4173837
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲

وقف می‌تواند محوری برای وحدت باشد

مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف با اشاره به تقارن هفته وقف در سال جاری با هفته وحدت، گفت: وقف می‌تواند محوری برای وحدت باشد، چرا که به‌عنوان وجه مشترکی در جهان اسلام مطرح است.

مجتبی باقرزاده، مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه کشوربه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه مازندران، همایش متولیان موقوفات مازندران، پانزدهم مهرماه در ساری برگزار شد.

مجتبی باقرزاده، مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه در این همایش با اشاره به تقارن هفته وقف در سال جاری با هفته وحدت، گفت: وقف می‌تواند محوری برای وحدت باشد، چرا که به‌عنوان وجه مشترکی در جهان اسلام است.

وی با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری، افزود: وقف به‌عنوان یکی از بزرگترین آموزه‌های اسلام است، در حدیث مشهور نبوی به این تعریف شده که منافع هر چیزی که به مردم برسد وقف است که الان با پیشرفت تکنولوژی معانی مختلفی هم‌چون سهام برخی از شرکت‌ها، حقوق معنوی و غیره دارد.

باقرزاده وقف را پشتوانه مردمی در جهت رفع نیازهای جامعه دانست و تصریح کرد: وقف همیشگی بوده و زندگی با آیندگان است، در واقعه زیباترین تجلی ایثار و ماندگارترین صدقه جاریه از مردم برای مردم است.

مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف با بیان اینکه به فراخور نیازهای هر جامعه موقوفاتی اتفاق افتاده که ما میراث‌دار آن‌ها هستیم، پس موقوفات باید در نقش مشکلات امروز جامعه نقش‌آفرینی کنند، خاطرنشان کرد: اولین گام این است که خروجی وقف در همان وقوع ملک وقف مشاهده شود. اجرای امینانه نیت واقفین بزرگترین ترویج و تبلیغ وقف است.

وی از سیستم حمایت و نظارتی توسط اوقاف خبر داد و بیان کرد: ماهیت اداره موقوفات باید از سیستم سنتی خارج شود، الان باید از سیستم اجاره‌داری خارج شود‌.

باقرزاده اظهار کرد: سازمان اوقاف در جهت ارتقای بهره‌وری موقوفات ۱۵ شرکت دانش‌بنیان دارد و در حوزه دانش‌های نوین اقتصاد دریا، زنجیره‌های کشاورزی، پزشکی، درمانی، خیریه و غیره کار می‌کند.

وی تأکید کرد: متصدیان و متولیان وقف چند وظیفه مهم دارند، اولین وظیفه آنان حفظ اصل وقفیت، بعد ارتقای بهره‌وری و در نهایت اجرای امینانه نیت واقفین است. باتوجه به قانون کاداس املاک و بحث تثبیت اراضی به‌صورت حدنگار شده ما هم باید این بحث را دنبال کنیم، البته تفاهم نامه‌هایی در جهت رفع تثبیت مالکیت نیز امضا کردیم و تسهیل‌گری موانع انجام شد.

باقرزاده ادامه داد: قبل از انقلاب بسیاری موقوفات برای مدت خاصی طی قراردادهای مختلف در اختیار متولی قرار داده می‌شد اما پس از پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۸، کلیه اسناد اجاره باطل و تکلیف به‌روزرسانی انجام شد، ماده واحده قانون ابطال نیز مسیر را هموار کرد، تا جایی که در بحث تثبیت مالکیت که اقدامی پیشگیرانه از طرح دعوی مانع خاصی وجود ندارد.

مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف با اشاره به اینکه  در سال ۱۴۰۰ در تثبیت مالکیت موقوفات کشور ۸۹ هزار هکتار اراضی وقفی و در سال ۱۴۰۱، ۲۵۳ هزار هکتار از املاک و اراضی وقفی ثبت شد که با رشد ۱۸۳ درصدی همراه بود، افزود: در ۶ ماهه سال جاری ۱۰ هزار و ۷۰۰ سند مالکیت در کل کشور اخذ شده که با مساحت ۸۴ هزار هکتار تثبیت مالکیت در بانک اطلاعاتی کاداس سازمان ثبت اتفاق افتاد.

وی بیان کرد: قانون کاداس یک الزام قانونی است، کلیه اسناد قدیمی از نقل و انتقال خارج خواهد شد و هیچ سندی دیگر قابل پذیرش نیست، پس تثبیت مالکیت باید به‌صورت حدنگاری شود.

باقرزاده با اشاره به پاسخ مقام معظم رهبری به این سؤال که آیا پذیره اولیه موقوفات عواید موقوفه است یا خیر، خاطرنشان کرد: پذیره اولیه بخشی از عین وقف است که باید سرمایه‌گذاری شده و عواید آن اجرای نیت شود، ما به درخواست متقاضی، متصرف یا مستاجر نه بلکه باید مصلحت وقف را لحاظ کنیم، در این رابطه درباره پذیره‌ها اعلام آمادگی میکنیم تا صلاح وقف رعایت شود.

انتهای پیام
captcha