اولویت شهرداری شیراز در پروژه‌های فرهنگی خانواده محوری باشد
کد خبر: 4168056
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱

اولویت شهرداری شیراز در پروژه‌های فرهنگی خانواده محوری باشد

عضو شورای شهر شیراز در پایان با بیان اینکه اولویت اول شهرداری در ساخت مجتمع‌های فرهنگی، ورزشی و باغات باید خانواده محوری باشد، گفت: تمامی بسترهای این عرصه باید به‌گونه‌ای طراحی شود که خانواده‌ها بتوانند دور هم جمع شده و از آن بهره ببرند.

محمدرضا هاجری، عضو شورای اسلامی شهر شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، محمدرضا هاجری، رئیس کمیسیون فرهنگی، سومین حرم اهل‌بیت (ع) و گردشگری شورای اسلامی شهر شیراز بعدازظهر امروز، 19 شهریورماه در نطق پیش از دستور جلسه علنی این شورا گفت: گرچه در محرم و صفر که مذهب را بیمه کرده است، تازیانه‌های غم و اندوه و مصیبت را بر پیکرمان فرود می‌آورد، اما حلاوت و شیرینی ظرفیت بی‌مانند تمدن‌سازی این دوران به‌ویژه راهپیمایی و رزمایش عظیم 25 تا 30 میلیونی اربعین، روح ایمان و امید را در دل آزادگان جهان بارور و نهادینه کرده و دستاوردهای عظیمی را همچون یادگاری ماندگار و جاودان برجای گذاشته که جای شکرش باقی است.

وی با بیان اینکه شیراز، نیاز به چند دریاچه مصنوعی دارد تا شهر را زیبا و هوا و فضا را تلطیف کند، گفت: علی‌رغم کم‌آبی تهران، بیش از 10 دریاچه مصنوعی دارد که مردم در اطراف آن تفریح و تفرج می‌کنند، همچون دریاچه مصنوعی آزادی، ساعی، چیتگر، خلیج‌فارس، رازی، ملت، آزادگان، بعثت، باغ هنر، شهر، ارم، گَرَکانی، فشافویه آیا نیاز به چند دریاچه مصنوعی در چهار نقطه شیراز منطقی و عقلانی نیست؟ ذره‌ای همت می‌خواهد و همدلی دستگاه‌ها، وگرنه شدنی است.

هاجری در ادامه گفت: دریافت ارزش‌افزوده شیراز برای احیا و مرمت و بهسازی شهرستان از شکاف دره مانند خبر می‌دهد. باید پیگیری، حق شهر لحاظ و پرداخت شود. در حالی‌که متوسط دریافتی ارزش‌افزوده ماهیانه تهران 1800 میلیارد تومان، اصفهان 385 میلیارد تومان است. شیراز فقط 50 میلیارد تومان دریافت می‌کند. مسئولان ارشد استان و مجمع نمایندگان فارس به داد مرکز استان برسند. پیگیری کنند تا حق ارزش‌افزوده شهر عادلانه دریافت شود.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه سخنان خود با بیان اینکه افزایش سه نماینده مجلس به فارس و 21 نفره شدن مجمع نمایندگان فارس را به فال نیک می‌گیریم، افزود: شیراز به 5 نماینده، لار و مرودشت به 2 نماینده رسیده که می‌تواند در پیگیری، همراهی، همدلی و همگرایی بیشتر در راستای دفاع از منافع و مصلحت فارس مؤثر باشد. باید از این ظرفیت و فرصت در راستای منافع و مصلحت فارس در قله بهره برد تا به جایگاه واقعی خود برسد. اگر چه این افزایش نماینده، ممکن است به این دوره نرسد.

وی با بیان اینکه در جهان اعطای بیش از 90 درصد مجوز فعالیت برخی سمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد توسط مدیریت شهری و شهرداری‌ها صورت می‌گیرد، اما در ایران و شیراز صدور مجوز فعالیت در اختیار دیگر سازمان‌ها بوده، مدیر شهری کاملاً خلع‌ید شده است، گفت: لازم است شورا و شهرهایی در حوزه‌های مدیریت شهری، محیط‌زیست، آب، فضای سبز، پسماند، منابع طبیعی، آتش‌نشانی، خدمات شهری و... قادر به صدور مجوز فعالیت برای سمن‌ها باشد، سپردن آموزش فرهنگ شهروندی به شهرداری لازمه‌اش اختیارات لازم است که در این عرصه باید بخشی به‌صورت رسمی به شهرداری سپرده شود تا بتواند بیشتر و بهتر از ظرفیت مردمی در محلات و شهر بهره ببرد.

هاجری سفر ریاست جمهور به فارس و شیراز یک فرصت ناب دانست و تصریح کرد: باید مطالبات و توقعات بر حق در راستای منافع و مصلحت شهر مورد توجه ویژه قرار گیرد همچنین مطالبه بر حق اتصال فارس به دریا که رهاشده و انتقال آب خلیج‌فارس به فارس که همچنان فقط 12 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، قابل در خواست و مطالبه جدی است.

وی در ادامه گفت: از منطقه سیریک مابین میناب و جاسک می‌توانند آب برای اصفهان در نظر بگیرند، از پارسیان به فارس که کوتاه‌ترین فاصله را دارد، چرا عقب‌افتاده‌اند و پیشرفتی مشاهده نمی‌شود؟ ای‌کاش خط انتقال آب اصفهان از فارس می‌گذشت که ابتدا هم چنین بود تا فارس این‌گونه بی‌نصیب و عقب نمی‌ماند.

هاجری همچنین تصریح کرد: ساخت شهر دانشگاهی و شهر سلامت، ساخت پتروشیمی و پالایشگاه‌های مصوب، پالایشگاه بزرگ سروستان، راه‌آهن بوشهر - شیراز و شیراز - کرمان و احیای کامل کارخانجات مخابرات راه دور و آزمایش مرودشت می‌تواند به تحول گسترده اقتصادی تولید و ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان بینجامد. لازم است بدون فرصت‌سوزی با همدلی، همگرایی، همراهی و خرد جمعی فقط به منافع و مصلحت فارس متمرکز شویم و مطالبات بر حق فارس را در سفر ریاست‌جمهور با توجه‌ به منافع و مصلحت فارس باشد و سلایق شخصی و فردی در نظر نگیریم.

عضو شورای شهر شیراز در پایان با بیان اینکه اولویت اول شهرداری در ساخت مجتمع‌های فرهنگی، ورزشی و باغات باید خانواده محوری باشد، بیان کرد: تمامی بسترهای این عرصه باید به‌گونه‌ای طراحی شود که خانواده‌ها بتوانند دور هم جمع شده و از آن بهره ببرند. همچون بسترسازی در ارتفاعات و بام‌های شیراز و بوستان‌های جنگلی. نهاد خانواده زیر بنای زندگی جمعی است که باید به‌صورت ویژه دیده و تقویت شود. پیوست فرهنگی تمامی پروژه‌ای مدیریت شهری باید در همین راستا تهیه و ضمیمه طرح‌ها و برنامه‌ها شود.

انتهای پیام
captcha