زائران اربعین اخوت و محبت را به نمایش بگذارند
کد خبر: 4164176
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۲
نماینده ولی‌ فقیه در کشور عراق:

زائران اربعین اخوت و محبت را به نمایش بگذارند

آیت‌الله سیدمجتبی حسینی با بیان اینکه کیفیت تعامل زائران با یکدیگر از نکات حائز اهمیت در سفر اربعین است، گفت: زائران اباعبدالله الحسین(ع) در این سفر باید سمبل اخوت، محبت، گذشت، صبر و شکر باشند.

آیت‌الله سیدمجتبی حسینی نماینده ولی‌فقیه در کشور عراقآیت‌الله سیدمجتبی حسینی، نماینده ولی‌ فقیه در کشور عراق و عضو مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با بیان اینکه شهادت امام حسین(ع)، مبدأ حرکت حق علیه باطل، مظلومیت و حقانیت حق بوده است و انتهایی ندارد، اظهار کرد: در گذشته طلاب، روحانیون و جمع اندکی از مردم برای اربعین امام حسین(ع) به کربلا سفر می‌کردند. برخی مردم عراق، اگر به این پیاده‌روی می‌رفتند و مأموران صدام متوجه این قضیه می‌شدند، کارشان به اعدام می‌رسید و به همین دلیل با بهانه‌های مختلف این مسیر را ادامه می‌دادند.

وی گفت: بعد از انقلاب اسلامی، حرکتی ایجاد شد و عرض ارادت به امام حسین(ع) به یک مانور بزرگ جهانی تبدیل شد. مطلوب بودن کثرت جمعیت، به این علت است که رعب دشمن و قوت و عزت مسلمانان بیشتر می‌شود و در نهایت انس بیشتر آنها با یکدیگر را به‌دنبال دارد.

نماینده ولی‌ فقیه در کشور عراق با اشاره به اینکه اربعین یک انسجام بین‌المللی بین اندیشه‌ورزان مسلمان انقلابی است، اظهار کرد: در تعبیر «سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکمْ» که در زیارت عاشورا می‌خوانیم، مراد، امام حسین(ع) و یارانشان نیست. «سلم» و «حرب» دو مقوله عملی است. حب و محبت، امر قلبی است. ما باید اولیای خدا را دوست داشته باشیم و از دشمنان خداوند براعت بجوییم. در واقع ما در خط اولیای خداوند هستیم، از این خط دفاع می‌کنیم، آن را ترویج دهیم و با خط مقابل مبارزه می‌کنیم.

اربعین؛ انسجام بین‌المللی میان انديشه‌ورزان مسلمان

حسینی تصریح کرد: نظام آمریکا و برخی کشورهای غربی ضداسلام محارب با اسلام هستند و وقتی قرآن آتش می‌زنند، گویای این موضوع است. دشمنان قصد داشتند ریشه انقلاب و اسلام را تخریب کنند، ایران نیز یک کشور معمولی شود و دین تنها در خانه‌ها بماند. اما دین به یک نگرش جهانی تبدیل شد، نگرشی که تمام ابعاد زندگی انسان را تأمین می‌کند و دشمنان نمی‌خواهند دین دیده شود، چراکه این نگرش، نگرش عدالت، ضدجور و ضداستیلاست.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: خداوند در آیه 113 سوره «هود» می‌فرماید: «وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ؛ و شما مؤمنان هرگز نباید با ظالمان همدست و دوست و به آنها دلگرم باشید و گر نه آتش کیفر آنان در شما هم خواهد گرفت و در آن حال جز خدا هیچ دوستی نخواهید داشت و هرگز کسی یاری شما نخواهد کرد.» 

زائران اربعین اخوت و محبت را نمایش دهند

وی افزود: همچنین روایتی از امام حسین(ع) داریم که می‌فرماید: «اَلا تَرَوْنَ اَنَّ الْحَقَّ لايُعْمَلُ بِهِ، وَ اَنَّ الْباطِلَ لايُتَناهي عَنْهُ، لِيَرْغَبَ الْمُؤْمِنُ في لِقاءِ اللَّهِ مُحِقّاً؛ آيا نمی‌نگريد که به حق عمل نشده و از باطل روی گردانده نمی‌شود، شايسته است در اين محيط انسان به ديدار پروردگارش شور و عشق نشان دهد.»

اربعین؛ صف‌آرایی حق در برابر باطل

حسینی با بیان اینکه اربعین صف‌آرایی حق در برابر باطل و مقابله مظلوم و ظالم است، گفت: اربعین مقابله با کسانی است که نمی‌خواهند مردم آزاد و عزیز زندگی کنند و بر جهان سلطه داشته باشند. این دشمن از این صف‌آرایی وحشت دارد و نمی‌داند آن را چطور مهار کند، اما در میدان آمریکا برای اینکه خط امام حسین(ع) را زنده نگه داریم، راهپیمایی عظیم اربعین برپا می‌شود.

نماینده ولی‌ فقیه در کشور عراق ادامه داد: جمله‌ معروف امام حسین(ع) در روز عاشورا، «هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة؛ محال است تن به ذلت دهیم»، گویای این مسئله است. لذا اربعین یک مانور است و البته این مانور باید به گونه‌ای باشد که امنیت مردم تأمین شود. در این سال‌ها امنیت برقرار بود و  ارتش عراق و حشدالشعبی تلاش کردند در چند رده حفاظت و امنیت خوبی برای جلوگیری از تجاوز دشمن داشته باشند.

وی به توصیه‌های اخلاقی در مسیر پیاده‌روی اربعین، اشاره کرد و افزود: کیفیت تعامل با یکدیگر از نکات حائز اهمیت در سفر اربعین است. زائران باید سمبل اخوت، محبت، گذشت صبر و شکر باشند. در چهره مردمی که در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند، باید نشانی از صفا و صمیمیت و رضا از خداوند، به چشم بخورد. در این مسیر باید نشان دهیم که ملت ما دارای عفت و بلندی طبع هستند و بهتر است در حرکات ما، به این موارد توصیه شود.

حسینی در پایان اظهار کرد: نظرم این است، همان‌طور که قبل از حج جلسات مختلف برگزار می‌شود، برای اربعین نیز در سراسر کشور جلساتی در مساجد و مراکز مختلف برگزار شود و متخصصان این حوزه زائران را توجیه کنند که با آمادگی ذهنی بالاتری در این مسیر شرکت کنند.

انتهای پیام
captcha