شاخصه‌های حضرت ابوالفضل(ع) در منطق امام معصوم
کد خبر: 4158486
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۱
آیت‌الله علم‌الهدی تشریح کرد:

شاخصه‌های حضرت ابوالفضل(ع) در منطق امام معصوم

آیت‌الله علم‌الهدی در تبیین مقام شامخ حضرت ابوالفضل(ع) گفت: امام صادق(ع) می‌فرماید: «کانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِیٍّ نافِذَ البَصیرَةِ صُلبَ الإیمانِ جاهَدَ مَعَ أبی عَبدِاللّه و أبلی بَلاءً حَسَنا و مَضی شَهیدَاً» که از شاخصه‌های قمر بنی هاشم در منطق امام معصوم است.

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، امروز 5 مردادماه، همزمان با تاسوعای حسینی در رواق امام خمینی حرم مطهر رضوی در جمع عزاداران حسینی، اظهار کرد: در مورد قمر بنی هاشم ما هر چه بگوییم به اندازه فرمایش معصوم مؤثر نیست.

وی ادامه داد: معرفت‌شناسی ما نسبت به قمر بنی هاشم، به هیچ وجه قابل مقایسه با معرفت‌شناسی امام صادق(ع) نیست و امام صادق(ع)، مؤلفه‌هایی را به عنوان شاخصه عظمت قمر بنی هاشم معرفی می‌کنند. تصویری که ما از حضرت ابوالفضل داریم یک قیافه و قامت زیبا است، اما امام معصوم هیچ یک از این خصوصیات را شاخصه ابوالفضل‌شناسی قرار ندادند.

امام جمعه مشهد اظهار کرد: معرفت و مسئله معرفت‌شناسی ما بر حسب فرمایشات امام صادق(ع) با مؤلفه‌هایی همراه است که در واقع از نقطه‌های راهبردی در زندگانی اجتماعی ما است، لذا اگر دوستدار قمر بنی هاشم هستیم باید پیرو ابوالفضل(ع) باشیم و اگر می‌خواهیم ابوالفضلی زندگی کنیم باید شاخصه‌ها و مؤلفه‌هایی در ما به وجود آید.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: امام صادق(ع) سه شاخصه را برای حضرت ابوالفضل(ع) معرفی می‌کنند. ایشان می‌فرماید: «کانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِیٍّ نافِذَ البَصیرَةِ صُلبَ الإیمانِ جاهَدَ مَعَ أبی عَبدِاللّه ِ و أبلی بَلاءً حَسَنا و مَضی شَهیدَاً». که این مؤلفه‌ها از شاخصه‌های قمر بنی هاشم در منطق امام معصوم است.

امام جمعه مشهد در تبیین ویژگی‌های بارز حضرت ابوالفضل(ع) بیان کرد: ویژگی بارز ابوالفضل العباس(ع) یکی در وابستگی به مقام ولایت و امامت امام زمان خود و دیگری علم، دانش، فهم و بصیرت او بود، تا جایی که حتی دیانت او در خدمت ولایت‌مداری و وابستگی‌اش به امام زمانش قرار داشت و به همین خاطر، وقتی امام صادق(ع) بنای توصیف جایگاه والای قمر بنی‌هاشم را دارد، او را «نافِذَ البَصیرَه» می‌دانند، یعنی کسی که در بینش خود نسبت به امام زمانش رویه ارادی داشت.

وی با اشاره به ویژگی‌های بینش انفعالی و بینش ارادی افزود: به‌طورکلی، دو بینش وجود دارد؛ انفعالی و دیگری ارادی. بینش انفعالی همچون وضعیت فردی است که به میان جمعی رسیده و بدون هدف و به‌صورت تصادفی، با چند نفر وارد معاشرت می‌شود، اما بینش ارادی همچون وضعیت فردی است که به محفلی وارد شده و با شناخت قبلی، به دنبال فرد خاصی می‌گردد تا با او ارتباط برقرار کند.

امام جمعه مشهد گفت: این دو بینش می‌تواند در جبهه خیر و شر وجود داشته باشد و همان‌طور که در لشکر عمر سعد، عده‌ای با بینش انفعالی به کربلا آمده بودند تا از گذرگاه جنگ با حسین بن علی (ع) برای خود موقعیت، ثروت و قدرتی فراهم کنند، برخی افراد همچون عمر سعد هم با بینش ارادی به میدان آمده بودند و برای تحقق یک هدف خاص، حتی از ریختن خون پسر پیامبر (ص) هم باکی نداشتند. این وضع در اردوی سیدالشهدا (ع) هم برقرار بود و از میان جمعیت انبوهی که با اباعبدالله(ع) همراه شدند و تا کربلا هم آمدند، عده زیادی که بینش انفعالی داشتند، حضرت را تنها گذاشتند و تنها کسانی با حضرت باقی ماندند و به فوز شهادت در رکاب امام زمانشان نائل آمدند که صاحب بینش ارادی بودند.

وی اظهار کرد: با این حال، در میان شهدای کربلا تنها قمر بنی‌هاشم است که «نافِذ البَصیرَه» خوانده شده و جمعی از مفسران، این صفت را حتی از صفات حضرت سیدالشهدا (ع) دانسته‌اند که نشان می‌دهد شخصیت قمر بنی‌هاشم به حدی از تعالی نفسانی و روحانی رسیده بود که صفتی از وجود باکرامت یک معصوم به او اطلاق می‌شد. 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: ایمانی که در هیچ شرایطی خدشه‌دار نشود، نشانی از نافذ‌البصیره بودن است و این یعنی صلب الایمان بودن و در واقع باور محکم به معاد و توحید از این دو شاخصه نشئت می‌گیرد.  بر اساس فرمایش امام معصوم، حضرت ابوالفضل(ع) دارای بینش یعنی نافذالبصیره بود و از طرفی باور ایشان یک بینش خدشه‌ناپذیر داشت که از صلب‌الایمان بودن ایشان بود و اگر هر جای واقعه کربلا را بنگریم، نافذالبصیره بودن قمر بنی‌هاشم را مشاهده می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha