شاه‌بیت دسته حسینیه اعظم زنجان اعلام شد
کد خبر: 4157982
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱

شاه‌بیت دسته حسینیه اعظم زنجان اعلام شد

مداح اهل‌بیت و شاعر آئینی استان زنجان ضمن اعلام شاه‌بیت دسته حسینیه اعظم زنجان، گفت: هر ساله در ایام محرم به مناسبت برگزاری دسته پرعظمت حسینیه اعظم زنجان، بیتی تحت عنوان شاه‌بیت این دسته انتخاب می‌شود.

ولی الله کلامی

ولی‌الله کلامی، مداح اهل‌بیت و شاعر آئینی استان زنجان، در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، با اشاره به جایگاه ارزشمند استان زنجان در عزاداری اباعبدالله الحسین(ع)، عنوان کرد: ماه محرم به جهت عزاداری پرشور مردم زنجان در این استان جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد و همه ساله شاهد حضور پررنگ مردم دین‌مدار و انقلابی استان زنجان در میدان عزاداری سالار شهیدان هستیم.

وی با اشاره به خصوصیات شاه‌بیت دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان، اظهار کرد: هر ساله در روز هشتم محرم شاهد بزرگ‌ترین گردهمایی عزاداران امام حسین(ع) و اصحاب ایشان تحت عنوان دسته حسینیه اعظم زنجان در مرکز شهر هستیم و از چند سال اخیر بیتی به عنوان شاه‌بیت عزاداری این دسته سروده و انتخاب می‌شود.

کلامی افزود: بیت «گلو ام‌البنین اوغلی ابوالفضل / امیرالمومنین اوغلی ابوالفضل / بو دریای کرمدی / نگهبان حرمدی» در محرم امسال به عنوان مطلع نوحه حسینیه اعظم انتخاب شده و در روز هشتم محرم در خیل عظیم عزاداران حسینی خوانده خواهد شد.

وی با اشاره به دیگر سروده‌ها و رجزخوانی‌های معروف این دسته عزاداری، تصریح کرد: علاوه بر شاه‌بیت مطلع رجز دسته حسینیه اعظم «کربلاده عشق طوفان ایله‌دی / قان ایچینده جلوه قرآن ایله دی / قال الحسین عطشان / پاینده باد قرآن» نیز که نشانه قدمت و اصالت این دسته باشکوه عزاداری و در وصف رشادت‌های حضرت ابوالفضل (ع) در صحرای کربلای است، سروده می‌شود.

مداح اهل‌بیت و شاعر آئینی استان زنجان، با اشاره به دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان در هشتم محرم امسال، خاطرنشان کرد: امسال پس از دو سال محدودیت‌های موجود به دلیل شیوع بیماری منحوس کرونا، مردم ولایت‌مدار و عاشقان اهل‌بیت (ع) استان زنجان این فرصت را دارند تا بار دیگر عظمت و شکوه امام حسین (ع) و اصحاب ایشان را در پایتخت شور و شعور حسینی برای جهانیان به نمایش بگذارند.

انتهای پیام
captcha