پوستر «پنجمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین» رونمایی شد
کد خبر: 4157606
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵

پوستر «پنجمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین» رونمایی شد

پوستر «پنجمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی» روز گذشته 1 مرداد با حضور مدیران فرهنگی و شخصیت‌های دینی خوزستان رونمایی شد.

رونمایی پوستر «پنجمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین»به گزارش ایکنا از خوزستان، پوستر «پنجمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی» روز گذشته 1 مرداد با حضور مدیران فرهنگی و شخصیت‌های دینی خوزستان رونمایی شد.

 آیت‌الله عبدالکریم فرحانی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امروز در دنیا نگاه نسبت به شیعه عوض شده است، گفت: شکل‌گیری تمدن‌ها از نگاه جامعه‌شناسان برگرفته از هجرت‌ها است. هجرت اولیا الهی، تمدن ولایی را سامان داد و هجرت‌های مختلف همچون هجرت ابراهیم خلیل الله، هجرت پیامبر عظیم الشان اسلام(ص)، هجرت امیرالمومنین(ع)، هجرت علی بن الحسین(ع) و هجرت امام رضا (ع) از جمله‌هجرت‌های مهمی به شمار می‌روند که زمین‌های بی آب وعلف را آباد کردند.

وی اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) مدینه پر از نفاق را با هجرت به مرکز وحدت اسلامی تبدیل کردند، امیرالمومنین(ع) کوفه را به محور جبهه مقاومت تبدیل کردند، امام رضا (ع) مأموریت یافتند و در مسیری که شیعه درآن نبود قرار گرفتند و اهواز به دروازه تشیع تبدیل شد. هجرت امام حسین(ع) شکل دیگری بود. حرکت امام حسین به همراه خانواده موجب شد کربلا به محور تمدن تبدیل شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری به ظرفیت هنرمندان خوزستانی در به تصویر کشیدن پیام عاشورا اشاره کرد و افزود: این ظرفیت در شاعران، هنرمندان و مدیران موفق جبهه فرهنگ خوزستان وجود دارد اما باید کمک شود تا به شکلی عمیق به این موضوعات پرداخته شود. نگاه هنرمندان خوزستانی نسبت به نمادهای عاشورایی ستودنی است اما لازم است هنر خوزستان را دریابیم و هنرمند خوزستانی را تقویت کنیم.

آیت الله فرحانی افزود: خوزستان فعلا در ابتدای راه قرار دارد و آن طور که باید از همه ظرفیت‌ها بهره نبرده است.

همچنین حجت الاسلام رضا کلاه‌کج، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در این مراسم از برپایی موکب فرهنگی هنری در پایانه مرزی چذابه خبر داد و بیان کرد: تمام تلاش خود را برای اجرای باشکوه برنامه‌های فرهنگی و هنری عاشورایی به کارخواهیم بست.

گفتنی است، استانداری خوزستان، اداره کل هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنر‌های نمایشی ایران، ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور و بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور در زمینه برگزاری سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی مشارکت دارند.

این سوگواره ملی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با مشارکت نهاد‌های فرهنگی و حضور گروه‌های منتخب و هنرمندان از سراسر کشور، همزمان با پیاده‌روی اربعین حسینی در پایانه مرزی چذابه برگزار خواهد شد.

سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی در چهار دوره گذشته به دبیری مصطفی بوعذار دربخش‌های تئاتر خیابانی و با اجرای تعزیه‌های فارسی در پایانه‌های مرزی چذابه و شلمچه اجرا شده است.

انتهای پیام
captcha