حضور استاد راهنما در مسابقات قرآن از مرحله شهرستانی درنظر گرفته شود
کد خبر: 4157460
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۴
رضانیا:

حضور استاد راهنما در مسابقات قرآن از مرحله شهرستانی درنظر گرفته شود

داور تجوید مرحله شهرستانی چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف اراک حضور استاد راهنما در مسابقات قرآن را ضروری عنوان کرد و گفت: اداره قرآن سازمان اوقاف این امر را مدنظر قرار داده و به استان‌ها ابلاغ کند.

نسرین رضانیا

نسرین رضانیا، داور تجوید مرحله شهرستانی چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف اراک از استان همدان، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، ضمن تقدیر از نظم، مدیریت و برنامه‌ریزی خوب مسئولان برگزارکننده مسابقات قرآن استان، گفت: نظم حاکم بر این رویداد قرآنی لذت حضور را برای داوران و متسابقان چندین برابر می‌کند.

وی مسابقات قرآن اوقاف را فراخوانی عمومی ویژه جامعه هدف تعریف شده بیان کرد و افزود: تمام افرادی که در رشته‌های قرائت، ترتیل، حفظ، دعاخوانی فعالند می‌توانند در بخش آوایی ثبت‌نام کرده و در مسابقات شرکت کنند. با توجه به این موضوع در مرحله اول شرکت‌کنندگان در گروه‌های ضعیف، متوسط و قوی گنجانده می‌شوند که افراد قوی‌تر به مرحله بعدی که استانی است راه پیدا می‌کنند.

رضانیا جرئت شرکت‌کنندگان مرحله شهرستانی به ویژه افرادی که ضعیف‌تر هستند در مسابقات را قابل تحسین دانست و افزود: حضور در هر رویداد و مسابقه‌ای با استرس همراه است و همین‌ که متسابقان بر ترس و اضطراب خود غلبه می‌کنند جای تقدیر دارد. این افراد با حضور در این فضا و آشنایی با نقاط ضعف، آشنایی با داوران و سایر رقبا، گفت‌و‌شنود و تبادل نظر با سایر شرکت‌کنندگان می‌توانند سطح خود را ارتقا بخشند.

این داور تجوید تخصیص اعتبارات لازم برای آموزش حرفه‌ای و تخصصی‌تر از سوی استان‌ها و کشور را خواستار شد و گفت: در این مسابقات و سایر مسابقات شاهد بانوانی با صداها قوی و منعطف و استعدادهای بسیار درخشان هستیم که اگر این افراد در طول سال آموزش تخصصی دریافت کنند، قطعاً می‌توانند جزو بهترین‌ها باشند.

وی با بیان اینکه تعدادی از شرکت‌کنندگان در این مسابقات از لحاظ تجوید، صحت قرائت و فصاحت ضعیف هستند و با توجه به استعداد و علاقه‌ای که وجود دارد باید آموزش را جدی گرفت، ادامه داد: به نظر می‌رسد این افراد به درستی راهنمایی نشدند. خوشبختانه در استان مرکزی اساتیدی همچون خانم تشیعی فرد، محبی، مؤمنی و سایرین وجود دارد که باید مورد بهره‌برداری قرار گیرند. حتی برای شرکت‌کنندگان شهرستانی می‌توان دوره‌های مجازی برگزار کرد تا سطح حاضر ارتقا یابد. از استان و کشور تقاضا دارم بانوان مستعد و با انگیزه را رها نکرده و با بهره‌گیری از اساتید مجرب آنان را پرورش دهند.

رضانیا در خصوص فراوانی آمار بانوان در مسابقات نسبت به آقایان، دلیل این امر را علاقه بیشتر بانوان به فعالیت‌های قرآنی دانست و ادامه داد: به نظر می‌رسد اگر همچون سایر کشورها مبلغ جوایز افزایش یابد، آقایان نیز علاقه بیشتری برای حضور پیدا خواهند کرد. البته حضور پررنگ بانوان در مسابقات جای خرسندی دارد؛ چراکه افراد در این رویدادها با فضای معنوی دینی در سطح وسیع‌تر آشنا شده و با این مصحف شریف انس بیشتری برقرار خواهند کرد. از طرف دیگر حضور بانوان می‌تواند در جریان‌سازی قرآنی در خانواده‌ها تأثیر چشمگیری داشته باشد.

وی وجود استاد راهنما در مسابقات را بسیار ضروری عنوان کرد و افزود: وجود این افراد در مسابقات باید از مرحله شهرستانی درنظر گرفته شود. امید است اداره قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه، وجود استاد راهنما از مسابقات شهرستانی را مدنظر قرار داده و انجام این کار را به استان‌ها ابلاغ کند.

این داور تجوید در پاسخ به سؤال برخی از حفاظ مبنی براینکه نیازی به صوت و لحن تخصصی همچون قاری ندارند، گفت: این نگاه کاملاً اشتباه است. افرادی که وارد حوزه حفظ می‌شوند باید از گام اول صوت و لحن خوبی داشته باشند و پس از آن به تجوید و فصاحت بپردازد. حال اگر فردی حافظ است و در بخش تجوید یا سایر بخش‌ها با اشکال مواجه است باید کلاس رفته و در محضر اساتید به رفع نقاط ضعف بپردازد.

وی در تکمیل توضیحات خود بیان کرد: متأسفانه برخی حفاظ از تجوید ضعیف‌تری نسبت به قاریان و مرتلان برخوردارند. بسیاری از مؤسسات و مراکز براین باورند که حفاظ فقط باید حسن حفظ‌های خوبی داشته باشند، این امر درست است، اما باید در کنار آن به سایر بخش‌ها نیز توجه کرد. همه این اجزا در کنار هم بهتر و زیباتر خواهد بود.   

انتهای پیام
captcha