دارالارشاد اردبیل پرچم‌دار عزاداری ماه محرم در کشور است
کد خبر: 4155623
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶

دارالارشاد اردبیل پرچم‌دار عزاداری ماه محرم در کشور است

رئیس سازمان هیئات و تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی کشور گفت: شهر حسینی و دارالارشاد اردبیل الگو و پرچم‌دار عزاداری ماه محرم در کشور است.

​​​​دارالارشاد اردبیل پرچم‌دار عزاداری ماه محرمبه گزارش ایکنا، به نقل از تبلیغات اسلامی اردبیل، حجت‌الاسلام مجید باباخانی، رئیس سازمان هیئات و تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی کشور  ۲۵ تیرماه، در آئین سنتی طشت‌گذاری مسجد جامع اردبیل در سخنانی با تکریم حضور گسترده مردم در این آئین دیرینه، اردبیل را مهد سنت‌های تاریخی عزاداری ماه محرم عنوان کرد و افزود: اردبیل یعنی آرتابیل یعنی شهر مقدس و این قداست به وجود علما و بزرگان دینی برخاسته از این دیار حسینی است.

وی با بیان اینکه همه ما مرهون رشادت‌ها و معنویت علمای اردبیل هستیم، افزود: علما و بزرگانی از جمله شیخ صفی الدین اردبیلی و فقیه و عارف بزرگ مرحوم آیت الله مقدس اردبیلی از شخصیت‌های برجسته عالم شیعه در جهان هستند که کشور ایران و به‌ویژه استان اردبیل بر وجود این بزرگان دینی افتخار می‌کند.

رئیس سازمان هیئات و تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی کشور خاطر نشان کرد: همه کشور‌های اطراف ما هویت خودشان را از دست دادند و هم تقسیم شدند هم بی هویت، اما کشور ایران هویت ما حفظ کرده و شیعه بودنش حفظ ما شده که یقینا شیعه بودنمان مرهون دارالارشاد اردبیل است.

باباخانی اردبیل را مهد سنت‌های اصیل و تاریخی عزاداری ماه محرمی عنوان کرد و افزود: اردبیل الگو و پرچم‌دار آیین‌های حسینی(ع) است، در حقیقت ریل‌گذاری شما در اردبیل بر کل کشور الگو است این در حالی است که محرم زودتر از همه ایران در اردبیل آغاز می‌شود گویی قمر بنی هاشم(ع) پرچم آغاز محرم را به دستان مردم حسینی اردبیل می‌دهد. 
 
وی افزود: همه آیین‌های ما پر از معنا بوده و این رمز ماندگاری آیین‌های عزاداری ماه محرم است که آئین طشت گذاری ماه محرم در اردبیل نیز از سنت‌های پرمحتوا و معنابخش در ماه محرم بوده و نشان رافت و مهربانی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) حتی نسبت به مخالفان است.

رئیس سازمان هیئات و تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی کشور خاطر نشان کرد: چقدر امروز کل ایران به طشت‌گذاری اردبیل نیاز دارد. طشت‌گذاری یعنی امام حسین(ع) به دشمن خود هم طشت آب می‌دهد، دشمنی که چند روز بعد راه بر فرزندانش می‌بندد و اولین مسبب حادثه عاشورا است، چرا که می‌خواهد صبح عاشورا او را آزاد کند. 

باباخانی افزود: امروز جوانان پسران و دختران ما ولو برخی از آنان سلایق‌شان را نپسندیم دلداده حضرت اباالفضل العباس(ع) هستند ما باید از طشت‌گذاری امروز بیش از گذشته مهرورزی را بیاموزیم. وی شعار محرم امسال را «در زیر خیمه‌اش همه یک خانواده‌ایم» عنوان کرد و افزود: همه ما مهرورزی به محبین این خیمه را از مردم اردبیل آموخته‌ایم و پیام حضرت امام حسین(ع) (ع) را در جمله «انی سلم لمن سالمکم» با آئین‌های عزاداری ماه محرم در اردبیل به عینه مشاهده کردیم.

انتهای پیام
captcha