اهمیت توزیع گوشت قربانی بین نیازمندان در عید قربان
کد خبر: 4151252
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵

اهمیت توزیع گوشت قربانی بین نیازمندان در عید قربان

یک کتارشناس مسائل مذهبی، با اشاره به این‌که قربانی کردن سنتی حسنه بوده و قربانی در هر زمانی مستحب بوده و ثواب دارد، اما ثواب آن در روزهایی مثل عید قربان، بیشتر است، یادآور شد: قربانی کردن اهمیت و ثواب بسیاری داشته، به ویژه که گوشت آن بین نیازمندان توزیع می‌شود. 

مجید آقاجانی، کارشناس مسائل مذهبی

حجت‌الاسلام مجید آقاجانی، مدرس حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با تاکید بر اهمیت قربانی کردن و توزیع گوشت بین نیازمندان، گفت: روایت شده که روزی رسول خدا(ص) گوسفندى را ذبح کرده و به غیر از قسمتی، تمام گوشتش بین مردم توزیع شد، عرض کردند یا رسول الله از این گوسفند، تنها بخشی باقى مانده که آن‌حضرت(ص) پاسخ می‌دهد: تمامی آن گوسفند(که در راه خدا انفاق شد) باقى است، مگر بخشی که برای خودمان باقی ماند.

وی با بیان این‌که عید قربان یکی از اعیاد بزرگ مسلمانان است، افزود: قربانی کردن در این روز برای حاجیان واجب بوده و برای سایر مسلمانان مستحب است که همه ساله این عید بزرگ با قربانی کردن و انجام سایر آداب گرامی داشته می‌شود. 

آقاجانی، با تاکید بر این‌که طبق آیه قرآن هرگز گوشت و خون قربانی‌ها نزد خدا نمی‌رسد بلکه تقوای انسان به او خواهد رسید، ادامه داد: قربانی کردن به خاطر خود انسان بوده و منظور واقعی از قربان یعنی تسلیم شدن؛ چنانچه حضرت ابراهیم(ع) تسلیم امر الهی شد. 

این کارشناس مسائل مذهبی، با تاکید بر این‌که عید قربان یعنی قربانی کردن هوای نفس تا انسان خارج از هوای نفسانی، تسلیم پرودگار خویش شود، خاطرنشان کرد: سنت قربانی در روز عید قربان در حقیقت یادبود واقعه ذبح اسماعیل است که از آن زمان تاکنون حفظ شده و به شکل سنت درآمده است. 

آقاجانی با اشاره به این‌که قربانی کردن سنتی حسنه بوده و قربانی در هر زمانی مستحب بوده و ثواب دارد، اما ثواب آن در روزهایی مثل عید قربان، بیشتر است، یادآور شد: قربانی کردن اهمیت و ثواب بسیاری داشته، به ویژه که گوشت آن بین نیازمندان توزیع می‌شود. 

وی به اعمال وارده در عید قربان نیز اشاره کرد و گفت: غسل کردن در این روز بسیار مورد تاکید واقع شده و همچنین اقامه نماز عید قربان به ویژه به صورت جماعت بسیار سفارش شده است؛ افطار گوشت قربانی بعد از نماز، خواندن ادعیه و تکبیرات بعد از نماز، دعای ۴۸ صحیفه سجادیه و دعای ندبه از جمله آداب این روز است. 

مدیر ستاد اقامه نماز آذربایجان‌شرقی، در ادامه با اشاره سخنان حضرت موسی(ع) با خداوند متعال در کوه طور و در جریان اربعین حضرت بر اهمیت و ضرورت ترک تعلقات دنیوی و تقرب الهی در عید قربان تاکید کرد.

انتهای پیام
captcha