آغاز به کار دوباره کارگروه قرآن و عترت در استان مرکزی
کد خبر: 4150279
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۰
در نشست هم‌اندیشی با رسانه مطرح شد:

آغاز به کار دوباره کارگروه قرآن و عترت در استان مرکزی

سرپرست اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی از آغاز به کار دوباره کارگروه قرآن و عترت استان خبر داد و افزود: این کارگروه با دو رویکرد مردمی - نخبگانی و اداری - اجرایی فعالیت خود را با دبیری اداره کل تبلیغات اسلامی استان آغاز کرد.

حجت الاسلام جواد فراهانی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام جواد فراهانی، سرپرست اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، امروز، چهارم تیر در نشست هم‌اندیشی با رسانه‌های استان که به منظور بزرگداشت روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی برگزار شد، ضرورت استفاده از ظرفیت بانوان در استان را مورد تأکید قرار داد و افزود: رویکرد سازمان تبلیغات اسلامی تحولی است و در این راستا گام‌های خوبی برداشته شده است.

وی با یادآور شدن این مطلب که این نهاد انقلابی رویکرد تحولی را مبنا و چشم‌انداز حرکتی خود تعریف کرده است، ادامه داد: تمام تلاش این مجموعه این است که در گام دوم انقلاب برنامه‌های تحولی اجرا و با سرعت‌بخشی به اجرای برنامه‌ها و طرح‌ها نتایج خوب و مطلوبی را شاهد باشیم.

فراهانی محتواسازی را یکی از اهداف برنامه تحولی سازمان برشمرد و اضافه کرد: در حوزه مخاطب و محتوا، بانوان از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند، متأسفانه این ظرفیت تاحدی مغفول مانده است، درصورتیکه این قشر از جامعه از اثرگذاری قابل توجهی در اجتماع برخوردارند.

بانوان؛ پرچمدار جهاد تبیین

وی به تحقق جهاد تبیین و منویات مقام معظم رهبری در این رابطه اشاره کرد و افزود: در فضایی که معظم‌له انجام این امر را برهمگان واجب دانستند، باید از پرچمداران این حوزه حوزه بهره برد و بانوان با توجه به توان، مهارت، قدرت بیان و نفوذی که دارند می‌توانند در این عرصه نقش آفرین باشند و پرچمداری در حوزه بیان را به دست گیرند. جهاد تبیین در تاریخ وظیفه اصلی بانوان بوده و پرچم آن را در اسلام بانوان برافراشتند و نمونه آن را در سیره حضرت زهرا(س) در دفاع از ولایت می‌توان مشاهده کرد.

فراهانی در بخشی از سخنان خود به تشریح فعالیت‌ها در حوزه عفاف و حجاب پرداخت و اضافه کرد: شناسایی نشدن میدان جنگ گمشده اصلی در این حوزه است و جنگ رسانه‌ای که از سوی دشمن به راه افتاده است که موضوع حجاب را به سمت ضعف دینداری بکشاند، اما این امر فقط جو رسانه‌ای ایجاد شده در میدان است؛ چراکه تحقیقات به عمل آمده حاکی از آن دارد که فقط 10 درصد بانوان به سمت بی‌حجابی گرایش دارند و مابقی بانوان به طور باطنی موافق کشف حجاب نیستند.

وی در تکمیل سخنان خود در حوزه عفاف و حجاب بیان کرد: برخی براین باورند حوزه حجاب با پند و تذکر لسانی بهبود پیدا کرده و اصلاح می‌شود. در صورتیکه این حوزه بیشتر از هرچیز دیگری نیازمند تدبیرست و نخستین شرط ورود به این حوزه تدبیر در گفت‌و‌گوست. برای اصلاح وضعیت حجاب در جامعه باید فضای گفتمان‌سازی را ایجاد کرد. در این راستا سیاست گفتمان‌سازی توأمان با مهربانی در 5 نقطه شهر به عنوان پاتوق تدبیر در نظر گرفته شده است.

وی با بیان این مطلب که خرده روایت غلط رسانه‌های معاند باعث شده تا جامعه بی‌دین تصور شود و تأکید بر آن است تا تبیین و روشنگری در این امر صورت پذیرد، ادامه داد: امسال بنا داریم از ظرفیت بانوان بیشتر استفاده شود و در این حوزه شبکه‌های بانوان از جمله نهضت بانوان و هیئت‌های اندیشه بانوان قرآنی در شهرستان‌ها نیز شکل گرفته است.

فراهانی مردمی‌سازی تبلیغ در فضای بانوان از طریق ایجاد نهضت‌سازی را متذکر شد و گفت: نوجوانان یکی از اقشار اولویت‌دار هستند که برای رسیدگی هرچه بهتر به این قشر «بنیاد نوجوان» در استان شکل گرفته که چند برنامه مهم همچون رویداد «نوآوین» و «دختران حاج قاسم» را امسال برگزار می‌کند. البته برنامه‌هایی همچون جشن تکلیف دختران با حضور هزاران دختر از جمله برنامه‌های اجرایی است.

ضرورت تربیت کنشگران رسانه‌ای

وی انجام فعالیت در عرصه رسانه‌ای را از دیگر برنامه‌های اولویت‌دار برشمرد و بر ضرورت تربیت کنشگران رسانه‌ای و تقویت انسان رسانه‌ها تأکید کرد و گفت: تبلیغات اسلامی بیش از 50 برنامه خود را به سمت رسانه سوق داده است و ایجاد مرکز رسانه‌ای را با افتتاح ساختمان فرهنگی تحت عنوان «ماهور» را در دستور کار دارد که به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید. این ساختمان مرکز نوآفرین فرهنگی و رسانه‌ای است تا بتوان در فضای رسانه‌ای آموزش‌های عمومی و تخصصی را برای اقشار مختلف مردم تعریف کرد.

فراهانی از افتتاح دبیرخانه بین‌المللی گفتمان امین انقلاب خبر داد و افزود: تا پایان تابستان اتفاقات مبارکی با استفاده از این ظرفیت در استان شاهد خواهیم بود تا استان مرکزی به استانی برای گفتمان‌سازی و ترویج گفتمان سازی امامین انقلاب تبدیل شود.  

سرپرست اداره تبلیغات اسلامی در بخشی از سخنان خود به سند مساجد نیز اشاره و در تشریح فعالیت‌ها در این حوزه بیان کرد: سند مسجد یکی از مسائل چالشی در مسیر تحول بود که در دوره قبلی سند مدیریت مسجد تدوین و ابلاغ شد و سازمان تبلیغات اسلامی کارهای مساجد را پیگیری می‌کرد، اما به دلایل مختلف کار امور مساجد به حالت تعلیق درآمد و تقریبا چندین ماه این امور رها شده بودند که نارضایتی‌های متعددی را ایجاد کرد. با برگزاری جلسات متعدد با اصلاحات صورت گرفته این مجموعه پیگیر مساجد شد.

راه‌اندازی کارگروه قرآن و عترت

فراهانی همچنین به راه‌اندازی کارگروه قرآن و عترت استان پس از سال‌ها تعطیلی اشاره کرد و افزود: دبیری این مجموعه برعهده ارشاد بود، اما دبیری کارگروه به تبلیغات اسلامی سپرده شد و برنامه‌ها در دو بخش مردمی - نخبگانی و اداری - اجرایی تقسیم شد تا این کارگروه تصمیم‌سازی لازم را برای تصمیم‌گیران حوزه قرآن انجام دهد.

وی هویت را یکی از برنامه‌های مهم استان دانست و افزود: استان ما دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی است که باید معرفی شود. به مناسبت سالگرد امام(ره) 35 نفر راوی تربیت شده و در کاروان‌ها به آموزش و روایت گفتمان امام (ره) پرداختند.

وی از اجرای طرح قرآنی «ذکر خیر» در 10 محله اراک با حضور قاریان و اساتید قرآن خبر داد و افزود: امسال پس از برگزاری دوره‌های آموزشی این طرح شهریور ماه در شهرستان ساوه نیز اجرایی خواهد شد. نگاه ما به امور تبلیغ تصدی‌گری نیست و به همین منظور شورا و تشکل‌های دینی متشکل از مادحین، وعظ و ... تشکیل شده که خودشان هماهنگی لازم را را برعهده دارد.

فراهانی در پایان از اجرای برنامه‌های متنوع در قالب برنامه‌های اطعام، اکرام و احیا در دهه امامت و ولایت خبر داد و افزود: در این ایام برنامه‌های متنوعی از جمله برپایی 110 موکب و ایستگاه شادی تدارک دیده شده است.  

انتهای پیام
captcha