عارف کم‌نظیر + فیلم
کد خبر: 4140536
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵

عارف کم‌نظیر + فیلم

آیت‌الله علامه سیدعلی آقا قاضی طباطبایی تبریزی، فقیه، حکیم و عارف کم‌نظیر و بزرگ شیعه و اسلام، روز ۱۳ ذی‌حجه سال ۱۲۸۲ یا ۱۲۸۵ قمری در تبریز به دنیا آمد. پدرش آیت‌الله سیدحسین قاضی طباطبایی از علمای معروف و همواره پناهگاه مردم و عاشقان اهل بیت بود.

آیت الله سیدعلی قاضی طباطباییآیت‌الله علامه سیدعلی آقا قاضی طباطبایی تبریزی، فقیه، حکیم و عارف کم نظیر و بزرگ شیعه و اسلام، روز 13 ذی‌حجه سال 1282 یا 1285 قمری در تبریز به دنیا آمد. پدرش آیت‌الله سیدحسین قاضی طباطبایی از علمای معروف و همواره پناهگاه مردم و عاشقان اهل بیت بود.

پدرش، او را به مکتب‌خانه سپرد تا با آموختن قرآن مراحل رشد و ترقی را به خوبی بپیماید. سیدعلی که از هوشی سرشار برخوردار بود، گوی سبقت را از دیگر هم کلاسی‌هایش می‌رباید و دروس مکتب خانه را به سرعت طی می‌کند؛ از طرف دیگر، پدرش او را با تکالیف الهی آشنا می‌سازد.

سیدعلی پس از گذراندن مراحل اولیه، جهت سیراب کردن روح تشنه خود به حوزه علمیه تبریز روی می‌آورد و از محضر اساتید آن حوزه بهره‌ها می‌برد.

سیدعلی قاضی از نوجوانی تحت تربیت پدرش، سیدحسین قاضی بود و جوهره حرکت و سلوک وی از پدرش است. وی پس از آن که به نجف رفت، نزد شیخ محمد بهاری و سیداحمد کربلایی معروف به واحدالعین به یادگیری مکارم اخلاقی و عرفانی پرداخت و این دو نیز از شاگردان ملا حسین قلی همدانی بودند. سلسله استادان ملا حسینقلی همدانی به سیدعلی شوشتری و سپس به شخصی گمنام به نام ملای جولا می‌رسد.

روح سیدعلی که از دانش حوزه علمیه تبریز سیراب نشده بود به جانب حوزه کهن نجف اشرف تمایل پیدا می‌کند و وی با گروهی از اهالی تبریز به نجف اشرف مشرف می‌شود.

زمانی که سیدعلی آقا قاضی به شهر نجف می‌رسد، به حرم علوی مشرف شده و از آن حضرت برای رشد و شکوفایی کمک می‌خواهد و خود را به آن امام همام می‌سپارد تا راهی را که رضایت خداوند در آن است، به وی نشان دهد و همیشه در تمام مراحل زندگی همراهی‌اش نماید.

این درخواست، مورد قبول امیرالمؤمنین(ع) واقع شده و آن حضرت، راه سعادت و خوشبختی را به وی نشان می‌دهد؛ به گونه‌ای که از اساتید بزرگواری استفاده کرده و به درجات بالای علمی و معنوی نائل می‌شود.

سر انجام سیدعلی قاضی در 8 بهمن 1325 خورشیدی (6 ربیع‌الاول 1366 قمری) در سن 77 سالگی وفات کرد و در قبرستان وادی السلام نجف، نزد پدر خود، به خاک سپرده شد.

انتهای پیام
captcha