نشست شورای فرهنگ عمومی مازندران برگزار شد
کد خبر: 4127708
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۳

نشست شورای فرهنگ عمومی مازندران برگزار شد

نشست شورای فرهنگ عمومی مازندران در آستانه نوروز با حضور نماینده ولی فقیه در مازندران، استاندار مازندران و اعضای این شورا در ساری برگزار شد.

نشست شورای فرهنگ عمومی  مازندران

به گزارش ایکنا از مازندران، نشست شورای فرهنگ عمومی مازندران، ۲۱ اسفند با حضور نماینده ولی فقیه در مازندران، استاندار مازندران و اعضای این شورا در ساری برگزار شد.

آیت الله محمدباقر محمدی لائینی، نماینده ولی فقیه و رئیس شورای فرهنگ عمومی مازندران در این نشست گفت: بیش از ۲۲ میلیون گردشگر در ایام نوروز در این خطه از شمال کشور فرصت مناسب و مغتنم برای معرفی فرهنگ و آداب و رسوم مردمان این دیار محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه ارتقای کمی و کیفی شورای فرهنگ عمومی استان ضرورت دارد، افزود: سال آینده نشست‌های شورا باید با حضور تمامی اعضای اصلی شورا و مدعوین تاثیرگذار در حوزه های مختلف برگزار شود، اگر چنانچه عضو اصلی حضور به هم رساند هم غیبت برای عضو درج می شود و هم ارائه گزارش از جانشین عضو اصلی پذیرفته نیست.

آیت‌الله محمدی لائینی با بیان اینکه مسجد می‌تواند در راستای صلح و سازش، آزادسازی زندانیان، محله مهدوی و محله مسجدمحور فعال باشد، تصریح کرد: چهار هزار مسجد در استان داریم اگر هر مسجد یک زندانی را آزاد کند از بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در مازندران با تأکید بر لزوم رعایت شئون فرهنگی، خاطرنشان کرد: اقلیتی هنجارشکن هستند که نباید در مواجه با این قشر منفعل باشیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی مازندران با تأکید بر اینکه در قبال ارائه خدمات به گردشگران باید مطالبه‌گر باشیم، اظهار کرد: مقابله با بی‌بندباری در اماکن مقدسه استان زیبنده نیست و باید اماکن، نیروهای امنیتی و نظامی برای کمک به اوقاف و امور خیریه جهت جلوگیری از هنجارشکنی در امامزادگان و بقاع متبرکه ورود کنند.

وی بر لزوم نظارت بر بازار و قیمت اجناس تأکید کرد و افزود: باید تکریم ارباب رجوع و جلب رضایت آن‌ها مورد توجه قرار گیرد.

آیت‌الله محمدی لائینی با بیان اینکه تمام نیروهای فرهنگی استان برای رفع چالش‌های حوزه فضای مجازی بسیج شوند، ادامه داد: اماکن و اصناف با واحدهای صنفی متخلف در حوزه عفاف و حجاب برخورد کنند.

نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه یکی از بهترین برخوردها با افراد خاطی و هنجارشکن، جلوگیری از تداوم فعالیت فرد خاطی است، افزود: افت معنویت به هیچ بهانه‌ای پذیرفته نیست.

وی در پایان با بیان اینکه باید برای رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم جدی کار شود و برای دستیابی مردم به نشاط معنوی تلاش کنیم. ادامه داد: بهره مندی از ظرفیت رسانه ها برای تقویت معنویت در جامعه ضروری است.

در ادامه این نشست، حسینی‌پور، استاندار مازندران و نائب رئیس شورای فرهنگ عمومی مازندران، گفت: در شرایط فعلی اعضای شورای فرهنگ عمومی بایستی توجه ویژه ای به این شورا داشتنه باشند تا توجه به اوضاع فرهنگی استان با یک ارزیابی دقیق از عملکرد این شورا در استان انجام پذیرد.

وی با بیان اینکه غیبت اعضای اصلی نشست و مشغول بودن اعضا با گوشی های همراه، زیبنده این شورا نیست، افزود: همه می‌دانیم راهبرد اصلی دشمن راهبرد تخریب همه ارزش‌های انقلابی و اسلامی است اگر یک مقدار فقط فضای عمومی فعالیت‌های دشمن را مشاهده کنیم متوجه می‌شویم که از کمترین نمی‌گذرد و دشمن در دشمنی خود برای تخریب فرهنگ های ما ۲۴ساعته تلاش می‌کند. 

حسینی‌پور با اشاره به هجمه فرهنگی دشمن علیه ارزش‌های دینی و انقلابی ایران اسلامی، تصریح کرد: ‌ماباید به فرهنگ‌های فاسدی که در مدار باطل توسط استکبار جهانی شکل گرفته است حمله کنیم و از حق خودمان با حمله کردن به دشمن دفاع کنیم.

استاندار مازندران با بیان اینکه معتقدم در اوضاع فرهنگی حاضر در دفاع دچار مشکل هستیم تا چه برسد به اینکه به حمله به جبهه جنگ نرم دشمن فکر کنیم، خاطرنشان کرد: چند مأموریت مهم به عهده شورای فرهنگ عمومی استان است و نباید این شورا منفعل باشد. باید مطالعه، تجزیه و تحلیل و ارزیابی سالانه فرهنگ عمومی استان براساس شاخص‌های شورای عالی انقلاب مورد توجه شورای فرهنگ عمومی استان باشد و دبیرخانه بر اساس این شاخص‌ها به اعضا گزارش ارائه دهد.

وی اظهار کرد: مشکلات فرهنگی استان احصا و موضوعات اولویت‌بندی شوند، گزارش‌ها در حوزه فرهنگ عمومی استان باید بر اساس دلایل علمی مستند تهیه شود.

حسینی‌پور اظهار کرد: شناسایی و سنجش استعدادها، قابلیت‌ها و توانمندهای فرهنگی استان با هدف تقویت فرهنگ عمومی دیار علویان باید مورد توجه قرار گیرد و فرصت‌های فرهنگی که در نهادهای مردمی، حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش وجود دارد، باید مورد استفاده قرار گیرند.

نائب رئیس شورای فرهنگ عمومی مازندران ادامه داد: مجموعه دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی مازندران باید فعال‌تر شود، چند نفر باید در دبیرخانه این شورا فعال شوند، تمام اعضا باید نفرات برتر خود را به دبیرخانه معرفی کنند تا این دبیرخانه بتواند سیاست‌ها و رهنمودهای رئیس شورا را آماده کرده و به ارائه آن بپردازد.

وی افزود: فقط بیان تهدیدات و آسیب ها مورد توجه نباشد خروجی این نشست ها باید ملموس و مشهود باشد.

حسینی‌پور، به گردشگر پذیر بودن مازندران اشاره کرد و گفت: در حفظ فرهنگ استان به شدت دچار بحران هستیم، شورای فرهنگ عمومی در این شرایط خط مقدم قرار دارد و تمامی اعضا باید در جلسات ثابت شرکت کنند، همچنین در ارزیابی اعضا باید دقت شود.

وی با ابراز تاسف از اینکه برنامه ای مدون از سوی اعضای شورای فرهنگ عمومی استان برای فرهنگ سازی در این خطه از شمال کشور دیده نمی‌شود، تأکید کرد: در نشست شورا باید تصمیم سازی صورت بگیرد، پیش نویس جلسات دبیرخانه باید به نشست شورا با حضور اعضای اصلی برسد تا تصمیم‌سازی‌های درست را شاهد باشیم.

استاندار مازندران در ادامه به تقارن نوروز و ماه رمضان اشاره کرد و گفت: برای تعطیلات نوروز برنامه‌های خوبی تدارک دیده شد، برای خدمت‌رسانی به 22 میلیون مسافر و مردم بومی استان جمعا 25 میلیون نفر تا یک ماه آینده باید ارائه خدمات داشته باشیم؛ برای اعزام اربعین کل کشور امکانات بسیج می‌شود تا سه میلیون نفر زائر داشته باشیم اما با توجه به مسئولیت سنگینی که برعهده استان مازندران است و این خدمات ملی که توسط استان ارائه می‌شود، شاهد بسیج امکانات کشوری برای ارائه خدمت به این خیل مسافر در مازندران نیستیم از این رو می‌طلبد اعضای شورای فرهنگ عمومی استان برای ارائه خدمات درست به گردشگران در ایام نوروز با حفظ حرمت ماه رمضان ورود کنند.

نائب رئیس شورای فرهنگ عمومی مازندران ادامه داد: به تمامی دستگاه‌ها و فرمانداران تأکید شد با توجه به تقارن ماه رمضان با نوروز فضا و ظاهر عمومی استان معنوی باشد، همچنین شورای فرهنگ عمومی استان به ویژه دبیرخانه شورا باید برای تقارن نوروز و رمضان بسیار فعال شود. همچنین تمام اعضای این شورا با تمام توان باید در حوزه مأموریت‌شان برای خدمت‌رسانی درست به مسافران و بومیان پای کار باشند.

وی به اهمیت تجهیز و بروزرسانی مساجد و نمازخانه‌های بین راهی استان اشاره کرد و افزود: نظافت و بهداشت مساجد توراهی با همراهی یک خیر در دست اجراست.

حسینی‌پور با اشاره به اینکه تبلیغات محیطی معنوی در مسیر مبدأ تا مقصد مسافران و گردشگران باید مورد توجه باشد، بر لزوم برگزاری کرسی‌های تلاوت قرآن و مسابقات قرآن کریم در مساجد و کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد استان در ایام نوروز و ماه رمضان تأکید کرد.

استاندار مازندران با بیان اینکه بخشی از گردشگران نوروز در مدارس مازندران اسکان می‌یابند، گفت: برای مسافرانی که در مدارس اسکان می‌یابند، باید با استفاده از ظرفیت دانش‌آموزان و اولیای مدرسه کار فرهنگی ارائه شود.

انتهای پیام
captcha