نشست شورای دانشگاه مازندران با حضور وزیر علوم
کد خبر: 4125610
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۱

نشست شورای دانشگاه مازندران با حضور وزیر علوم

نشست شورای دانشگاه مازندران، صبح روز پنجشنبه ۱۱ اسفند با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سالن همایش مرکزی دانشگاه مازندران برگزار شد.

محمد علی زلفی گل

به گزارش ایکنا از مازندران، نشست شورای دانشگاه مازندران، صبح پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ با حضور محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سالن همایش مرکزی دانشگاه مازندران برگزار شد.

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست ضمن تشکر از میزبانی دانشگاه مازندران با بیان اين‌كه این دانشگاه مازندران قدمت و نام بزرگی دارد و یک سرمایه برای کشور است، گفت: برای تولید علم کیفی باید از تجهیزات و تکنولوژی‌های به‌روز و استاندارد استفاده شود. اکنون تولید علم در کشور ما یک حالت جهادگونه و با دست خالی است.

وی با تاکید بر لزوم عادلانه بودن توزیع بودجه در دانشگاه‌های سراسر کشور و لحاظ نرخ خدمات محلی در آن، گفت: در سفری که با رییس جمهور به استان مازندران داشتیم، ۹۰ میلیارد تومان به دانشگاه مازندران اختصاص داده شد که به مرور پرداخت خواهد شد.

زلفی‌گل بر لزوم استفاده بهینه از نیروهای علمی موجود و ارایه خدمات به اساتید و دانشجویان نخبه و فعال خاطرنشان کرد: اگر شرایط را برای رفاه دانشجویان از طریق احداث خوابگاه‌ها، سالن‌های ورزشی، استخرها و مانند این‌ها مهیا نکنیم بعدها باید هزینه‌های اضافی دیگری را متحمل شویم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به بازنگری آیین‌نامه ارتقا خاطرنشان کرد: اخیرا وزارت علوم، پایه‌های تشویقی را برای اعضای هیات علمی که فعالیت‌های ویژه‌ای انجام داده باشند تعریف کرده است و تعداد پایه‌های تشویقی را به حدود ۶۰ پایه افزایش داده است. دانشگاه‌ها نیز باید پایه‌های تشویقی اعضای هیات علمی را که معمولا به اعضای هیات علمی نمونه، سرآمدان علمی و دانشمندان یک درصد و اعضای هیات علمی که فعالیت‌های ویژه دارند، از هم اکنون اختصاص دهند تا با افزایش حقوق سال آتی از امتیازات پایه‌های تشویقی دیگر نیز برخوردار شوند.

وی با اشاره به پیشنهاد وزارت علوم درباره اختصاص پنج درصد از اعتبارات دانشگاه به امور فرهنگی انجام شده اظهار داشت: در تلاش هستیم تا آن را به جمع اعتبارات دانشگاه اضافه کنیم که برای فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی و تشکل‌های اسلامی‌، سمن‌ها و هیات‌های مذهبی مورد استفاده قرار گیرد.

در ادامه این نشست، حشمت‌اله علی‌نژاد، رئیس دانشگاه مازندران، با اشاره به اینکه ۱۳۰۰۰ دانشجو در دانشگاه که حدود ۵۰۰ نفر از این دانشجویان به‌عنوان دانشجوی بین‌الملل از کشورهای عراق، سوریه، یمن، نیجریه، عربستان و اندونزی در دانشگاه مازندران در حال تحصیل هستند، گفت: در خصوص رشد علمی و افزایش قدرت نرم، توسعه و امنیت پایدار و کاهش هزینه بیشتر، اولین دانشگاهی بودیم که سند تحول آموزش عالی را آماده رونمایی کردیم.

وی افزود: هم‌چنین فعالیت در حوزه اقتصاد دریا، انتشار حدود ۵۰۰ جلد کتاب و ۲۵ نشریه علمی پژوهشی و ترویجی از دیگر اقدامات دانشگاه در این خصوص است.

علی‌نژاد با تاکید بر این‌که چاپ ۴۳۱ مقاله isc و ۸۸۶ مقاله isi توسط اعضای هیات علمی دانشگاه، به حضور ۵ دانشمند یک‌درصد برترجهان در دانشگاه مازندران اشاره کرد و افزود: ۵ شرکت دانش بنیان و ۴۸ شرکت و واحد فناور در مرکز رشد و پردیس فناوری دانشگاه مستقر هستند و اخیرا نیز مجوز پردیس علم و فناوری با مشارکت پارک علم و فناوری را اخذ کردیم.

نماینده وزیر علوم در استان مازندران با اشاره به ظرفیت‌های موجود در دانشگاه مازندران، از واگذاری حوزه اقتصاد دریا در میز دانشگاه و دولت به این دانشگاه در این راستا خبر داد و خاطرنشان کرد: دانشگاه و گفتمان اجتماعی جمهوری اسلامی، دو کار جدانشدنی از یکدیگر است و دانشگاه‌ها در حال پیداکردن راه برای توسعه بهتر هستند.

رئیس دانشگاه مازندران ادامه داد: دانشگاه‌ها باید مساله‌محور و جامعه‌محور باشند و علاوه بر کاری که در حوزه توسعه و تحقیقات انجام می‌دهند، در حل مسایل و مشکلات جامعه خود هم مسئولیت‌پذیر باشند و ما نیز به‌عنوان دانشگاه جامع در یک استان استراتژیک، باید نقش کلیدی و اساسی در این موضوع داشته باشیم.

حجت‌الاسلام محمد رحیمیان رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مازندران در این نشست ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، به انتساب این کشور به وجود نازنین امام عصر(عج) اشاره کرد و گفت: ما بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب، رسالت بسیار سنگینی داریم که باید این انقلاب را برای ظهور مقام عظمای ولایت آماده کنیم.

وی با اشاره به دعایی از امام زمان(عج) و انتظارات آن حضرت از شیعیان افزود: هدایت و استقامت در راهی که در آن دل‌های ما سراسر از معرفت باشد انتظارات امام عصر(عج) از ما به عنوان پیروان راه اسلام است.

حجت الاسلام رحیمیان تصریح کرد: ما به عنوان جامعه دانشگاهی وظیفه داریم این صفات را در خودمان تحقق ببخشیم. بی‌رغبتی به عنوان‌ها و این‌که دغدغه‌ ما در عرصه دانش، خود دانش باشد، این به عنوان اولین اصل باشد و نداهای دیگری از اطراف شنیده نشود.

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان با تاکید بر این نکته که دانشجوی ما باید اهل تلاش باشد خاطرنشان کرد: وظیفه ما این است که این میدان را برای آگاهی‌بخشی آن‌ها آماده کنیم. امیدواریم با عنایت و دعای خیر امام زمان(عج) در خدمت به آرمان‌هایی که برای تحقق ظهور بر عهده ماست خصوصا در تحقق سند دانشگاه اسلامی در هر چهار عرصه آموزش، پژوهش، تربیت و پرورش موفق باشیم،، اما حقیقت موضوع این است که ما در عرصه تربیت فرهنگی رسالت بالاتری داریم.

بازدید از نمایشگاه دستاوردهای مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه و کاشت ۵ اصله نهال در آستانه فرا رسیدن روز درختکاری در محوطه سازمان مرکزی از دیگر برنامه‌های حاشیه‌ای حضور وزیر علوم در نشست شورای دانشگاه مازندران بود.

انتهای پیام
captcha