روابط ایران و چین پایان انحصار قدرت غرب را به همراه دارد
کد خبر: 4123495
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۱
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

روابط ایران و چین پایان انحصار قدرت غرب را به همراه دارد

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: دستاورد بین‌المللی سفر رئیس‌جمهور به چین، پاسخ به تلاش‌های غرب برای انزوای کشور، نمایش چهره‌ای فعال و موفق از ایران در عرصه بین‌الملل و پایان انحصار قدرت از سوی غرب است.

سفر حجت‌الاسلام رئیسی به چین

علی امیدی، عضو هیئت علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان در گفت‎‌وگو با ایکنا از اصفهان با اشاره به سفر رئیس‎‌جمهور به چین، اظهار کرد: مقامات چین این سفر را در دسته بازدیدهای دولتی قرار دادند که بالاترین سطح دیدار مقامات عالی‌رتبه در این کشور است و این موضوع از تشریفات سیاسی رعایت شده در استقبال از رئیس‌جمهور مشخص بود. از این نظر، این دیدار اهمیت بسیاری داشت.

وی افزود: چین امروز به یکی از قدرت‌های برتر جهان تبدیل شده است که به‌دلیل اختلاف با آمریکا، ارتباط با آن برای کشورهای تجدیدنظرطلب اهمیت دارد. از سوی دیگر، با توجه به ناآرامی‌های اخیر در ایران، رسانه‌های غربی تلاش کردند تا با دستاویز قرار دادن این وقایع، کشور ما را در سطح جهان منزوی کنند. سفر رئیس‌جمهور به چین و ارتباط گسترده دو کشور در این برهه نشان داد که این نقشه با شکست مواجه شده و انحصار غربی امروز کاربرد ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان ادامه داد: این سفر نشان داد که ایران نه تنها منزوی نشده است، بلکه بدون غرب و در مقابل آن نیز می‌تواند به اهداف خود برسد و این سفر باعث ایجاد مصونیت بین‌‎المللی برای ایران می‌شود.

وی با بیان اینکه دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور از سه زاویه اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی قابل بررسی است، گفت: در حوزه اقتصادی، چین مهم‌ترین خریدار نفت کشور ما به‌شمار می‌رود و ایران نیز کشوری است که از حدود یک قرن پیش، عمده درآمد خود را از صادرات نفت به‌دست آورده؛ در عین حال، مدل همکاری اقتصادی ایران و چین از طریق صادرات نفت و دریافت پول نیست، بلکه به‌صورت تهاتر و خرید کالای مصرفی یا سرمایه‌ای در قبال فروش نفت است.

امیدی ادامه داد: نتایج این سفر و امضای 20 توافقنامه قابل توجه به نظر می‌رسد، اما در حال حاضر مهم‌‎ترین نیاز کشور سرمایه‌گذاری در حوزه نفت‌ و گاز است، چراکه تجهیزات و تأسیسات ما در این بخش قدیمی و فرسوده شده و به بازسازی و نوسازی نیاز دارد. برای این منظور نیز به 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این بخش نیاز است.

وی با بیان اینکه در بخش زیرساخت حمل‌ونقل و مخابرات نیز نیاز عمده به سرمایه‌گذاری وجود دارد، تصریح کرد: این نیاز به سرمایه‌گذاری در حالی است که چینی‌ها تضمینی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه‌های مهم و مورد نیاز کشور نداده‌‎اند. در واقع، به نظر می‌رسد آنها روابط خود با ایران را حفظ کرده‌اند، اما آن را با احتیاط پیش می‌برند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: حجم سرمایه‌گذاری چین در افغانستان بیش از سرمایه‌گذاری در ایران است و این نشان می‌دهد که چین کاملا با احتیاط در مسیر ارتباط اقتصادی با ایران حرکت می‌کند. البته این نکته به معنای ارتباط نداشتن و روی‌گردانی از چین نیست، بلکه به این معناست که باید واقعیت روابط ما با کشورها درک شود و واقعیت این است که تا وقتی تکلیف برجام و fatf روشن نشود، حتی تجار و شرکت‎‌های بزرگ چینی نیز راغب به سرمایه‌گذاری اساسی در ایران نخواهند بود.

وی با اشاره به دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور به چین گفت: دستاورد سیاسی این سفر، تقویت ارتباط با یکی از قدرت‌های جهان در مقابل غرب و کسب مصونیت سیاسی برای جمهوری اسلامی ایران است. درباره دستاورد بین‌المللی این سفر نیز می‌توان به پاسخ تلاش‌های غرب برای انزوای کشور، نمایش چهره‌ای فعال و موفق از ایران در عرصه بین‌الملل و پایان انحصار قدرت از سوی غرب اشاره کرد.

امیدی تأکید کرد: غرب در تلاش بود از ایران، کشوری شکست‌خورده بسازد که بعد از گذراندن دوره‌ای از ناآرامی، منزوی شده است، اما این ارتباط گسترده، محاسبات غرب و اروپا در این زمینه را به هم ریخت و نشان داد که ایران با وجود بعضی از مشکلات همچنان عنصری قدرتمند در منطقه است، دنیای امروز به غرب خلاصه نمی‌شود و ایران می‌تواند از طریق ارتباط سیاسی با قدرت‌های نوظهور اقتصادی همچنان در عرصه بین‌المللی فعال و اثرگذار باشد.

پریسا عابدی

انتهای پیام
captcha